• Anonym

Hålla ner kostnader på bröllop?

Hej!:)
    Vi planerar bröllop i Mars, inget jättestort, vi vill ha det kyrkligt men enkelt med bara nära vänner och släkt
    Gästlistan vi har filat på hamnar på 35 inbjudningar, där dom flesta troligen kommer att tacka Ja då det är våra nära och kära.

Efter själva vigseln tänkte vi använda församlingshemmet för att äta och så.

Vi kommer att ha cirka 25.000 i budget, har ni några bra tips för att inte få kostnader att trissa iväg?
    På såväl som ringar, mat, dryck( då dom flesta har barn och vi inte ska ha en större tillställning har vi valt att ha alkoholfritt, kanske? Alkohol drar ju iväg på kostnader men vi är inte säkra där, ett glas till efterrätt eller maten kan ju vara något kanske), inbjudningskort, klänningar

Någon som vet hur man kan göra egna fina kort?
    Jag älskar att pyssla  Solig

• Svar på tråden Hålla ner kostnader på bröllop?
  • Anonym (tystnaden)

Nämn inte ordet bröllop när ni beställer/bokar något. Ex. en tårta kan bli flera 100 kr dyrare bara för att den är till ett bröllop.

• Pastell
    Anonym (tystnaden) skrev 2012-11-16 08:48:07 följande:
    Nämn inte ordet bröllop när ni beställer/bokar något. Ex. en tårta kan bli flera 100 kr dyrare bara för att den är till ett bröllop.
    Exakt. Det är jättebra att tänka på

Annars kan jag väll säga att det oftast blir dyrare än man tänkt från början.
  • Elin 885

jag köpte en så kallad kinaklänning. kostade mig 3000kr och inklusive tull och underkjol. fick den då custom made.

• isolande

Beställ tårta på City Gross eller nån stormarknad, eller gör själva.

Beställ inbjudningskort via VistaPrint eller titta på deras layouter för inspiration om du vill göra själv.

Köp ingen dyr bröllopsklänning, det finns massor begagnat på tradera/blocket/bröllopstorget eller fina vita klänningar på typ Nelly.com.

Kolla flera cateringställen, priserna kan variera jättemycket! Buffé istället för bordsservering, personal är DYRT. Har du nån kompis lillasyrra som kan vara servis för en 500-ing?

Ha ingen tältfest! Det blir mycket dyrare än att t.ex hyra en bygdegård/folkets hus.         

Har du någon kompis som gillar att fota? Be personen ta bröllopsfoton som bröllopspresent.

Har du nån kompis som gillar hår och smink? Be personen fixa håret (gör provuppsättningar oxå!)

Ringar: Har du gammalt guld nånstans som bara skräpar? Ta med det till en guldsmed där du även beställer ringarna, det fungerar som delbetalning. Titta på lamastone, Blue Nile och andra hemsidor för att hitta inspiration till vad du/ni vill ha för ringar och gå till gudsmeder och be dem om prisförslag på liknande. Jämför och ta en som är billig och seriös. Bor du i Sthlm? Jag har en kille här som gjort mina, båda syrrornas och flera kompisars ringar. Säg till om du vill ha tips Flört

• Elin 885
    isolande skrev 2012-11-16 08:59:06 följande:

Beställ inbjudningskort via VistaPrint eller titta på deras layouter för inspiration om du vill göra själv.

Köp ingen dyr bröllopsklänning, det finns massor begagnat på tradera/blocket/bröllopstorget eller fina vita klänningar på typ Nelly.com.

Kolla flera cateringställen, priserna kan variera jättemycket! Buffé istället för bordsservering, personal är DYRT. Har du nån kompis lillasyrra som kan vara servis för en 500-ing?

Ha ingen tältfest! Det blir mycket dyrare än att t.ex hyra en bygdegård/folkets hus.         

Har du någon kompis som gillar att fota? Be personen ta bröllopsfoton som bröllopspresent.

Har du nån kompis som gillar hår och smink? Be personen fixa håret (gör provuppsättningar oxå!)

Ringar: Har du gammalt guld nånstans som bara skräpar? Ta med det till en guldsmed där du även beställer ringarna, det fungerar som delbetalning. Titta på lamastone, Blue Nile och andra hemsidor för att hitta inspiration till vad du/ni vill ha för ringar och gå till gudsmeder och be dem om prisförslag på liknande. Jämför och ta en som är billig och seriös. Bor du i Sthlm? Jag har en kille här som gjort mina, båda syrrornas och flera kompisars ringar. Säg till om du vill ha tips Flört
    dom har fått mkt skit på bröllopstorget, så jag avråder att köpa därifrån.
  • Elin 885
    isolande skrev 2012-11-16 08:59:06 följande:

alla kanske inte vill ha guld???
  • isolande
    Elin 885 skrev 2012-11-16 09:00:06 följande:
    dom har fått mkt skit på bröllopstorget, så jag avråder att köpa därifrån.

Köpa vad från vilka? Vistaprint, Nelly.com eller ringsidorna jag nämnde?
  • isolande
    Elin 885 skrev 2012-11-16 09:01:26 följande:
    alla kanske inte vill ha guld???
    Det skrev jag inte heller, men guld kan fungera som delbetalning när man betalar för smycken, oavsett material Glad
Svar på tråden Hålla ner kostnader på bröllop?