Inlägg från: Persi |Visa alla inlägg
  • Persi

Lorenz?

Vad tycker du om namnet Lorenz? (Uttal Låårens, inte Laurens.)

,.-~*´¨¯¨`*·~-.¸- Dastan, Delshad, Daria, Shirin, Samira, Shervin-,.-~*´¨¯¨`*·~-.¸
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lorenz?
  • Persi
    Mrs Onedin skrev 2012-11-16 06:36:49 följande:
    Stavningen Lorenz ser sydamerikansk eller spansk ut - inte bra på ett helsvenskt barn i Sverige! Dessutom känns namnet gubbigt och töntigt.

Lawrence funkar inte heller om ni inte har engelskt påbrå. 

Laurence är hyfsat. Men även med den stavningen får jag denna "förlegade" känsla.   
    Varför kommer det sig att alltid när man frågar vad en svensk person tycker om ett namn, så får man alltid svaret "NEJ, för det fungerar inte i Sverige!" Ni vet väl att det bor människor utanför Sverige? Skulle ni ogilla deras namn bara för att namnen inte passar i Sverige? 
    ,.-~*´¨¯¨`*·~-.¸- Dastan, Delshad, Daria, Shirin, Samira, Shervin-,.-~*´¨¯¨`*·~-.¸
  • Persi
    Dixie skrev 2012-11-16 08:29:13 följande:
    Nej, men bor man i Sverige är det väl naturligt att man väljer ett namn som funkar bra på svenska.....
    Men jag frågade inte om ni skulle välja namnet på ert svenska barn eller vad ni skulle tycka om namnet på ett svenskt barn. Jag frågade vad ni tycker om namnet. Då spelar det ingen roll vilken nationalitet personen har. Vem som har namnet spelar ingen roll, eftersom det är namnet ni ska bedöma. Inte huruvida det passar på en viss person.
  • Persi
    Grande Rock skrev 2012-11-16 22:57:30 följande:
    Ska du döpa ungen efter en kugghyvel?
    Döpa ungen? Vilken unge?
  • Persi
    Mrs Onedin skrev 2012-11-18 16:55:56 följande:
    Såklart inte, men om ni bor i Spanien och planerar att stanna kvar där så att era barn integreras i befolkningen, så tycker jag att du ska fråga efter lämpliga namn på en spansk namnsajt! Det är ju omöjligt för oss här i Sverige (de flesta av oss) att veta vilka namn som är moderna i Spanien just nu, eller som har olämpliga associationer p.g.a. någon ökänd brottsling, eller...
    Vars har jag skrivit att jag bor i Spanien? Obestämd
    Och som jag skrev tidigare... Det är inget barn som ska namnges! 
  • Persi

Man kan väl ha en åsikt om ett namn utan att blanda in nationaliteter och personligheter? 

Eller menar du att du tycker att t.ex Nils är fint om man är i Sverige, men åker man till Eritrea så blir helt plötsligt namnet fult för att du inte tycker att det passar in i Eritrea? 

• Persi
    Mrs Onedin skrev 2012-11-19 17:01:57 följande:
    Fast det här är ju en föräldrasajt. Då förutsätter man att de som frågar väntar barn, och att barnet ska växa upp i Sverige. Om de har något annat syfte med sin namnfråga, så får de väl säga det.

Fint/fult-aspekten är ju bara EN aspekt av alla som man måste ta i beaktande, när man väljer sitt barns namn. Det finns många namn som jag tycker är vackra i sig, men som jag inte skulle ge mitt barn ändå. För att det inte passar i Sverige (Amber, Heather...), eller är för storståtligt i förhållande till vårt vanliga efternamn (Percival, Gordon...), eller har White Trash-associationer för många människor (Kevin, Melissa...), eller kommer att bli ett gubb/tantnamn för mitt barns generation (Johan, Camilla...). 
    Jag brukar i alla fall inte ta för givet något, och det framgår ju tydligt i TS att jag undrar huruvida ni gillar namnet eller ej. Hade jag velat veta något annat än ifall ni tycker det är fint/fult så hade jag påpekat det. Men eftersom jag vill veta huruvida ni tycker det är fint eller fult så frågar jag det. Jag behöver faktiskt inte förtydliga eftersom det inte hör till frågan. Det står inte PASSAR namnet på ett svenskt barn eller vad tycker ni om att jag ska ge mitt barn namnet
  • Persi
    Mrs Onedin skrev 2012-11-19 17:13:11 följande:
    Och ytterligare en aspekt: ett namn kan ha andra associationer i ett annat land - så att folk där tycker att det är olämpligt. Eller "fult" om du så vill. Tydligen har inte ett enda norskt gossebarn fått namnet Anders sedan massakern sommaren 2011, för att ta bara ett exempel. Kan vara bra att veta om man planerar en flytt till Norge.
    Kanske det, fast å andra sidan är det konstigt om en svensk Anders behöver byta namn för att han flyttar till Norge
    Mrs Onedin skrev 2012-11-19 17:04:27 följande:
    Huruvida Nils är fint eller fult om man uttalar det på landets språk, har jag ingen aning om. Men det blir hur eller hur märkligt, på en svart pojke som ska leva sitt liv i Eritrea..
    Som du ser så beror det på personliga åsikter. Det behöver inte vara märkligt för andra att en svart pojke från Eritrea heter Nils till exempel.. 

Mina barn har inte svenska namn, fast de föddes i Sverige. Jag valde att inte ta "svenska" namn på mina barn trots att jag visste att de ska växa upp i Sverige. Vi tog de namn vi gillade och vi struntade i hur andra tycker att namnen passar i Sverige eller hur andra tycker att namnen passar på våra barn. Det är ju vi som ska trivas med namnen och jag vet att många har invändningar och negativa synpunkter på namnen. 

Men jag är ändå nyfiken på vad ni tycker om namnet Lorenz/Laurence/Lawrence trots att ingen av våra barn eller någon vi känner ska få namnet
  • Persi
    Mrs Onedin skrev 2012-11-19 20:07:20 följande:
    Och jag tror då att du har gjort dina barn en otjänst. Eftersom många arbetsgivare sorterar bort alla ansökningar från personer med utländska namn... särskilt sådana som låter utomeuropeiska. Dina barn kommer nog inte att tacka dig, när de upptäcker att det ÄR så...
    Eller så har jag gjort dem en tjänst genom att sortera bort alla idiotiska arbetsgivare så att de istället får arbetsgivare som anställer dem för vem de är, och inte för vilket namn de bär. 

Och sedan kan man väl fråga sig om det verkligen är hela sanningen då övriga i släkten med icke-svenska namn inte haft några problem att få jobb. 
  • Persi
    Mrs Onedin skrev 2012-11-19 20:24:53 följande:
    Beror på vilken typ av jobb också. Trainee - med sikte på de höga chefsposterna - på Volvo eller Ericson lär bli svårare... För att inte tala om UD och liknande statliga arbeten.
    Hur som helst stämmer det inte in med övriga släkten och jag gör mina barn nog enbart ett nöje att slippa en chef som dömer folk efter deras namn eller hudfärg. 
  • Persi
    LiteniAugusti skrev 2012-11-19 20:53:32 följande:
    Märkligaste namn-frågar tråden nånsin...
    Varför då? För att jag vill veta vad ni tycker om ett namn utan att jag ska ge mitt barn det namnet? Förvånad
  • Persi
    LiteniAugusti skrev 2012-11-19 21:46:20 följande:
    Ja. 
    Och på vilket sätt är det konstigt?
  • Persi
    LiteniAugusti skrev 2012-11-20 13:30:13 följande:
    Vad är det du vill att vi ska förhålla oss till? Det är inte namn som ska bäras av en person och det har ingen betydelse vart i världen namnet ska användas, enligt dig.

Det är omöjligt att svara dig, och dessutom helt himla ointressant. (För att inte nämna lite smått otrevligt.) 
    Alla har väl olika intressen. Om du tycker tråden är ointressant, vad gör du då här?! 
    Och på vilket sätt är tråden otrevlig? Jag frågar enbart vad ni tycker om ett namn, det är väl inte otrevligt?
    Eller är namnet Lorenz ett känsligt ämne för dig?  
  • Persi
    Vulpecula skrev 2012-11-20 17:03:14 följande:
    Tycker att Lorenz är fint. Ovanligt men klassiskt.

(Och jo, man kan diskutera namn även om det inte ska ges till ett barn. För den som håller med mig om detta vill jag gärna tipsa om det namnforum jag skapade för ett tag sedan, av just den anledningen. Inte så aktivt nu, men det kan ju bli ... namn.forum24.se/)
  • Persi
    Vulpecula skrev 2012-11-20 17:56:39 följande:

Det var så sant, jag gjorde så ... Låste upp nu, dock inte "Iakttagelser". Då den delen ofta handlar om verkliga människors namn, tänker jag att det ändå kan vara bra med någon sekretess där.

(Hoppas trådkapningen är okej, Persi! ;))
    Självklart, det är så intressant att diskutera namn
  • Persi
    LiteniAugusti skrev 2012-11-20 20:19:47 följande:
    Jätteintressant.

Men om du inte tycker det så förstår jag faktiskt inte vad du gör i denna tråd. Du visste ju redan innan du klickade på tråden vad det handlade om. Du skriver bara hur tråkig, konstig, otrevlig och ointressant den här tråden är, men ändå fortsätter du skriva? Märkligt...
Svar på tråden Lorenz?