• GossipGirl

Ögonoperation!? Bring it on!

Hej!
    Det är så att jag har urusla ögon. Ser i princip ingenting utan linser och börjar tröttna redigt på detta. Kan aldrig vara utan linser eller glasögon för då är jag i princip blind.
    Var hos ögonläkare för ett tag sedan vilken verkligen uppmanade mig att kolla upp om jag kunde göra något åt det, eftersom så dålig syn är begränsande. Jo tack, jag vet!
    Men han förklarade att det var jättevanligt nuförtiden och att det går relativt fort och smärtfritt. Så, nu vill jag veta allt(!) om ögonoperationer! Jag har ju självklart funderat på detta tidigare själv men varit väldigt skraj och har så dålig kunskap, vilket gjort att jag bara släppt tanken på det.
    Så, vilka är dina erfarenheter? Hjälp mig nu övervinna min skräck.

Om du gjort en ögonoperation är jag nyfiken på hur det gick? Vad hade du för styrka innan och efter? Hur gick behandlingen till? Hur många tillfällen var du på plats? Gjorde det ont? Behöver du använda linser eller glasögon idag? Hur mycket betalade du? Var gick du och var bor du?
    Allt, allt, allt!

Han berättade dessutom att i Danmark bekostar staten ögonoperationer för de närsynta med sämre ögon än -6 i styrka.
    Vilket också gjorde mig lite nyfiken på om det går att söka bidrag, stipendier eller fonder för en ögonoperation här i Sverige? Är det någon som gjort det och till vem vänder man sig i så fall?

Med vänlig hälsning Mullvaden.

• Svar på tråden Ögonoperation!? Bring it on!
  • Neko

Jag har gjort PRK, den "gamla" metoden som bara innebär lasring direkt på ögonen, inte någon mikrokirurgi. Detta bedömdes vara bäst för mig eftersom jag har så stora pupiller plus att mitt synfel var så stort. Det var på gränsen att jag skulle få göra PRK ens. Jag hade före jag opererade mig -7 på hö öga och -10 på vä öga. Jag opererades på Koskelas klinik i Umeå, för 12 år sedan. Jag vet inte om de gör PRK-operationer längre eller om de helt gått över till andra metoder.

Hur gick behandlingen till?
    Jag fick ligga i en stol, ungefär som hos tandläkaren. Sedan fick jag droppar i ögat som bedövade. Det tog några minuter innan det började verka. Dropparna gjorde också att jag såg suddigt, ungefär som att få vatten i ögat. Sedan spändes ögonlocket upp med en klämma. Det låter lite obehagligt och jag var orolig inför det men det kändes knappt något pga bedövningen. Var inte särskilt farligt. Sedan skulle jag titta på en röd prick som var lasern. Det var okej om man råkade titta bort ibland för den scannade av vart man tittade och slutade när man avvek med blicken men ju mer man lyckas hålla blicken stilla, desto fortare går det. Det kändes ingenting alls men det luktade lite bränt. Sedan sattes en ögonlapp på ögat och jag fick med mig droppar att ta. Eftersom jag då bodde i Luleå så fick vi stanna kvar på kliniken en natt men man får åka hem också. De har som en lägenhet där man får bo med sin familj.
    Jag är ganska glad att jag gjorde just den här metoden, tycker att de metoder där man skär upp en del av ögonlocket och lasrar under känns hemskare även fast det innebär mindre smärta.

Hur många tillfällen var du på plats?
    Två gånger eftersom PRK bara görs på ett öga åt gången, med ett halvår emellan ögonen så att det första hinner läka klart före man gör andra.

Gjorde det ont?
    Operationen kändes ingenting, förutom kanske att klämman knep åt liiite men inte värre än att råka klämma lite då man böjer upp ögonfransarna normalt.
    Däremot gjorde det ont efteråt. I ungefär en vecka gjorde det rejält ont, bultade och kändes stundtals som krossat glad under ögonlocket. Jag är dock väldigt smärtkänslig. Jag fick med mig ögondroppar som bedövade helt ifall det skulle bli olidligt och jag tog dem inte för de gjorde att det läkte lite långsammare. Jag fick också starka smärtstillande som jag heller inte tog eftersom jag blev yr av dem. Så jag tog bara alvedon, kan ha varit en orsak till att det gjorde så ont ; ) Och jag vågade ju göra andra ögat också så det går att stå ut med. Hade värre ont i halsen när jag hade körtelfeber. Men under den tiden föredrog jag att ligga till sängs, blunda med båda ögonen, lyssna på radio och ha någon som lagade mat åt mig =) Efter den veckan tog jag av bandaget och såg perfekt. Synen fortsätter förbättras i upp till ett år efter operationen men jag märkte ingen större skillnad där.

Behöver du använda linser eller glasögon idag?
    Nej. Jag har perfekt syn på högra ögat. Lite sämre på vänstra eftersom jag hade så stort synfel innan. Blir det inte helt bra får man en gratis korrigering men jag har inte idats göra det så jag ser helt okej då jag använder båda ögonen. Jag opade mitt högra först och slutade direkt med glasögon. De tyckte att jag kunde ha glasögon under tiden mellan operationerna men jag föredrog att vara utan. Då såg jag dubbelt i två dagar (pga så stor skillnad på synskärpan på ögonen) men sedan rättade det till sig och jag såg typ normalt.

Hur mycket betalade du?
    10500 per öga men det var 12 år sedan. Tror att det kan vara billigare nu faktiskt om man använder den här metoden då det finns nyare metoder.

Var gick du och var bor du?
    Jag bodde då i Luleå, gick till Koskelas klinik i Umeå, bor i Umeå nu. Min mamma har också opat sig där och vi är båda mycket nöjda. De var jättesnälla och trevliga.

Enda nackdelen jag tycker att jag har jämfört med de som har bra syn normalt är att jag har lite sämre mörkersyn. Det beror på att när det är mörkt så blir pupillerna större och går utanför det lasrade området så att allt blir lite suddigt i kanterna. Men det är inget som direkt stör mig, har inget problem att vara i mörka områden, ser lite sämre bara. Och ifall man trycker hårt på ögonlocken just ovanpå pupillerna gör det ondare än det gjorde innan jag opererade, men det händer ju inte så ofta =P

• Voluptuous Shalimar

Gjorde Lasik för 8,5 år sen. Det gjorde inte ont, tog mindre än 5 min för bägge ögonen och kostade ca 19 000 (hade studentrabatt på 20% i vanliga fall kostade det 12 000/öga!)

Jag låg på en brits och fick bedövningsvätska idroppat. Sedan spändes mina ögonlock upp och jag fick titta på en röd punkt. Läkaren brände loss en bit hornhinna och förde åt sidan. Det luktade bränt och läkaren pratade hela tiden om att det såg bra ut, jag var så duktig etc (jaja, det kändes öht inget, så inte vet jag om jag var duktig för att jag låg där... ) Pricken försvann och sen kom den tillbaka igen (har jag för mig) och var då klarare.

Sedan frågade han om jag ville ta andra ögat och ja, det ville jag.

Efter op fick jag vila 1 h på kliniken för att de skulle kunna göra en till efterkontroll innan jag åkte hem. Då hade jag redan normalsyn!

Jag ser minst 120% av det man kallar normalsyn idag.

Globen ögonklinik är super!

Jag hade -3 och -3,5 på mina linser innan, så jag såg dåligt men jag var inte halvblind...

• GossipGirl

Tack snälla ni för svar! Läser med lite skräckblandad förtjusning men verkar ju inte så farligt ändå. Låter otroligt obehagligt att de eventuellt skär i hornhinnan dock, men det kommer man väl över.
    Jag är också otroligt smärtkänslig men även det ska väl gå. Får bita ihop och se till att ha sambon kan serva en lite extra den veckan.

Globen ögonklinik har jag också funderat på, eftersom jag bor i Sthlm. Jag har -8 och -9 så jag ska nog höra mig för med Globen vad för behandling som funkar bäst. 

• Grande Rock

Gjorde FS Lasik för ett halvår sedan. Jag var rejält närsynt (kommer inte ihåg vilken siffra det var).

Jag gjorde min operation hos Memira och betalde ~36kkr

Ingreppet tog ca 10 minuter, besöket en knapp timme. 

Först bedövade de ögonen med droppar. Efter att de förklarat hur proceduren skulle gå till fick jag lägga mig i en "typ tandläkarstol" och de förde fram laserapparaturen över ögat. Här kom enda momentet med visst obehag. De pressade laserhuvudet ganska hårt mot benstrukturen runt ögat för att fixtera den (det var alltså det trycket som gav ett litet obehag). Mha lasern skar de upp ett "lock" i hornhinnan, detta kändes ingemting men kan kanske upplevas oroligt om man är av den naturen.

Nästa ingrepp var att lyfta undan locket, hur han gjorde det vet jag inte, men det var en mysko känsla, lite som att titta i ett kalejdoskop. Nästa laserhuvud fixerades över ögat och jag blev ombett att försöka hålla blicken på en rod prick i mitten (lasern hade något system för att följa med om man rörde på ögat under ingreppet men de rekommenderade att man försökte hålla ögat så still som möjligt). Sedan såg man lite grönt ljus ett tag och det var klart.

De fällde tillbaka locket och droppade på nytt bedövning i ögat och upprepade proceduren med det andra ögat.

Sedan fick man sitta i ett mörkt rum och vila en halvtimme innan de bedövade på nytt.

De var väldigt måna om att kontrollera att man mådde bra och talade lugnande med mig under hela ingreppet och förklarade steg för steg hur det gick till.

Efter halvtimmen fick jag gå hem. Eftersom hornhinnan var skadad kunde jag inte med egen vilja öppna ögonlocken utan fick lyfta upp det med fingrarna för att kunna se (suddigt och extremt ljuskänsligt). De rekommenderade att man höll ögonen stängda i sex timmar, bortsett från att droppa dem med jämna mellanrum. Redan ner mot kvällen kunde jag titta på TV och läsa (utan hjälpmedel) men ljuskänsligheten fortsatte så det var mörka solglas på även innomhus.

För att ge hornhinnan bästa chans att läka ihop rätt förbjöd de mig att klia eller gnugga ögonen den närmsta veckan efter operationen, detta var det jobbigaste med hela operationen. Eftersom ögat var irriterat ville man på reflex gnugga för att lätta på irritationen. Jag sov med skydd över ögonen för att inte av misstag klia eller belasta ögongloberna på något sätt.

Dag två kunde jag se normalt, även om det var lite ovant.

Dag tre var jag på återbesök så de kunde kontrollera att det såg ut som det skulle.

Tre veckor efter operationen var jag på nytt återbesök, vid detta tillfälle kollades synen och jag fick samma resultat som jag fick med glasögon före operation.

Sista återbesöker var tre månader efter ingreppet och här gjordes samma undersökning med samma resultat som vid treveckoerbesöket.

Jag har inte haft några problem efter operationen. En kompis till mig som gjort liknande ingrepp (Lasek) fick problem med fukten i ögonen och fick droppa ganska långt efter ingreppet, fast med fullgod syn så han var nöjd ändå.

Jag fick mäjlighet från min arbetsgivare att, som förmån, betala med bruttolöneavdrag (oskattade pengar) vilket gkorde att min nettokostnad landade på 22kkr istället för 36.

Jag kan varmt rekommendera Memira, de var mycket professionella och måna om att resultatet skulle bli bra. Om jag minns rätt sa de att 95% av operationerna blev bra direkt, övriga 5% behövde korrigerande åtgärder (dessa ingick i priset), dvs ytterligare en operation, tidigast ett halvår efter första ingreppet.

• Voluptuous Shalimar
    GossipGirl skrev 2012-11-15 20:11:02 följande:
    Tack snälla ni för svar! Läser med lite skräckblandad förtjusning men verkar ju inte så farligt ändå. Låter otroligt obehagligt att de eventuellt skär i hornhinnan dock, men det kommer man väl över.
    Jag är också otroligt smärtkänslig men även det ska väl gå. Får bita ihop och se till att ha sambon kan serva en lite extra den veckan.

Globen ögonklinik har jag också funderat på, eftersom jag bor i Sthlm. Jag har -8 och -9 så jag ska nog höra mig för med Globen vad för behandling som funkar bäst. 
    Fast jag hade inte ont alls. Inte en enda sekund. Det enda var att jag var grusig i ögonen något dygn efter OP, sedan gick det över. Jag är också SJUKT smärtkänslig, gråter som ett barn när jag får en vaccinationsspruta...
  • Voluptuous Shalimar
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-11-15 23:22:31 följande:
    Fast jag hade inte ont alls. Inte en enda sekund. Det enda var att jag var grusig i ögonen något dygn efter OP, sedan gick det över. Jag är också SJUKT smärtkänslig, gråter som ett barn när jag får en vaccinationsspruta...
    Det beror på metoden om man får ont. Lasik är smärtfritt. Jag hade inte heller problem med att öppna ögonen efter OP, jag fick liksom resa mig från britsen och traska med sköterskan in i ett undersökningsrum DIREKT efter OP. Jag var enormt ljuskänslig så jag höll händerna skyddande för, men annars var det ingen fara. Efter undersökningen en timma senare, åkte jag hem, åt lite och sov sen i ca 5 h. När jag vaknade kunde jag SE TYDLIGT - men det var som en film på ögat, ungefär som att få något oljigt i ögat. Den var borta dagen efter och jag tyckte att det var skitsvårt att tex sova, eftersom jag inte kunde låta bli att fixera mig vid tapeten (tidigare hade ju allt varit ett blurr då man tagit ur linserna... )

Jag hade inte problem med att gnugga i ögonen då det inte kliade på mig. Är det skillnad på Lasik och FS Lasik? Jag fick inte tvätta mig i ansiktet på några dygn och inte sminka mig på några veckor. Sen skulle jag ta det lugnt med extremsporter och att titta under vatten i ca 6 mån.

Jag är så NÖJD och älskar personalen på Globen. Kunde inte ha blivit bättre behandlad.
  • matte140

Har inprincip bestämt mig för att operera ögonen men vet ej vart jag ska gå. Det blir antingen Memira eller Koskelas. Någon med erfarenhet som vet vart som är bäst eller kvittar det vart man går?

• riboflavin

Om du gjort en ögonoperation är jag nyfiken på hur det gick?

Toppen, ser som en hök

Vad hade du för styrka innan och efter?

-6,75 med 1,25 i brytningsfel resp. -7,5 med 0,75 i brytningsfel. Idag har jag -0,25 på ena ögat och i princip perfekt på andra.

Jag gjorde en torisk ICL, ett linsimplantat. Jag åkte dit på morgonen, fick lugnande tabletter och bedövande ögondroppar. Under op. Lyftes min hornhinna och den nya linsen sattes på plats, inget jag kände av överhuvud taget. Jag gjorde bägge ögonen samtidigt, men kirurgen väntade 30 min emellan. Så fort han spolat ur ögat såg jag klart.

Hur många tillfällen var du på plats? Totalt sex gånger, konsultation, operation och tre återbesök hittills, ska dit igen ett år efter op.

Gjorde det ont?

Nej, jag fick vid ett par tillfällen ljushuvusvärk eftersom jag var ljuskänslig och det var svårt att skydda sig i Juni.

Nej, ser perfekt

Hur mycket betalade du?

Min arbetsgivare erbjöd mig att betala via bruttolöneavdragVar gick du och var bor du?

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    riboflavin skrev 2015-10-25 07:29:59 följande:

Om du gjort en ögonoperation är jag nyfiken på hur det gick?

Toppen, ser som en hök

Vad hade du för styrka innan och efter?

-6,75 med 1,25 i brytningsfel resp. -7,5 med 0,75 i brytningsfel. Idag har jag -0,25 på ena ögat och i princip perfekt på andra.

Jag gjorde en torisk ICL, ett linsimplantat. Jag åkte dit på morgonen, fick lugnande tabletter och bedövande ögondroppar. Under op. Lyftes min hornhinna och den nya linsen sattes på plats, inget jag kände av överhuvud taget. Jag gjorde bägge ögonen samtidigt, men kirurgen väntade 30 min emellan. Så fort han spolat ur ögat såg jag klart.

Hur många tillfällen var du på plats? Totalt sex gånger, konsultation, operation och tre återbesök hittills, ska dit igen ett år efter op.

Gjorde det ont?

Nej, jag fick vid ett par tillfällen ljushuvusvärk eftersom jag var ljuskänslig och det var svårt att skydda sig i Juni.

Nej, ser perfekt

Hur mycket betalade du?

Min arbetsgivare erbjöd mig att betala via bruttolöneavdragVar gick du och var bor du?

Sabla telefon som postar för tidigt.

Hur mycket betalade du?

Min arbetsgivare erbjöd betalning via bruttolöneavdrag, d.v.s pengarna drogs av på min lön innan skatten drogs. Op. kostade egentligen

59 900 kr, men jag har bara fått löneavdrag med 44 800 kr före skatt. Väldigt fiffigt, men det påverkar ju såklart min årsinkomst, så om jag blir sjukskriven eller föräldraledig så har jag lägre SGI än jag hade haft annars.

Jag fick dessutom inte jobba på en vecka egtersom mitt jobb är så dammigt så jag förlorade en del i inkomst.

Vart gick du, och vart bor du?

Memira Göteborg, jag bor i en kranskommun till Göteborg.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • matte140

Jag har inte opererat mig än. Jag bor i Umeå där finns Memira och Koskelas, men vet inte riktigt vem som är bäst av dom. Som det låter så vill dom att jag ska göra en "trans prk" om jag ska operera mig vilket går på ca 30 000kr. Just nu är jag i valet och kvalet om vem jag ska gå till

Svar på tråden Ögonoperation!? Bring it on!