Inlägg från: Nicolina00 |Visa alla inlägg
  • Nicolina00

Efter diskbråcksoperation

Hej,

Jag ska snart genomgå en diskbråcks-operation. Diskbråcket sitter mellan L5-S1 och TNFa har runnit ut kring nerverna ner till benet, och har dessutom en stor påverkan på, ja, hur ska jag uttrycka det... Förmågan att utföra sina "behov".

Jag har sådan fruktansvärd värk i ryggen, som har stegrat lavinartat de senaste dagarna, men benet är det värsta. Jag har så ont att jag blir galen, och inte sova kan jag göra heller. Har väl fått ca 20 timmars sömn de senaste 6 veckorna, vissa nätter har jag varit uppe utan någon sömn på över 48 timmar.. Slut på självömkan :P

Jag undrar hur lång tid det tar att bli av med smärtan i benet samt ryggen efter en operation av diskbråck? Kan jag hoppa upp ur sängen och jobba redan dagen efter (lärare= stillasittande i många timmar eller stående i många timmar), sjukskrivning ytterligare 1 vecka eller får jag räkna med längre sjukskrivning?

Stort tack!

• Svar på tråden Efter diskbråcksoperation
  • Nicolina00

Ingen här inne som genomgått diskbråcksoperation?! :O

• Nicolina00
    hallandsliv skrev 2012-11-15 15:31:06 följande:
    Är det en steloperation eller en diskprotesoperation du ska göra?
    Har du någon nervrotspåverkan av diskbråcket på röntgen/MR-bilderna? 
    En diskprotesoperation. Stor påverkan på nervroten som yttrar sig i spänningar i ischias samt nerven i främre delen av benet. Andra symtom är droppfot, känselbortfall i fot, vid "hål två" och "hål ett", konstant smärta i rygg och ben, stickningar från knäet och ned samt utsidan av låret, även nedsatt känsel insida lår.
  • Nicolina00
    sticksNstones skrev 2012-11-16 08:19:09 följande:
    Mitt bensmarta var borta direkt efter op. Daremot fick jag aldrig tillbaka full kansel i vanster ben men det ar inget som jag stors av i dagliga livet. Ryggsmarta tenderar oka efter op, har haft liiiiite mer ryggont kanske men med ratt balans i vila, sittande och motion sa halls det borta!

Men jag var ratt sa trott och tagen efter op i flera veckor, vilade och sov mycket, kombinerat med sjukgymnastik.

Lycka till!
    Och bensmärtan antar jag går över i.o.m. att nerverna frigörs så att säga.
    Hur länge var du sjukskriven efter op?
  • Nicolina00
    sticksNstones skrev 2012-11-16 08:19:09 följande:
    Mitt bensmarta var borta direkt efter op. Daremot fick jag aldrig tillbaka full kansel i vanster ben men det ar inget som jag stors av i dagliga livet. Ryggsmarta tenderar oka efter op, har haft liiiiite mer ryggont kanske men med ratt balans i vila, sittande och motion sa halls det borta!

Men jag var ratt sa trott och tagen efter op i flera veckor, vilade och sov mycket, kombinerat med sjukgymnastik.

Lycka till!
    Förresten... Kunde du gå/ta dig fram utan hjälpmedel innan operationen? Jag tänkte på det här med hur lång tid det kan tänkas ta innan jag kan ta mig fram utan kryckor igen. Ska bli så otroligt skönt att bli av med den konstanta smärtan, att kunna gå igen, att kunna vara tillbaka på jobb igen!
  • Nicolina00
    sticksNstones skrev 2012-11-16 12:31:51 följande:
    Jag var sjukskriven 2.5 manad men hade kunnat vara en manad till, hade mycket lyft pa jobb och blev trott fort.
    Ja, jag hade inga kryckor eller nagot. Min partner hjalpte mig och stodde i trappor, i badrummet och sant. Du far ta det langsamt helt enkelt :)

Bilturer lag jag ner i borjan, vi gjorde badd i baksatet. Efter en manad eller sa kunde jag sitta i bilen i fem tio minuter och sedan langsamt okade pa tiden. Tyckte sittandet var varst! Tycker det an och blir fort trott i ryggen av att sitta, behover ordentlig stod. Nu ar det 1.5 ar sedan mitt op, basta jag gjort. Hade sa ont innan, bensmartorna var inte av denna varld.

Oj, så länge! Hoppas hoppas hoppas jag blir bra inom bara några veckor, jag börjar bli knäpp av att vara hemma, samtidigt som jag vet att det är helt uteslutet att jag kan utföra mina arbetsuppgifter i det här tillståndet.

åh, bilturer! Hemskt är det! Jag tycker också sitta är fruktansvärt, kan jag välja så står jag, eller ligger om det är enda alternativet. I bilen halvligger/halvsitter jag, som tur är behöver jag inte vara i bilen längre stunder. Men man är ju helt slut efter en bilfärd på 10 minuter. Och alla gupp! Huva!

Jag håller med, bensmärtan är så otroligt ohållbar! Men nu har även ryggvärken börjat trycka på ordentligt, stundtals gör det så fruktansvärt ont även när jag andas, så jag är väldigt glad över att jag får en operation!
  • Nicolina00
    hallandsliv skrev 2012-11-16 11:39:06 följande:
    Du borde få lindrade symptom från allt det som läckaget och eventuellt tryck från disken orsakar i och med att det försvinner när de byter disken. Hur snabbt det går beror säkert på om det finns någon skada som behöver repareras av kroppen, men vissa symptom borde försvinna eller bli mycket bättre direkt. Som stickNstones skrev så kommer säkert smärtan i ryggen att öka lite efter operationen, men det ska du ju får adekvat smärlindring för.

Hoppas verkligen du blir bättre snabbt! 
    Vad skönt att höra! Jag har förstått att smärtan i benet går över direkt efter operationen, då det "enda" som ger denna olidliga smärta är påverkan på nervroten/nerverna. Ryggsmärtan får man ju säkert leva med, tyvärr. Förhoppningsvis går den över med tiden, är bara orolig över att jag inte kan arbeta på samma vis som innan... Tror min chef får investera i sånt där högt skrivbord som man kan stå vid, med en högre stol att stödja sig mot och sitta kortare stunder när det är för jobbigt för ryggen och höften att stå. Jag svankar väldigt mycket, och står visst och hänger på höften, så det är ett beteende som måste bort, och jag tror att sådan kontorsmöbel kan nog hjälpa :)

Tack för svaret! :)
  • Nicolina00
    sticksNstones skrev 2012-11-16 12:32:53 följande:
    AHH nu laste jag. INNAN op. Ja jag kunde ga, men snubblade och mina steg var jattesma. Gjorde sa ont att ga!
    Jag vet inte hur jag skulle klara mig utan mina kryckor, faktiskt! Jag kan inte stödja på foten alls (känselbortfall, domningar och smärta med droppfot, benet lever liksom sitt eget liv och kan lätt hux-flux vika sig). På sjukhuset använde jag gå-bord i nästan 2 veckor, det var det enda som kunde få mig att ta mig framåt.

Kunde du också känna att 5 steg var som ett hårt träningspass? Jag tränar regelbundet annars, och efter några meter blir jag helt färdig, svettas som en tok och är helt slut.

Vart gjorde det ont för dig att gå? För mig känns det i ryggen något outhärdligt när jag försöker ta mig fram, benet har jag konstant smärta i, typ 14 på en skala 1-10, helt sjukt, så det är framförallt ryggen som känns mer när jag försöker gå med mina älskade kryckor.

Men då ser jag fram emot att åtminstone bli av med bensmärtan direkt efter. :)
Svar på tråden Efter diskbråcksoperation