• Neko

Ögonoperation!? Bring it on!

Jag har gjort PRK, den "gamla" metoden som bara innebär lasring direkt på ögonen, inte någon mikrokirurgi. Detta bedömdes vara bäst för mig eftersom jag har så stora pupiller plus att mitt synfel var så stort. Det var på gränsen att jag skulle få göra PRK ens. Jag hade före jag opererade mig -7 på hö öga och -10 på vä öga. Jag opererades på Koskelas klinik i Umeå, för 12 år sedan. Jag vet inte om de gör PRK-operationer längre eller om de helt gått över till andra metoder.

Hur gick behandlingen till?
    Jag fick ligga i en stol, ungefär som hos tandläkaren. Sedan fick jag droppar i ögat som bedövade. Det tog några minuter innan det började verka. Dropparna gjorde också att jag såg suddigt, ungefär som att få vatten i ögat. Sedan spändes ögonlocket upp med en klämma. Det låter lite obehagligt och jag var orolig inför det men det kändes knappt något pga bedövningen. Var inte särskilt farligt. Sedan skulle jag titta på en röd prick som var lasern. Det var okej om man råkade titta bort ibland för den scannade av vart man tittade och slutade när man avvek med blicken men ju mer man lyckas hålla blicken stilla, desto fortare går det. Det kändes ingenting alls men det luktade lite bränt. Sedan sattes en ögonlapp på ögat och jag fick med mig droppar att ta. Eftersom jag då bodde i Luleå så fick vi stanna kvar på kliniken en natt men man får åka hem också. De har som en lägenhet där man får bo med sin familj.
    Jag är ganska glad att jag gjorde just den här metoden, tycker att de metoder där man skär upp en del av ögonlocket och lasrar under känns hemskare även fast det innebär mindre smärta.

Hur många tillfällen var du på plats?
    Två gånger eftersom PRK bara görs på ett öga åt gången, med ett halvår emellan ögonen så att det första hinner läka klart före man gör andra.

Gjorde det ont?
    Operationen kändes ingenting, förutom kanske att klämman knep åt liiite men inte värre än att råka klämma lite då man böjer upp ögonfransarna normalt.
    Däremot gjorde det ont efteråt. I ungefär en vecka gjorde det rejält ont, bultade och kändes stundtals som krossat glad under ögonlocket. Jag är dock väldigt smärtkänslig. Jag fick med mig ögondroppar som bedövade helt ifall det skulle bli olidligt och jag tog dem inte för de gjorde att det läkte lite långsammare. Jag fick också starka smärtstillande som jag heller inte tog eftersom jag blev yr av dem. Så jag tog bara alvedon, kan ha varit en orsak till att det gjorde så ont ; ) Och jag vågade ju göra andra ögat också så det går att stå ut med. Hade värre ont i halsen när jag hade körtelfeber. Men under den tiden föredrog jag att ligga till sängs, blunda med båda ögonen, lyssna på radio och ha någon som lagade mat åt mig =) Efter den veckan tog jag av bandaget och såg perfekt. Synen fortsätter förbättras i upp till ett år efter operationen men jag märkte ingen större skillnad där.

Behöver du använda linser eller glasögon idag?
    Nej. Jag har perfekt syn på högra ögat. Lite sämre på vänstra eftersom jag hade så stort synfel innan. Blir det inte helt bra får man en gratis korrigering men jag har inte idats göra det så jag ser helt okej då jag använder båda ögonen. Jag opade mitt högra först och slutade direkt med glasögon. De tyckte att jag kunde ha glasögon under tiden mellan operationerna men jag föredrog att vara utan. Då såg jag dubbelt i två dagar (pga så stor skillnad på synskärpan på ögonen) men sedan rättade det till sig och jag såg typ normalt.

Hur mycket betalade du?
    10500 per öga men det var 12 år sedan. Tror att det kan vara billigare nu faktiskt om man använder den här metoden då det finns nyare metoder.

Var gick du och var bor du?
    Jag bodde då i Luleå, gick till Koskelas klinik i Umeå, bor i Umeå nu. Min mamma har också opat sig där och vi är båda mycket nöjda. De var jättesnälla och trevliga.

Enda nackdelen jag tycker att jag har jämfört med de som har bra syn normalt är att jag har lite sämre mörkersyn. Det beror på att när det är mörkt så blir pupillerna större och går utanför det lasrade området så att allt blir lite suddigt i kanterna. Men det är inget som direkt stör mig, har inget problem att vara i mörka områden, ser lite sämre bara. Och ifall man trycker hårt på ögonlocken just ovanpå pupillerna gör det ondare än det gjorde innan jag opererade, men det händer ju inte så ofta =P

Svar på tråden Ögonoperation!? Bring it on!