Inlägg från: sticksNstones |Visa alla inlägg
  • sticksNstones

Efter diskbråcksoperation

Mitt bensmarta var borta direkt efter op. Daremot fick jag aldrig tillbaka full kansel i vanster ben men det ar inget som jag stors av i dagliga livet. Ryggsmarta tenderar oka efter op, har haft liiiiite mer ryggont kanske men med ratt balans i vila, sittande och motion sa halls det borta!

Men jag var ratt sa trott och tagen efter op i flera veckor, vilade och sov mycket, kombinerat med sjukgymnastik.

Lycka till!

• sticksNstones
    Nicolina00 skrev 2012-11-16 10:20:16 följande:
    Och bensmärtan antar jag går över i.o.m. att nerverna frigörs så att säga.
    Hur länge var du sjukskriven efter op?
    Jag var sjukskriven 2.5 manad men hade kunnat vara en manad till, hade mycket lyft pa jobb och blev trott fort.
    Nicolina00 skrev 2012-11-16 10:44:51 följande:
    Förresten... Kunde du gå/ta dig fram utan hjälpmedel innan operationen? Jag tänkte på det här med hur lång tid det kan tänkas ta innan jag kan ta mig fram utan kryckor igen. Ska bli så otroligt skönt att bli av med den konstanta smärtan, att kunna gå igen, att kunna vara tillbaka på jobb igen!
    Ja, jag hade inga kryckor eller nagot. Min partner hjalpte mig och stodde i trappor, i badrummet och sant. Du far ta det langsamt helt enkelt :)

Bilturer lag jag ner i borjan, vi gjorde badd i baksatet. Efter en manad eller sa kunde jag sitta i bilen i fem tio minuter och sedan langsamt okade pa tiden. Tyckte sittandet var varst! Tycker det an och blir fort trott i ryggen av att sitta, behover ordentlig stod. Nu ar det 1.5 ar sedan mitt op, basta jag gjort. Hade sa ont innan, bensmartorna var inte av denna varld.

• sticksNstones
    Nicolina00 skrev 2012-11-16 10:44:51 följande:
    Förresten... Kunde du gå/ta dig fram utan hjälpmedel innan operationen? Jag tänkte på det här med hur lång tid det kan tänkas ta innan jag kan ta mig fram utan kryckor igen. Ska bli så otroligt skönt att bli av med den konstanta smärtan, att kunna gå igen, att kunna vara tillbaka på jobb igen!
    AHH nu laste jag. INNAN op. Ja jag kunde ga, men snubblade och mina steg var jattesma. Gjorde sa ont att ga!
  • sticksNstones

Det som hjalpte mig mest var att ga, dock inte mot slutet nagon manad innan op. Ryggmusklerna, rumpan och larmusklerna var helt i kramp och gjorde gaendet ratt svart. Men som tur ar behovde jag aldrig hjalpmedel, inte heller hade jag sa illa som du (med kanselbortfall i sadelomradet).

Daremot hade jag typ INGEN ryggvark, utan bara bensmartorna. Fotterna varkte, anklarna varkte och hela utsidan av benen kandes som riktigt omma, harda muskler (givetvis nerverna som spokade). Traningen och ridningen var bara att glomma det sista aret innan op, var helt slut efter en dag pa jobbet och bara langtade efter att fa komma hem och lagga mig pa golvet! Galet.

All lycka till med din op. Ska du vara sjukskriven nagot?

Nar du ligger och vilar, tank pa att borja rora pa dig redan fran borjan! Wiggle dina tar, boj pa knan, lyft pa benen, gor stretchovningar. Jag hade lite komplikationer i borjan, troligtvis kom de at sjalva hinnan for ryggmargsvatskan sa lackte det  i borjan. Hur jag markte det? SJUK huvudvark sa fort jag reste mig! Tog en vecka av vilolage plus massor av kaffe innan det gick over. Sa den veckan lag jag mest, men gjorde massa smarorelser hela tiden.

• sticksNstones
    Nicolina00 skrev 2012-11-18 14:37:46 följande:
    vad skönt! När jag var inlagd träffade jag en tjej som var lika smärtpåverkad och "invalid" som jag är. Hon hade gått med smärtan ett par månader och fick till slut operation. Redan på kvällen efter OP skuttade hon ur sängen, duschade, hade sina vanliga kläder och knatade ner till kiosken. Det var väldigt häftigt att se måste jag säga :)
    Och vilken frihetskänsla det måste vara! :)

Skönt att få slippa tabletterna! Jag har faktiskt försökt låta bli dem ibland. De hjälper inte och då känns det meningslöst att ta dem. Dessutom har jag fått magsår pga. voltarenen, suck.

Men vad härligt att det gick så bra för dig! Hur lång tid tog det innan du fick operation?
    Mitt op gjordes 4 manader efter att jag tog kontakt med lakare. Sa ratt fort. Helt ofattbart att du far vanta nar du har paverkan pa kisseriet och poopandet! Har fragar dom det direkt och har man sana besvar blir det akut -op, jag hade ju inte det sa fick vanta nagra manader.

Ja dom ska ju liksom in mellan kotorna och greja sa ibland kommer dom at sjalva hinnan som omger ryggmargen och vatskan. Da kan det bli ett litet hal som det sipprar ur, det ar ju den vatskan som omger hjarnan ocksa sa man far djavulskt huvdvark. Dom kommer nog forklara detta for dig. Ibland maste dom in efterat och lappa ihop det om det inte lakar sjalv, vilket mitt gjorde som tur var.

Mitt op var ratt stor, med bade laminectomi och discectomi eftersom mitt brack var brett och skot ut bakat och at sidorna. Sa dom var tvunga att ta bort en del av kotan for att komma at. Ju storre op desto storre risk for komplikationer :( Ofta ar det dom som "bara" gjort en microdisectomy som skuttar upp ur sangen direkt efter, det ar en ratt enkel och simpel procedur for kroppen. Sa eftersom jag blev av med en del av kotan och hade mycket storre op tog det bra mycket langre innan jag skuttade :)

Sa misstrosta inte, det beror pa vilken typ av op du haft hur snabbt du blir battre. Hade ocksa en kvinna i min sal som direkt efter gick upp och pa toa medan jag fick anvanda pottan i sangen!
  • sticksNstones
    Nicolina00 skrev 2012-11-19 09:51:24 följande:
    Men det var ju ändå "fort", allt är ju relativt och fyra månader med konstant smärta är ju inget vidare, eller ja, det är så klart fruktansvärt :P
    Nej du... Hela min historia med det här är helt sjuk, anledningen till att jag skickades hem med kateter efter att ha varit inlagd i 14 dagar (14 dagar!!! helt galet!! Och de ansåg att det inte är ngt fel på mig) är pga att de gjorde en miss under min blåsträning och för tredje gången hade min blåsa samlat på sig över 1000ml. Samma sak när jag skickades hem första gången, det bad de iofs om ursäkt för, samma sak när de missat att kontrollera min blåsa ordentligt blåsträningen, men det hjälper ju inte direkt. Att de inte tog varken det här med kisseriet eller poopandet på allvar är helt galet.
    Jag upptäckte det här med poopandet när jag var inlagd dessutom. Att jag inte har någon känsel där och dessutom, när jag får den där känslan, ja, då är det bråttom bråttom bråttom.

Oj, men höjden av otur för dig! Både då ryggmärgsvätskan som läcker och en större OP. Jag får ju en liten operation, antar jag iaf. Så jag håller alla tummar för att jag kan skutta upp ur sängen åtminstone dagen efter.

Nja, hade ont i dryga ett ar innan jag sag en lakare for forsta gangen. Da fick jag nervrotsblock under narkos som hjalpte i nagra manader men sen gick det nerfor igen. Sa jag sag en annan lakare ca 6 manader efter nervrotsblocket och remitterades till neurolog. Darifran gick det ratt for, bara 2 manader efter det besoket hade jag min op. Skont nog. Det ar ju lite kritiskt med skador ocksa, lamnar man nervskadorna for lange kan dom bli permanenta.

Helt klart skulle du blivit opad omedelbart med dina besvar! Hur kan det vara mojligt att dom inte gor det?

Vet du hur ditt brack ser ut? Tanker pa hur din op kommer att se ut?
    Nicolina00 skrev 2012-11-19 10:59:26 följande:
    Jag har börjat tänka på en sak här under helgen... Tänk om diskbråcket "gått tillbaka"?!
    Jag menar, jag har den här sjuka smärtan och är i princip helt orörlig och inte ett dugg självständig - Behöver hjälp med i princip allt, men det visar sig vid operation att diskbråcket läkt. Men, att jag TROTS detta mår fasen så mkt bättre efter OP... Herregud... Vilken knäpp tanke, jag vet, men jag kan vara så här överanalytisk... Kan man ha den här smärtan trots att diskbråcket läkt? Och vad säger kirurgerna om de då opererat mig i "onödan"?!

Usch... Jag blir så trött på mig själv, men jag kan inte låta bli att tänka på vilket jobbigt scenario det skulle vara...
    Nej dom gar inte tillbaka av sig sjalvt tyvarr. Inflammationen lagger sig dock och det kan kannas battre nar trycket lattar lite. Men ett det ar daligt med blodforsorjning till diskarna och lakning dar sker langsamt tyvarr. Sa det finns ingen risk att dom "opar i onadan" :)

Och uppenbarligen ar du ju dalig som fan! :(

• sticksNstones
    Nicolina00 skrev 2012-11-19 13:09:28 följande:
    Men oj! Hur stod du ut med smärtan så länge?! :S Jag har haft ont i ca 7 veckor nu och jag är galen känner jag. Nu har jag varit vaken i närmare 30 timmar, helt sjukt!! Så jag kan bara inte förstå hur du har stått ut!!

Ärligt talat... Jag är mer än säker på att de bara ignorerat mig, faktiskt. Det är så svårt att förklara det där om man inte var med under min vårdtid på avdelningen, men om jag säger så här - Den första läkaren, sket fullständigt i vad jag sa, skällde ut min mamma när hon satt inne på salen som stöd och "extra öron" (jag var helt borta pga. morfintabletterna) och det blev ganska hetsk stämning för min mamma är inte rätt att säga ifrån, och salsgrannarna blev alldeles chockade, sjuksköterskorna höll på att kikna för att läkaren gjorde bort sig totalt, och så ifrågasatte han min morfars medicinska bakgrund när det enda min morfar gjorde var att fråga läkaren vad han trodde (detta innan jag ens fått MR). Den andre läkaren bara skrattade åt mig, slet av mig täcket utan att fråga och där låg jag spritt språngande näck efter att de satt in min kateter.
    Jag fick uppfattningen av att de såg på mig som en lat "yngling". Jag är 23 år, men jag måste faktiskt få försvara mig här och säga att jag är den av alla inlagda under min vårdtid som var mest aktiv och frustrerad över situationen för att jag inte kunde/kan jobba. Bad till och med sambon ta med min jobbdator så jag kunde göra planering från sjukhussängen. Ok, sorry för försvarstalet här, men jag tycker det är så dåligt att man som patient ska behöva känna sig orättvist behandlad och inte tagen på allvar. Jag kunde ju för tusan inte ens kissa för egen maskin, jag kunde inte gå de första 10 dagarna och hade så galet ont att jag var uppe och promenerade om nätterna.
    Men för att göra det kort - De har inte tagit mig, min smärta eller mina symtom på allvar helt enkelt.

Jag har ett diskbråck mellan L5-S1, vet dock inte om det buktar inåt, utåt, framåt, bakåt, fick aldrig se bilderna?!. Tvetydiga uppfattningar om det är nervpåverkan eller inte. Några av läkarna sa ja några sa nej, så ja, här är jag nu, mitt i ingenting och hoppas bara att operationen blir genomförd så jag slipper den skiten!!
    Jag fattade aldrig varfor jag hade ont, darfor stod jag ut. Gick pa alla mojliga slags kiropraktorer, osteopater, massage, akupunktur etc och alla trodde jag hade inflammerade SI-leder (dom dar groparna i landryggen). Hade god rorlighet trots smartorna. Trodde hela tiden att "snart blir det battre snart blir det battre...".

Men sa over sommaren -10 hade jag sa sjukt ont och det blev bara varre trots allt jag gjorde och som tur var jobbade jag pa en rontgenklinik med MR. Sa en dag hade vi det lugnt och killarna tyckte de skulle kolla min rygg. Blev helt chockad nar jag kom ut och gick igenom bilderna, storgrat och ringde mamma (jag var och jobbade i UK da). Kliniken hade ett gang radiologer och neurologer kopplade sa vart uppslangd pa op bordet dagen efter och fick min nervrotsblock :)

Men hade riktigt inte tid att vara sjuk... Hade jobb som vantade i Australien och att anlanda till ett nytt land och direkt hoppa upp pa operationsbordet kanns lite konstigt. Men, det gick som det gick och jag var helt enkelt tvungen att acceptera att op var min enda losning.

Nu nar jag last din historia ar jag tacksam att jag inte var i Sverige med min rygg! Vilken skit-vard rent ut sagt. Jag var bara 27 nar jag upptacke min skada men det var ingen som behandlade mig som mindre vetande, som dom gjort med dig.

Med dina bensmartor och problem i sadelregionen: Ja, du har nervpaverkan. Fattar inte att det inte tas pa allvar, du riskerar ju permanenta problem med blasa och tarm. 

Tycker du ska fa tag i din rontgensvar eller bilder. Det ar bra att veta sjalv hur det ligger till! Jag har gjort nagra MR efter op for att kolla laget, och spar alltid bilderna. Mitt op var pa L4-L5, men har en ytterligare buktande disk pa samma niva som din. Men den orsakar inga problem an sa lange. Jag ar helt installd pa stel-op senare i livet tyvarr. Just nu ar det riktigt bra med ryggen, men vet ocksa hur mina disker ser ut pa MR och vilken paverkan det har pa omgivande sma leder i ryggen. Sa fragan ar inte OM jag far problem senare utan NAR, tyvarr.
  • sticksNstones
    Anna74a skrev 2012-11-20 03:49:39 följande:
    Så det finns inte en chans att klara sig undan det menar du?:0
    Jag håller tummarna fortfarande, min faster opererades för ca 15 år sedan och hon har inte behövt gjort något mer än, men hon är duktig med träning och så.
    Hon är drygt sextio nu.
    Beror pa individen. Men jag vet hur mina diskar och facet-leder ser ut och jag tror jag ska ha bra tur om dom aldrig ger mig besvar igen, eftersom jag jag hade mitt op sa tidigt i livet. Traning ar viktigt och att halla vikten, sa jag gor ju allt for att slippa op. Man kan ju alltid hoppas :)
  • sticksNstones
    Nicolina00 skrev 2012-11-26 14:10:08 följande:
    Hej tjejer, jag har nu fått tid för undersökning(?) inför operation, men inte förrän den 14:e december. Jag hade helst sett att det skedde tidigare, helst då igår, men, bättre än att vänta i 6 veckor som är genomsnittet.

Det jag funderat på de senaste dagarna är det här med diskläckage. Förmodligen är det så att det är TNF som läcker ur disken och påverkar nervrötterna. Smärtan har nu blivit tusen gånger värre och jag är tillbaka där jag var när jag blev inlagd - kan inte gå eller kissa, och behov nummer två lever nästan sitt egna liv.

Det jag funderar på är om ni har någon koll på det här med läckande diskar. Syns det under operation att disken har läckt?

Jag åker in till akuten om ca en timme, jag står inte ut längre, och eftersom att jag inte längre kan kissa (igen) så känner jag att läget är bra akut. Så hoppas jag att de gör något redan nu, om inte annat får tidigare tid för operation.

Men som sagt, syns det under operation att disken har läkt? Vore ju "toppen" om så vore fallet så de inte öppnar upp mig i onödan så att säga.
    TFN lacker inte ut vid diskbrack eftersom det finns inuti sjalva ryggmargen, inte i inuti disken. Men ett diskbrack orsakar inflammation runt nervtradarna/ryggmargen som ger okade besvar. Sa diskar lacker inte. Kolla Google for anatomin sa ar det lattare att forsta :)

Diskar laker inte, vid diskbrack dras inte disken tillbaka till sin ursprungslage nar den laker utan det torkar upp nagot och trycket pa nerverna lattar. Men blodcirkulationen i omradet ar inte rik sa lakningen tar tid, manader eller ar.

Tycker du ska lasa pa om det hela sa for du annan forstaelse i varfor din situation AR akut och hur det hela funkar. Finns massa material online och ja laste allt jag hittade om det hela, hjalpte mig massor i forberedelse och lakning!
  • sticksNstones
    Nicolina00 skrev 2012-11-27 18:08:09 följande:
    Nu har det hänt grejer, men nu är jag oroligare än tidigare.
    Åkte in akut igår pga smärtorna. Obligatoriska blodprover togs och resultatet var lite knepigt... Förhöjd sänka, höjt värde vita blodkroppar och väldigt hög halt urinsyra. Jag lades in. Idag blev det DT. Svaret visade dels en fylld tjocktarm (förmodligen för ryggen) och förändringar på levern.
    Jag är inte jätte orolig, men nervös för vad som kan vara fel på mig. Har fått ny tid för MR, och innan den är gjord så är det bara att avvakta, förmodligen blir det akut operation samt flera tester av lever och kolla upp det där med urinsyra/kristaller. De har hittat att det finns en infektion i kroppen, antagligen påverkat av inflammation i lederna i ryggen eller infektion i disken, ev. infektion i levern. Mkt att ta in, men bara att ta det med ro.

Däremot så har smärtan blivit helt outhärdlig, nu i båda benen. Vänster ben känns som att det ska sprängas i småbitar vilken sekund som helst, höger känns som en konstant spänning, liknar det med en gummisnodd som man spänner. Smärtan i ryggen är total, både molvärk och hugg, framförallt i vissa lägen känns det som knivhugg. Nu ligger jag här på avdelningen och hoppas de vill ge mig nåt riktigt starkt.
    Later riktigt orovackande ju! All lycka till, uppdatera garna hur det gar!
  • sticksNstones

Hur gar det Nicolina?

Jag fick Tegretol som egentligen anvands for epilepsipatienter! Men tydligen har den god effekt pa nervsmartor ocksa. Gick pa den i 3 manader, hjalpte mig att ta mig igenom jobbedagar men jag blev... Helt dum i huvudet av det! Virrig, forvirrad, langsam (tankegang!), gjorde farliga saker i trafiken etc. Slutade med den narmare min op datum.

Svar på tråden Efter diskbråcksoperation