• Anonym (Carol­ine)
    Äldre 15 Nov 10:24
    1635 visningar
    1 svar
    1
    1635

    Kost för diabetiker

    Min kille har diabetes typ 2, tablettbehandlad. Han tar även blodtrycksmedicin.
    När han blev sjuk för 10 år sen gick han upp i vikt +25 kg.
    Under alla dessa år så har han inte skött sin hälsa.
    Har fuskat med både kost och motion.
    Nu tänkte vi försöka öppna ögonen och ta detta på allvar.
    Jag har ju känt stor del till hans misskötande för det är oftast jag som lagar maten.
    Så nu undrar jag. Vad bör jag laga för mat som är bra för min kille som är diabetiker? Något han absolut inte bör äta förutom socker? Vet ju det här med att man ska äta mindre potatis och mer kött. Hur ofta bör han äta? Hur många mål per dag? Har frågat diabetessköterskan om råd när det gäller kosten och vad vi ska laga för mat. Men får inget svar & hjälp därifrån.
    Ett tag provade vi med Lchf metoden. DÅ vi bytte ut potatis, pasta o ris mot vitkål & blomkål. Men hans mage fixade inte det. Han tålde inte det och fick sitta på toa mer än innan. Och då har han redan känslig mage. Säkert pga medicinerna. Hur ska vi göra för att komma igång och laga nyttig mat? Vore tacksam för råd då detta är ett stort problem    

  • Svar på tråden Kost för diabetiker
  • Äldre 20 Nov 13:35
    #1

    Det finns egentligen inget som heter "diabeteskost" längre. Det är inte ens så att lite socker är förbjudet om man har "sockersjuka". Det vill säga samma principer gäller för dig och din kille när det gäller att äta hälsosamt. Möjligen kan man tillägga att det är ännu viktigare för dem som har diabetes att ha bra rutiner när det gäller maten. Diabetes mår t ex bra av att man inte är överviktig. Är röra på sig hör också till det som står högt upp på viktigt-listan när man har diabetes.
    Tänk på att ha en bra stomme av måltider: Frukost-lunch-middag och 1 till 3 mellanmål. Det är ofta när man hoppar över eller försöker äta väldigt kalorisnålt vid huvudmålen som man börjar improvisera och tappa kontrollen. När man slarvar med huvudmålen har man ingen koll. Mellan måltiderna infinner sig ett sug och då har man förmodligen inget bra inom räckhåll. Då kan det lätt bli så att småätandet är det som bidrar med mest kalorier. Det man äter då ger just kalorier och inte mycket av viktiga näringsämnen. Så en regelbunden måltidsordning är grunden för att äta hälsosamt.
    Frukost är genialt. Oftast gillar vi nyttig mat på morgonen och man kan äta samma frukost varje dag. Frukostförslag: gröt eller flingor med mjölk eller havreprodukter + frukt, bär och/eller litet glas juice + en eller ett par smörgåsar. Eller bara nyttiga smörgåsar med te/kaffe och frukt/juice.

    En frukt till mellanmål. Om det är långt mellan huvudmålen bör man lägga till något mer matigt ex. smörgås(ar).

    Tänk tallriksmodellen vid huvudmålen! Undvik att dricka kalorier, d.v.s drick gärna vatten (med t ex några droppar citron) till maten i vardagslag.

    Att undvika kolhydrater är inget som de officiella näringsrekommedantionerna föreskriver. 

Svar på tråden Kost för diabetiker