• Nicolina00

Efter diskbråcksoperation

Hej,

Jag ska snart genomgå en diskbråcks-operation. Diskbråcket sitter mellan L5-S1 och TNFa har runnit ut kring nerverna ner till benet, och har dessutom en stor påverkan på, ja, hur ska jag uttrycka det... Förmågan att utföra sina "behov".

Jag har sådan fruktansvärd värk i ryggen, som har stegrat lavinartat de senaste dagarna, men benet är det värsta. Jag har så ont att jag blir galen, och inte sova kan jag göra heller. Har väl fått ca 20 timmars sömn de senaste 6 veckorna, vissa nätter har jag varit uppe utan någon sömn på över 48 timmar.. Slut på självömkan :P

Jag undrar hur lång tid det tar att bli av med smärtan i benet samt ryggen efter en operation av diskbråck? Kan jag hoppa upp ur sängen och jobba redan dagen efter (lärare= stillasittande i många timmar eller stående i många timmar), sjukskrivning ytterligare 1 vecka eller får jag räkna med längre sjukskrivning?

Stort tack!

• Svar på tråden Efter diskbråcksoperation
  • Nicolina00

Ingen här inne som genomgått diskbråcksoperation?! :O

• hallandsliv

Är det en steloperation eller en diskprotesoperation du ska göra?
    Har du någon nervrotspåverkan av diskbråcket på röntgen/MR-bilderna? 

• Nicolina00
    hallandsliv skrev 2012-11-15 15:31:06 följande:
    Är det en steloperation eller en diskprotesoperation du ska göra?
    Har du någon nervrotspåverkan av diskbråcket på röntgen/MR-bilderna? 
    En diskprotesoperation. Stor påverkan på nervroten som yttrar sig i spänningar i ischias samt nerven i främre delen av benet. Andra symtom är droppfot, känselbortfall i fot, vid "hål två" och "hål ett", konstant smärta i rygg och ben, stickningar från knäet och ned samt utsidan av låret, även nedsatt känsel insida lår.
  • sticksNstones

Mitt bensmarta var borta direkt efter op. Daremot fick jag aldrig tillbaka full kansel i vanster ben men det ar inget som jag stors av i dagliga livet. Ryggsmarta tenderar oka efter op, har haft liiiiite mer ryggont kanske men med ratt balans i vila, sittande och motion sa halls det borta!

Men jag var ratt sa trott och tagen efter op i flera veckor, vilade och sov mycket, kombinerat med sjukgymnastik.

Lycka till!

• Nicolina00
    sticksNstones skrev 2012-11-16 08:19:09 följande:
    Mitt bensmarta var borta direkt efter op. Daremot fick jag aldrig tillbaka full kansel i vanster ben men det ar inget som jag stors av i dagliga livet. Ryggsmarta tenderar oka efter op, har haft liiiiite mer ryggont kanske men med ratt balans i vila, sittande och motion sa halls det borta!

Men jag var ratt sa trott och tagen efter op i flera veckor, vilade och sov mycket, kombinerat med sjukgymnastik.

Lycka till!
    Och bensmärtan antar jag går över i.o.m. att nerverna frigörs så att säga.
    Hur länge var du sjukskriven efter op?
  • Nicolina00
    sticksNstones skrev 2012-11-16 08:19:09 följande:

Lycka till!
    Förresten... Kunde du gå/ta dig fram utan hjälpmedel innan operationen? Jag tänkte på det här med hur lång tid det kan tänkas ta innan jag kan ta mig fram utan kryckor igen. Ska bli så otroligt skönt att bli av med den konstanta smärtan, att kunna gå igen, att kunna vara tillbaka på jobb igen!
  • hallandsliv
    Nicolina00 skrev 2012-11-16 03:01:40 följande:
    En diskprotesoperation. Stor påverkan på nervroten som yttrar sig i spänningar i ischias samt nerven i främre delen av benet. Andra symtom är droppfot, känselbortfall i fot, vid "hål två" och "hål ett", konstant smärta i rygg och ben, stickningar från knäet och ned samt utsidan av låret, även nedsatt känsel insida lår.
    Du borde få lindrade symptom från allt det som läckaget och eventuellt tryck från disken orsakar i och med att det försvinner när de byter disken. Hur snabbt det går beror säkert på om det finns någon skada som behöver repareras av kroppen, men vissa symptom borde försvinna eller bli mycket bättre direkt. Som stickNstones skrev så kommer säkert smärtan i ryggen att öka lite efter operationen, men det ska du ju får adekvat smärlindring för.

Hoppas verkligen du blir bättre snabbt! 
  • sticksNstones
    Nicolina00 skrev 2012-11-16 10:20:16 följande:
    Och bensmärtan antar jag går över i.o.m. att nerverna frigörs så att säga.
    Hur länge var du sjukskriven efter op?
    Jag var sjukskriven 2.5 manad men hade kunnat vara en manad till, hade mycket lyft pa jobb och blev trott fort.
    Nicolina00 skrev 2012-11-16 10:44:51 följande:
    Förresten... Kunde du gå/ta dig fram utan hjälpmedel innan operationen? Jag tänkte på det här med hur lång tid det kan tänkas ta innan jag kan ta mig fram utan kryckor igen. Ska bli så otroligt skönt att bli av med den konstanta smärtan, att kunna gå igen, att kunna vara tillbaka på jobb igen!
    Ja, jag hade inga kryckor eller nagot. Min partner hjalpte mig och stodde i trappor, i badrummet och sant. Du far ta det langsamt helt enkelt :)

Bilturer lag jag ner i borjan, vi gjorde badd i baksatet. Efter en manad eller sa kunde jag sitta i bilen i fem tio minuter och sedan langsamt okade pa tiden. Tyckte sittandet var varst! Tycker det an och blir fort trott i ryggen av att sitta, behover ordentlig stod. Nu ar det 1.5 ar sedan mitt op, basta jag gjort. Hade sa ont innan, bensmartorna var inte av denna varld.

Svar på tråden Efter diskbråcksoperation