Gjorde FS Lasik för ett halvår sedan. Jag var rejält närsynt (kommer inte ihåg vilken siffra det var).
Jag gjorde min operation hos Memira och betalde ~36kkr
Ingreppet tog ca 10 minuter, besöket en knapp timme.
Först bedövade de ögonen med droppar. Efter att de förklarat hur proceduren skulle gå till fick jag lägga mig i en "typ tandläkarstol" och de förde fram laserapparaturen över ögat. Här kom enda momentet med visst obehag. De pressade laserhuvudet ganska hårt mot benstrukturen runt ögat för att fixtera den (det var alltså det trycket som gav ett litet obehag). Mha lasern skar de upp ett "lock" i hornhinnan, detta kändes ingemting men kan kanske upplevas oroligt om man är av den naturen.
Nästa ingrepp var att lyfta undan locket, hur han gjorde det vet jag inte, men det var en mysko känsla, lite som att titta i ett kalejdoskop. Nästa laserhuvud fixerades över ögat och jag blev ombett att försöka hålla blicken på en rod prick i mitten (lasern hade något system för att följa med om man rörde på ögat under ingreppet men de rekommenderade att man försökte hålla ögat så still som möjligt). Sedan såg man lite grönt ljus ett tag och det var klart.
De fällde tillbaka locket och droppade på nytt bedövning i ögat och upprepade proceduren med det andra ögat.
Sedan fick man sitta i ett mörkt rum och vila en halvtimme innan de bedövade på nytt.
De var väldigt måna om att kontrollera att man mådde bra och talade lugnande med mig under hela ingreppet och förklarade steg för steg hur det gick till.
Efter halvtimmen fick jag gå hem. Eftersom hornhinnan var skadad kunde jag inte med egen vilja öppna ögonlocken utan fick lyfta upp det med fingrarna för att kunna se (suddigt och extremt ljuskänsligt). De rekommenderade att man höll ögonen stängda i sex timmar, bortsett från att droppa dem med jämna mellanrum. Redan ner mot kvällen kunde jag titta på TV och läsa (utan hjälpmedel) men ljuskänsligheten fortsatte så det var mörka solglas på även innomhus.
För att ge hornhinnan bästa chans att läka ihop rätt förbjöd de mig att klia eller gnugga ögonen den närmsta veckan efter operationen, detta var det jobbigaste med hela operationen. Eftersom ögat var irriterat ville man på reflex gnugga för att lätta på irritationen. Jag sov med skydd över ögonen för att inte av misstag klia eller belasta ögongloberna på något sätt.
Dag två kunde jag se normalt, även om det var lite ovant.
Dag tre var jag på återbesök så de kunde kontrollera att det såg ut som det skulle.
Tre veckor efter operationen var jag på nytt återbesök, vid detta tillfälle kollades synen och jag fick samma resultat som jag fick med glasögon före operation.
Sista återbesöker var tre månader efter ingreppet och här gjordes samma undersökning med samma resultat som vid treveckoerbesöket.
Jag har inte haft några problem efter operationen. En kompis till mig som gjort liknande ingrepp (Lasek) fick problem med fukten i ögonen och fick droppa ganska långt efter ingreppet, fast med fullgod syn så han var nöjd ändå.
Jag fick mäjlighet från min arbetsgivare att, som förmån, betala med bruttolöneavdrag (oskattade pengar) vilket gkorde att min nettokostnad landade på 22kkr istället för 36.
Jag kan varmt rekommendera Memira, de var mycket professionella och måna om att resultatet skulle bli bra. Om jag minns rätt sa de att 95% av operationerna blev bra direkt, övriga 5% behövde korrigerande åtgärder (dessa ingick i priset), dvs ytterligare en operation, tidigast ett halvår efter första ingreppet.