Inlägg från: Mrs Onedin |Visa alla inlägg
  • Mrs Onedin

Lorenz?

Stavningen Lorenz ser sydamerikansk eller spansk ut - inte bra på ett helsvenskt barn i Sverige! Dessutom känns namnet gubbigt och töntigt.

Lawrence funkar inte heller om ni inte har engelskt påbrå. 

Laurence är hyfsat. Men även med den stavningen får jag denna "förlegade" känsla.   

What might have been...
  • Mrs Onedin
    Persi skrev 2012-11-16 08:26:34 följande:
    Varför kommer det sig att alltid när man frågar vad en svensk person tycker om ett namn, så får man alltid svaret "NEJ, för det fungerar inte i Sverige!" Ni vet väl att det bor människor utanför Sverige? Skulle ni ogilla deras namn bara för att namnen inte passar i Sverige? 

Såklart inte, men om ni bor i Spanien och planerar att stanna kvar där så att era barn integreras i befolkningen, så tycker jag att du ska fråga efter lämpliga namn på en spansk namnsajt! Det är ju omöjligt för oss här i Sverige (de flesta av oss) att veta vilka namn som är moderna i Spanien just nu, eller som har olämpliga associationer p.g.a. någon ökänd brottsling, eller...
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Persi skrev 2012-11-19 16:55:07 följande:
    Man kan väl ha en åsikt om ett namn utan att blanda in nationaliteter och personligheter? 

Eller menar du att du tycker att t.ex Nils är fint om man är i Sverige, men åker man till Eritrea så blir helt plötsligt namnet fult för att du inte tycker att det passar in i Eritrea? 
    Fast det här är ju en föräldrasajt. Då förutsätter man att de som frågar väntar barn, och att barnet ska växa upp i Sverige. Om de har något annat syfte med sin namnfråga, så får de väl säga det.

Fint/fult-aspekten är ju bara EN aspekt av alla som man måste ta i beaktande, när man väljer sitt barns namn. Det finns många namn som jag tycker är vackra i sig, men som jag inte skulle ge mitt barn ändå. För att det inte passar i Sverige (Amber, Heather...), eller är för storståtligt i förhållande till vårt vanliga efternamn (Percival, Gordon...), eller har White Trash-associationer för många människor (Kevin, Melissa...), eller kommer att bli ett gubb/tantnamn för mitt barns generation (Johan, Camilla...). 
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Persi skrev 2012-11-19 16:55:07 följande:
    Man kan väl ha en åsikt om ett namn utan att blanda in nationaliteter och personligheter? 

Eller menar du att du tycker att t.ex Nils är fint om man är i Sverige, men åker man till Eritrea så blir helt plötsligt namnet fult för att du inte tycker att det passar in i Eritrea? 
    Huruvida Nils är fint eller fult om man uttalar det på landets språk, har jag ingen aning om. Men det blir hur eller hur märkligt, på en svart pojke som ska leva sitt liv i Eritrea..
    What might have been...
  • Mrs Onedin

Och ytterligare en aspekt: ett namn kan ha andra associationer i ett annat land - så att folk där tycker att det är olämpligt. Eller "fult" om du så vill. Tydligen har inte ett enda norskt gossebarn fått namnet Anders sedan massakern sommaren 2011, för att ta bara ett exempel. Kan vara bra att veta om man planerar en flytt till Norge.

What might have been...
  • Mrs Onedin
    Persi skrev 2012-11-19 20:04:05 följande:
    Kanske det, fast å andra sidan är det konstigt om en svensk Anders behöver byta namn för att han flyttar till Norge

Som du ser så beror det på personliga åsikter. Det behöver inte vara märkligt för andra att en svart pojke från Eritrea heter Nils till exempel.. 

Mina barn har inte svenska namn, fast de föddes i Sverige. Jag valde att inte ta "svenska" namn på mina barn trots att jag visste att de ska växa upp i Sverige. Vi tog de namn vi gillade och vi struntade i hur andra tycker att namnen passar i Sverige eller hur andra tycker att namnen passar på våra barn. Det är ju vi som ska trivas med namnen och jag vet att många har invändningar och negativa synpunkter på namnen. 

Men jag är ändå nyfiken på vad ni tycker om namnet Lorenz/Laurence/Lawrence trots att ingen av våra barn eller någon vi känner ska få namnet
    Och jag tror då att du har gjort dina barn en otjänst. Eftersom många arbetsgivare sorterar bort alla ansökningar från personer med utländska namn... särskilt sådana som låter utomeuropeiska. Dina barn kommer nog inte att tacka dig, när de upptäcker att det ÄR så...
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Persi skrev 2012-11-19 20:20:46 följande:
    Eller så har jag gjort dem en tjänst genom att sortera bort alla idiotiska arbetsgivare så att de istället får arbetsgivare som anställer dem för vem de är, och inte för vilket namn de bär. 

Och sedan kan man väl fråga sig om det verkligen är hela sanningen då övriga i släkten med icke-svenska namn inte haft några problem att få jobb. 
    Beror på vilken typ av jobb också. Trainee - med sikte på de höga chefsposterna - på Volvo eller Ericson lär bli svårare... För att inte tala om UD och liknande statliga arbeten.
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Persi skrev 2012-11-19 22:19:05 följande:
    Och på vilket sätt är det konstigt?
    För att man inte kan säga något om ett namn i isolering. Bara en sådan sak som att man får veta att bäraren är 10 år eller 50 år, kan göra att man reagerar olika. Men jag lämnar det här nu.
    What might have been...
  • Mrs Onedin
    Vulpecula skrev 2012-11-20 17:03:14 följande:
    Tycker att Lorenz är fint. Ovanligt men klassiskt.

(Och jo, man kan diskutera namn även om det inte ska ges till ett barn. För den som håller med mig om detta vill jag gärna tipsa om det namnforum jag skapade för ett tag sedan, av just den anledningen. Inte så aktivt nu, men det kan ju bli ... namn.forum24.se/)
    Kollade där. Men  jag tror att du måste tillåta folk att LÄSA där, innan de bestämmer sig för att bli medlemmar. Det gör ju andra forum.
    What might have been...
Svar på tråden Lorenz?