• Anonym

Hålla ner kostnader på bröllop?

Hej!:)
    Vi planerar bröllop i Mars, inget jättestort, vi vill ha det kyrkligt men enkelt med bara nära vänner och släkt
    Gästlistan vi har filat på hamnar på 35 inbjudningar, där dom flesta troligen kommer att tacka Ja då det är våra nära och kära.

Efter själva vigseln tänkte vi använda församlingshemmet för att äta och så.

Vi kommer att ha cirka 25.000 i budget, har ni några bra tips för att inte få kostnader att trissa iväg?
    På såväl som ringar, mat, dryck( då dom flesta har barn och vi inte ska ha en större tillställning har vi valt att ha alkoholfritt, kanske? Alkohol drar ju iväg på kostnader men vi är inte säkra där, ett glas till efterrätt eller maten kan ju vara något kanske), inbjudningskort, klänningar

Någon som vet hur man kan göra egna fina kort?
    Jag älskar att pyssla  Solig

• Svar på tråden Hålla ner kostnader på bröllop?
  • Elin 885
    isolande skrev 2012-11-16 09:01:36 följande:

Köpa vad från vilka? Vistaprint, Nelly.com eller ringsidorna jag nämnde?
    jag strök under vasaprint i ditt inlägg och kommenterade således på det.
  • Elin 885
    isolande skrev 2012-11-16 09:02:41 följande:
    Det skrev jag inte heller, men guld kan fungera som delbetalning när man betalar för smycken, oavsett material Glad
    aha ok.
    vi valde titan som ringar oerhört bra, liten allergirisk.
  • dec2010

Vårt slutade på ung samma summa kanske mindre fresten. Vi hade 40 gäster.

Jag hade en enkel festklänning som ändå var fin. Plus nya skor

• isolande
    Elin 885 skrev 2012-11-16 09:04:55 följande:
    jag strök under vasaprint i ditt inlägg och kommenterade således på det.
    ok, såg det sen Skäms. Jag och mina vänner har bra erfarenheter av dem, men det kan ju variera det där förståss.
  • Elin 885
    isolande skrev 2012-11-16 09:19:25 följande:
    ok, såg det sen Skäms. Jag och mina vänner har bra erfarenheter av dem, men det kan ju variera det där förståss.
    haha lugnt =)
    jag har själv inte testat dem just för deras dåliga kritik på bröllopstorget, så jag vet inte.
    vi hade något annat företag, minns inte i skrivande stund vilka det var.
  • Anonym

Vi gifte oss för ca 25 000 kr inkl allt. ca 25 gäster.

Såhär gjorde vi:

x) Ringar - Guldfynd.
    x) Mat - italiensk buffé. Mycket uppskattat. Buffé blir billigare än servering och mer socialt, eftersom folk rör lite mer på sig.
    x) Lokal - ett villahotell utanför stan. Lite Gilmore Girls-aktigt "inn" så att säga.
    x) Klänning - Jättefin studentklänning från Gina Tricot, marginellt omsydd av händig kompis.
    x) Smink / håruppsättning - säg att det är till fest. Nämn inte ordet brud när du bokar!

• VickyHurtig

Gör maten själv, på t ex vårt bröllop lagade mon styvmamma all mat. Till fördrinken hade vi mördegsformar med tacoröra, till förrätt hade vi formfranska med olika tillbehör på, delade dem på tvären så det blev trekanter, så fick folk 3 var, med bl a salladsblad, köttbullar, hoprullad ost o skinka mm. Där kan man ta vad man vill ha själv. Till varmrätt hade vi potatisgratäng som hon gjort tidigare o fryst tillsammans med tjälknöl o hemmagjorda frallor bakade i hjärtformar o en sallad. Till efterrätt hade vi chokladkaka med physalis o grädde. Sedan hade vi bröllopstårta så kakan kunde ju kvittat. Blev för mkt. Gubben åkte till Tyskland gör att köpa alkoholen. De bilade över dagen o var några st så det lönade sig. Församlingshemmet brukar ofta ha linnedukar o ljusstakar att använda, hör efter på ert ställe. Vi hade ett par ringar mm som låg hemma o skräpade, de smälte vi ner o gjorde gubbensring av. Bestäm en som ska fota er, samt nån som filmar om ni vill det, men gör det helst i förhand så det inte blir som oss, att ni förlitar er på att NÅN får ett bra kort på er o så visade det sig att ni inte hade ett enda där ni kollar in i samma kamera Sätt upp en lapp på t ex Ica, eller om ni känner mån med ungdomar som kan tänka sig att servera o plocka in o ut, osv,

• Bellsam

När vi gifte oss så köpte vi material till inbjudningskorten från Panduro. De har hela kitt som man kan göra inbjudningar med. Blev jättefina och billigare än att beställa.
    Sen köpte vi billiga lakan från IKEA och hade som dukar (ingen som märkte något) och en massa andra saker gjorde vi för att dra ner kostnaden. Om du vill kan du kika på min blogg som jag förde under bröllopet

mittunderbarabrollop.blogg.se

Vårt bröllop gick på lite mer än 25.000 kr men vi hade desto fler gäster och ringarna var ganska så dyra.

• VickyHurtig

En kompis som är duktig på smink o håruppsättning sminkade o fixade håret på mig. Klänningar finns t ex på tradera om man kan tänka sig begagnat. Vill man inte ha en jätteflashig brudbukett kan man köpa en bukett rosor (helst utan taggar) eller nån annan blomma man gillar. Ta ett tjockt långt vackert sidenband o vira vackert runt stjälken.

Svar på tråden Hålla ner kostnader på bröllop?