• Anonym

Hålla ner kostnader på bröllop?

Hej!:)
    Vi planerar bröllop i Mars, inget jättestort, vi vill ha det kyrkligt men enkelt med bara nära vänner och släkt
    Gästlistan vi har filat på hamnar på 35 inbjudningar, där dom flesta troligen kommer att tacka Ja då det är våra nära och kära.

Efter själva vigseln tänkte vi använda församlingshemmet för att äta och så.

Vi kommer att ha cirka 25.000 i budget, har ni några bra tips för att inte få kostnader att trissa iväg?
    På såväl som ringar, mat, dryck( då dom flesta har barn och vi inte ska ha en större tillställning har vi valt att ha alkoholfritt, kanske? Alkohol drar ju iväg på kostnader men vi är inte säkra där, ett glas till efterrätt eller maten kan ju vara något kanske), inbjudningskort, klänningar

Någon som vet hur man kan göra egna fina kort?
    Jag älskar att pyssla  Solig

• Svar på tråden Hålla ner kostnader på bröllop?
  • Anonym (frugan)

vi gjorde det allra mesta själva, men jag undrar, får ni servera alkohol i församlingshemmet? kolla det innan ni köper hem...

jag köpte klänningen från millybridal.com fick göra smärre justeringar för 700:- hos en sömmerska sedan när klänningen kom (råkade bli gravid.. hehe) och fick den också struken i det priset.
    själva klänningen kostade 2900:- uppsydd efter mina mått och min design! supernöjd!

ringen köpte jag från vigselbutiken.se ..
    hade innan kollat på ring från schalins med en 0,10ct diamant för 6000:-, på vigselbutiken fann jag en likadan/liknande ;) för inte ens 3000:- och då med 0,15ct diamant. i vitguld!

vi köpte alkoholen från tyskland: 3000:- fick massor över...

jag gjorde maten själv, lr ja jag gjorde en stor köttstek, köpte färdig rotfruktsgratäng och rödvinssås(pulver)..
    maten kostade ungefär 2000:-

tårta beställde vi från ica maxi! 29kr/bit! sååå billigt! 

lokalen hyrde vi för 3000:- , snordyrt med tanke på hur den såg ut......

sen sminkade jag mig själv, köpte löshår för 800:- som min syster hjälpte mig att sätta i och locka. :)
    betalade hälften för brudtärneklänningarna..

min man hade redan en kostym, vi fyndade ecco finskor på rea.. han valde att inte skaffa en ny ring utan nöjde sig med sin förlovningsring... ;)

vårt bröllop kostade ca 30 000:- och då hade vi 40 gäster.
    (vi bestämde oss i maj och gifte oss i oktober, samma år). :) 

• tuzzla

Vi valde att ha buffé på vårt bröllop. Inte främst pga ekonomi, utan snarare för att min svåger är en stjärnkock och det var därmed otänkbart att be någon annan tillaga maten. Eftersom vi ju inte ville ha honom ståendes i köket hela festen, så var buffé det självklara.

Vi hade bl.a. marinerad rostbiff.
    Jättegott!!

Vi satte också vårt eget vin. Det var riktigt uppskattat, till och med av min vinkräsna faster

Öl köpte vi på ålandsbåten.

• miaik

Gör egna ringar hos en guldsmed. Vi hade gamla örhängen och armband som inte användes, med det gjorde vi ringar och betalade 3000 för våra tre STORA ringar. Blir både personligt och billigt.

• Lindis327

Själv har jag beställt från Vistaprint ett 10-tal gånger, olika saker såsom tackkort, inbjudningskort och visitkort. Jag har alltid varit supernöjd både med utseende, kvalitet och snabbhet i leveranserna, det har alltid kommit mycket snabbare än utlovat. Har beställt det billigaste vad gäller visitkort och valt lite dyrare tackkort o.s.v.. Men det är ju såklart alltid tråkigt om man råkar illa ut som nån i den här tråden påpekade om dem. Men ville bara påpeka att det inte alltid måste strula och eftersom det har funkat klockrent så många gånger för mig så blir jag förvånad över att många verkar ha problem med dem.

• dec2010

Men suck. Hade ju skrivit långt med massa konkreta tips! :( bara för ett ynka likhetstecken som slank in.

Vistaprint har jag med beställt från o vart nöjd. Inbjudningarna till bröllopet beställde vi åå optimalprint.se
    Kalasfina o bra pris.

Annars är citygross ett bra tips. Köpte potatissallad (dans) i 10 litershink (man får beställa) o sen la vi i finhackad rödlök o hackat äpple. Blev supergott o många komplimanger.

Kött fick vi köpa i hel bit till bra pris för vi delade det själva. Bara att frågs köttmästaren.

• hallandsliv

Sätt vänner och bekanta i arbete! De flesta hjälper gärna till och ni känner säkert någon som kan göra en förrätt eller en tårta osv. Erbjud er att betala ingredienserna så att ni inte sätter någon i klistret ekonomiskt. Det blir ändå mycket billigare än att köpa och oftast godare.

• Elin 885
    hallandsliv skrev 2012-11-16 11:49:45 följande:
    Sätt vänner och bekanta i arbete! De flesta hjälper gärna till och ni känner säkert någon som kan göra en förrätt eller en tårta osv. Erbjud er att betala ingredienserna så att ni inte sätter någon i klistret ekonomiskt. Det blir ändå mycket billigare än att köpa och oftast godare.
    men huah!
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2012-11-16 08:52:39 följande:
    laga maten själv?
    Ja maten ska lagas själv troligen :)
  • Anonym
    Anonym (tystnaden) skrev 2012-11-16 08:48:07 följande:
    Nämn inte ordet bröllop när ni beställer/bokar något. Ex. en tårta kan bli flera 100 kr dyrare bara för att den är till ett bröllop.
    Tack!:) Har också läst att man aldrig ska nämna något sånt, bröllop,bal,student :)
  • Anonym
    isolande skrev 2012-11-16 08:59:06 följande:
    Beställ tårta på City Gross eller nån stormarknad, eller gör själva.

Beställ inbjudningskort via VistaPrint eller titta på deras layouter för inspiration om du vill göra själv.

Köp ingen dyr bröllopsklänning, det finns massor begagnat på tradera/blocket/bröllopstorget eller fina vita klänningar på typ Nelly.com.

Kolla flera cateringställen, priserna kan variera jättemycket! Buffé istället för bordsservering, personal är DYRT. Har du nån kompis lillasyrra som kan vara servis för en 500-ing?

Ha ingen tältfest! Det blir mycket dyrare än att t.ex hyra en bygdegård/folkets hus.         

Har du någon kompis som gillar att fota? Be personen ta bröllopsfoton som bröllopspresent.

Har du nån kompis som gillar hår och smink? Be personen fixa håret (gör provuppsättningar oxå!)

Ringar: Har du gammalt guld nånstans som bara skräpar? Ta med det till en guldsmed där du även beställer ringarna, det fungerar som delbetalning. Titta på lamastone, Blue Nile och andra hemsidor för att hitta inspiration till vad du/ni vill ha för ringar och gå till gudsmeder och be dem om prisförslag på liknande. Jämför och ta en som är billig och seriös. Bor du i Sthlm? Jag har en kille här som gjort mina, båda syrrornas och flera kompisars ringar. Säg till om du vill ha tips Flört
    Tack för tipsen, jag har hittat en sida med billiga klänningar, kanske tar en svängom på tradera också:)
    Har en kompis som håller på att bli fotograf som ska fota,  funderar på att sminka och fixa håret själv, eventuellt med hjälp av en som ska vara tärna, smink och hår har varit mitt intresse sen jag gick i blöjorna och sminkade mig med vattenfärger :)

Bor tyvär inte i sthlm, men har spanat ringar på jemp :) 
  • Anonym
    VickyHurtig skrev 2012-11-16 09:28:22 följande:
    Gör maten själv, på t ex vårt bröllop lagade mon styvmamma all mat. Till fördrinken hade vi mördegsformar med tacoröra, till förrätt hade vi formfranska med olika tillbehör på, delade dem på tvären så det blev trekanter, så fick folk 3 var, med bl a salladsblad, köttbullar, hoprullad ost o skinka mm. Där kan man ta vad man vill ha själv. Till varmrätt hade vi potatisgratäng som hon gjort tidigare o fryst tillsammans med tjälknöl o hemmagjorda frallor bakade i hjärtformar o en sallad. Till efterrätt hade vi chokladkaka med physalis o grädde. Sedan hade vi bröllopstårta så kakan kunde ju kvittat. Blev för mkt. Gubben åkte till Tyskland gör att köpa alkoholen. De bilade över dagen o var några st så det lönade sig. Församlingshemmet brukar ofta ha linnedukar o ljusstakar att använda, hör efter på ert ställe. Vi hade ett par ringar mm som låg hemma o skräpade, de smälte vi ner o gjorde gubbensring av. Bestäm en som ska fota er, samt nån som filmar om ni vill det, men gör det helst i förhand så det inte blir som oss, att ni förlitar er på att NÅN får ett bra kort på er o så visade det sig att ni inte hade ett enda där ni kollar in i samma kamera Sätt upp en lapp på t ex Ica, eller om ni känner mån med ungdomar som kan tänka sig att servera o plocka in o ut, osv,
    Tack för tipsen :)
  • Elin 885

köpte min klänning på light in the box, en sida på nätet. tog cystom made och den blev jättebra!!!!

• fivestepsback

Hittade min brudklänning i en butik, nedsatt i pris för att det var en utgående modell, och den sista kvar. Betalade 1100 kr för den, helt ok!

Vi hade festen i församlingshemmet. Hade bar till självkostnadspris men bjöd på dryck till maten + kaffe och avec.

Serverade buffé.

Köpte endast vigselring till mig, min man fick en extra gravering i förlovningsringen.

Ordnade hår/naglar/smink hemma och då hjälpte några ytligt bekanta till mot en mindre ersättning.

43 gäster och bröllopet kostade totalt runt 20 000. Alla gäster + vi tyckte att det var en fantastisk dag och kväll :)

Svar på tråden Hålla ner kostnader på bröllop?