Nicolina00 skrev 2012-11-19 13:09:28 följande:
Men oj! Hur stod du ut med smärtan så länge?! :S Jag har haft ont i ca 7 veckor nu och jag är galen känner jag. Nu har jag varit vaken i närmare 30 timmar, helt sjukt!! Så jag kan bara inte förstå hur du har stått ut!!
Ärligt talat... Jag är mer än säker på att de bara ignorerat mig, faktiskt. Det är så svårt att förklara det där om man inte var med under min vårdtid på avdelningen, men om jag säger så här - Den första läkaren, sket fullständigt i vad jag sa, skällde ut min mamma när hon satt inne på salen som stöd och "extra öron" (jag var helt borta pga. morfintabletterna) och det blev ganska hetsk stämning för min mamma är inte rätt att säga ifrån, och salsgrannarna blev alldeles chockade, sjuksköterskorna höll på att kikna för att läkaren gjorde bort sig totalt, och så ifrågasatte han min morfars medicinska bakgrund när det enda min morfar gjorde var att fråga läkaren vad han trodde (detta innan jag ens fått MR). Den andre läkaren bara skrattade åt mig, slet av mig täcket utan att fråga och där låg jag spritt språngande näck efter att de satt in min kateter.
Jag fick uppfattningen av att de såg på mig som en lat "yngling". Jag är 23 år, men jag måste faktiskt få försvara mig här och säga att jag är den av alla inlagda under min vårdtid som var mest aktiv och frustrerad över situationen för att jag inte kunde/kan jobba. Bad till och med sambon ta med min jobbdator så jag kunde göra planering från sjukhussängen. Ok, sorry för försvarstalet här, men jag tycker det är så dåligt att man som patient ska behöva känna sig orättvist behandlad och inte tagen på allvar. Jag kunde ju för tusan inte ens kissa för egen maskin, jag kunde inte gå de första 10 dagarna och hade så galet ont att jag var uppe och promenerade om nätterna.
Men för att göra det kort - De har inte tagit mig, min smärta eller mina symtom på allvar helt enkelt.
Jag har ett diskbråck mellan L5-S1, vet dock inte om det buktar inåt, utåt, framåt, bakåt, fick aldrig se bilderna?!. Tvetydiga uppfattningar om det är nervpåverkan eller inte. Några av läkarna sa ja några sa nej, så ja, här är jag nu, mitt i ingenting och hoppas bara att operationen blir genomförd så jag slipper den skiten!!
Jag fattade aldrig varfor jag hade ont, darfor stod jag ut. Gick pa alla mojliga slags kiropraktorer, osteopater, massage, akupunktur etc och alla trodde jag hade inflammerade SI-leder (dom dar groparna i landryggen). Hade god rorlighet trots smartorna. Trodde hela tiden att "snart blir det battre snart blir det battre...".
Men sa over sommaren -10 hade jag sa sjukt ont och det blev bara varre trots allt jag gjorde och som tur var jobbade jag pa en rontgenklinik med MR. Sa en dag hade vi det lugnt och killarna tyckte de skulle kolla min rygg. Blev helt chockad nar jag kom ut och gick igenom bilderna, storgrat och ringde mamma (jag var och jobbade i UK da). Kliniken hade ett gang radiologer och neurologer kopplade sa vart uppslangd pa op bordet dagen efter och fick min nervrotsblock :)
Men hade riktigt inte tid att vara sjuk... Hade jobb som vantade i Australien och att anlanda till ett nytt land och direkt hoppa upp pa operationsbordet kanns lite konstigt. Men, det gick som det gick och jag var helt enkelt tvungen att acceptera att op var min enda losning.
Nu nar jag last din historia ar jag tacksam att jag inte var i Sverige med min rygg! Vilken skit-vard rent ut sagt. Jag var bara 27 nar jag upptacke min skada men det var ingen som behandlade mig som mindre vetande, som dom gjort med dig.
Med dina bensmartor och problem i sadelregionen: Ja, du har nervpaverkan. Fattar inte att det inte tas pa allvar, du riskerar ju permanenta problem med blasa och tarm.
Tycker du ska fa tag i din rontgensvar eller bilder. Det ar bra att veta sjalv hur det ligger till! Jag har gjort nagra MR efter op for att kolla laget, och spar alltid bilderna. Mitt op var pa L4-L5, men har en ytterligare buktande disk pa samma niva som din. Men den orsakar inga problem an sa lange. Jag ar helt installd pa stel-op senare i livet tyvarr. Just nu ar det riktigt bra med ryggen, men vet ocksa hur mina disker ser ut pa MR och vilken paverkan det har pa omgivande sma leder i ryggen. Sa fragan ar inte OM jag far problem senare utan NAR, tyvarr.