• Persi

Lorenz?

Vad tycker du om namnet Lorenz? (Uttal Låårens, inte Laurens.)

,.-~*´¨¯¨`*·~-.¸- Dastan, Delshad, Daria, Shirin, Samira, Shervin-,.-~*´¨¯¨`*·~-.¸
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lorenz?
  • Tirem

Utan z i sådana fall... Sambon heter det så jag är kanske partisk

• I969

Säger samma, Lorens med s istället. Som vår pojke

• Mrs Onedin

Stavningen Lorenz ser sydamerikansk eller spansk ut - inte bra på ett helsvenskt barn i Sverige! Dessutom känns namnet gubbigt och töntigt.

Lawrence funkar inte heller om ni inte har engelskt påbrå. 

Laurence är hyfsat. Men även med den stavningen får jag denna "förlegade" känsla.   

What might have been...
  • Persi
    Mrs Onedin skrev 2012-11-16 06:36:49 följande:
    Stavningen Lorenz ser sydamerikansk eller spansk ut - inte bra på ett helsvenskt barn i Sverige! Dessutom känns namnet gubbigt och töntigt.

Lawrence funkar inte heller om ni inte har engelskt påbrå. 

Laurence är hyfsat. Men även med den stavningen får jag denna "förlegade" känsla.   
    Varför kommer det sig att alltid när man frågar vad en svensk person tycker om ett namn, så får man alltid svaret "NEJ, för det fungerar inte i Sverige!" Ni vet väl att det bor människor utanför Sverige? Skulle ni ogilla deras namn bara för att namnen inte passar i Sverige? 
    ,.-~*´¨¯¨`*·~-.¸- Dastan, Delshad, Daria, Shirin, Samira, Shervin-,.-~*´¨¯¨`*·~-.¸
  • Dixie
    Persi skrev 2012-11-16 08:26:34 följande:
    Varför kommer det sig att alltid när man frågar vad en svensk person tycker om ett namn, så får man alltid svaret "NEJ, för det fungerar inte i Sverige!" Ni vet väl att det bor människor utanför Sverige? Skulle ni ogilla deras namn bara för att namnen inte passar i Sverige? 

Nej, men bor man i Sverige är det väl naturligt att man väljer ett namn som funkar bra på svenska.....
  • Persi
    Dixie skrev 2012-11-16 08:29:13 följande:
    Nej, men bor man i Sverige är det väl naturligt att man väljer ett namn som funkar bra på svenska.....
    Men jag frågade inte om ni skulle välja namnet på ert svenska barn eller vad ni skulle tycka om namnet på ett svenskt barn. Jag frågade vad ni tycker om namnet. Då spelar det ingen roll vilken nationalitet personen har. Vem som har namnet spelar ingen roll, eftersom det är namnet ni ska bedöma. Inte huruvida det passar på en viss person.
  • Karisma

Vet en kille som heter Lorentz (stavar det så) och inget konstigt med det. Tycker det är ett fint namn. :)

/K

• I969

Det är väl inget fel på z eller tz i slutet, men jag får spontant lusten att uttala namnet med lite tysk brytning när jag ser den stavningen.

Persi skrev 2012-11-16 08:34:53 följande:
    Men jag frågade inte om ni skulle välja namnet på ert svenska barn eller vad ni skulle tycka om namnet på ett svenskt barn. 
    Risken finns på ett svenskt familjeforum att folk tror att namnet ska funka i Sverige Skrattande 
  • Persi
    Grande Rock skrev 2012-11-16 22:57:30 följande:
    Ska du döpa ungen efter en kugghyvel?
    Döpa ungen? Vilken unge?
Svar på tråden Lorenz?