• Camill­a 790
    Äldre 15 Nov 10:33
    1277 visningar
    1 svar
    1
    1277

    Vaknar och är orolig på nätterna

    Min dotter är 8,5 månader. Varje natt vaknar hon och är orolig och det är ungefär vid samma tider varje natt. Jag lägger henne alltid i hennes säng på kvällen, men runt 1 så vaknar hon och kan inte somna om förän hon får komma till mig. Hon har sin säng i vårt rum. De senaste dagarna har jag tränat henne att somna själv i sin säng och det funkar bra, men det har inte förhindrat henne att vakna på natten. För några dagar sen slutade jag ge henne nattvälling, tycker inte hon borde behöva det längre och det verkade fungera bra det med till en början, men nu vaknar hon vid 5 oavsett om hon sover brevid mig eller inte. Har intalat mig själv att försöka söva om henne och INTE ge välling om klockan är innan 6. Jag vet ju inte ens om det är välling hon vill ha, hon somnar ju iaf om tillslut oftast.

    Min dotter har aldrig sovit hela natten. Det har hänt att hon sovit till 5.30-6.00 utan att vakna och vara ledsen, men dom tillfällena kan jag räkna på en hand.

    Jag har försökt att inte ge henne nån tröst när hon vaknar på natten, för hon kan ju somna om själv, det gör hon om hon vaknar till på kvällarna, men när hon står i sängen och skriker i en halvtimme så känner jag inte att det är humant att låta henne vråla där när hon uppenbarligen vill komma till mig.

    Jag undrar om jag ska acceptera att hon inte kan sova i sin säng hela natten, eller om jag ska fortsätta att låta henne skrika eller om jag ska prova något annat? Skulle verkligen vara skönt att få sova hela natten, eller att hon åtminstonde bara vaknar EN gång.

  • Svar på tråden Vaknar och är orolig på nätterna
  • Äldre 22 Nov 18:56
    #1

    Hej!
    Din dotter är fortfarande så pass liten och har hittills inte sovit en hel natt utan att vakna en eller flera gånger så jag tror att hon inte riktigt har hittat till vuxenrytmen där vi sover många timmar i sträck utan att vakna. 
    Det jag tror du kan göra är att först se till så att hon har ätit ordentligt innan hon somnar på kvällen. När hon sedan vaknar tycker jag inte att du ska låta henne stå och skrika utan att du försöker hjälpa henne att komma till ro i sin egen säng. Det innebär att du säkert får gå upp ett antal gånger på natten och lägga ner henne. Men det innebär också att hon inte belönas för att hon vaknar och då kommer den vanan sakta att försvinna. Skulle du ge henne välling och eller ta upp henne i din säng så lönar det sig att vakna, dvs hon får en belöning varje gång och då kommer hon att fortsätta med det.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Vaknar och är orolig på nätterna