Mrs Onedin skrev 2012-11-19 17:13:11 följande:
Och ytterligare en aspekt: ett namn kan ha andra associationer i ett annat land - så att folk där tycker att det är olämpligt. Eller "fult" om du så vill. Tydligen har inte ett enda norskt gossebarn fått namnet Anders sedan massakern sommaren 2011, för att ta bara ett exempel. Kan vara bra att veta om man planerar en flytt till Norge.
Kanske det, fast å andra sidan är det konstigt om en svensk Anders behöver byta namn för att han flyttar till Norge

Mrs Onedin skrev 2012-11-19 17:04:27 följande:
Huruvida Nils är fint eller fult om man uttalar det på landets språk, har jag ingen aning om. Men det blir hur eller hur märkligt, på en svart pojke som ska leva sitt liv i Eritrea..
Som du ser så beror det på personliga åsikter. Det behöver inte vara märkligt för andra att en svart pojke från Eritrea heter Nils till exempel..
Mina barn har inte svenska namn, fast de föddes i Sverige. Jag valde att inte ta "svenska" namn på mina barn trots att jag visste att de ska växa upp i Sverige. Vi tog de namn vi gillade och vi struntade i hur andra tycker att namnen passar i Sverige eller hur andra tycker att namnen passar på våra barn. Det är ju vi som ska trivas med namnen och jag vet att många har invändningar och negativa synpunkter på namnen.
Men jag är ändå nyfiken på vad ni tycker om namnet Lorenz/Laurence/Lawrence trots att ingen av våra barn eller någon vi känner ska få namnet