• HelHel

Blir tokig på min katt!

Min katt har fått en dålig ovana eller vad det nu är för något.. VARJE gång man kliver över tröskeln till köket, dag som natt så kommer hon och springer runt benen och jamar och tigger mat. Det börjar bli tröttsamt att alltid snubbla över henne.
    Jag ger henne inte mat varje gång hon gör så här men varför slutar hon aldrig, hållt på länge nu. Hon har torrfoder, får blötmat osv Blir tokig snart. Vad ska jag göra för att hon ska sluta med detta dumma beteende? 

• Svar på tråden Blir tokig på min katt!
  • HelHel
    nemo1 skrev 2012-11-16 15:26:37 följande:
    Tex Orijen, Porta 21 sensible eller Eukanuba (innehåller lite spannmål men fick bäst i test) Tänk på att fasa in det nya fodret väldigt försiktigt under några veckor, börja med några kulor bara. Alla stora kvalitetsmärken har även smakgaranti så tycker inte katten om det så får man lämna tillbaka det.
    Jag gick själv på misstaget får många år sedan att ge RC sterilized varpå mina katter blev väldigt tjocka. De får i dag fri tillgång på både Eukanuba och blötmat och mina katter och jourisarna är väldigt fina i hullet. 
    Ok då ska jag prova något av det. Tack =)
    adina01 skrev 2012-11-16 15:26:53 följande:
    Så där gör min gamla 16-åriga katt också, väldigt tröttsamt jag brukar lägga upp lite mat varje gång, om det finns mat kvar brukar jag bara låtsas lägga dit mat så brukar han vara nöjd, ibland räcker det med att flytta skålen en bit så tror han att han fått något nytt gott att äta.
    Mmm och hon är bara 2 år min katt. Men ja det är hemskt jobbigt, hoppas jag får bukt med det snart.

• Lilia
    nemo1 skrev 2012-11-16 11:46:54 följande:
    Man sprutar självklart inte vatten på sin katt. Har du fri tillgång på foder? Vilket märke ger du? Kastrerad?

Varför inte? Det fungerar väldigt bra och är inte skadligt på något vis.
  • everdream

har du avmaskat din katt? för det kan ju vara det som gör det, att den har mask och på det sättet inte blir mätt. Annars är det ju istort sätt en vanesak, min katt jama jämt och ständigt efter mat fast den hade mat hela tiden, så det var bara en dum ovana den hade. Och det var typ bara ignorera så sluta den efter ett tag när den märkte att den får äta det den har eller vara utan. Samma sak som med hundar. Annars kan det ju vara värt att kolla så det inte är något annat fel hos vetrinär bara så man kan utesluta det.

• HelHel
    everdream skrev 2012-11-19 04:43:44 följande:
    har du avmaskat din katt? för det kan ju vara det som gör det, att den har mask och på det sättet inte blir mätt. Annars är det ju istort sätt en vanesak, min katt jama jämt och ständigt efter mat fast den hade mat hela tiden, så det var bara en dum ovana den hade. Och det var typ bara ignorera så sluta den efter ett tag när den märkte att den får äta det den har eller vara utan. Samma sak som med hundar. Annars kan det ju vara värt att kolla så det inte är något annat fel hos vetrinär bara så man kan utesluta det.

jodå hon avmaskas regelbundet.

känns som hon är lite bättre nu, tigger inte så mycket längre =) 
  • Madwig

Jag kan överhuvud taget inte röra mig i lägenheten utan att alla 4 katter rusar ut i köket och ställer sig framför skåpet där maten finns. Har ingen betydelse om jag ska på toa eller bara lägger benen i kors när jag sitter i soffan. Rör sig mina ben far dom iväg på en gång. 

De får torrfoder på fasta tider tre gånger om dagen och blötmat en gång varje helg. Har provat med att ha fri tillgång till torrisar vid flera tillfällen men de slutar liksom inte äta då utan äter tills allt är slut oavsett hur mycket foder det finns. Vilket givetvis slutar med att de spyr upp allt.

På tal om Orijen... Frågade i min djuraffär efter det och fick då veta att det inte va ett foder man ville befatta sig med. Men i många kattforum hörs positiva röster om det så jag blir lite förvirrad. 

• IceJossan
    Madwig skrev 2012-11-24 08:37:26 följande:
    Jag kan överhuvud taget inte röra mig i lägenheten utan att alla 4 katter rusar ut i köket och ställer sig framför skåpet där maten finns. Har ingen betydelse om jag ska på toa eller bara lägger benen i kors när jag sitter i soffan. Rör sig mina ben far dom iväg på en gång. 

De får torrfoder på fasta tider tre gånger om dagen och blötmat en gång varje helg. Har provat med att ha fri tillgång till torrisar vid flera tillfällen men de slutar liksom inte äta då utan äter tills allt är slut oavsett hur mycket foder det finns. Vilket givetvis slutar med att de spyr upp allt.

På tal om Orijen... Frågade i min djuraffär efter det och fick då veta att det inte va ett foder man ville befatta sig med. Men i många kattforum hörs positiva röster om det så jag blir lite förvirrad. 

Jag är nyfiken på varför man inte ska befatta sig med Orijen?

• alifewithoutme
    nemo1 skrev 2012-11-16 15:26:37 följande:
    Tex Orijen, Porta 21 sensible eller Eukanuba (innehåller lite spannmål men fick bäst i test) Tänk på att fasa in det nya fodret väldigt försiktigt under några veckor, börja med några kulor bara. Alla stora kvalitetsmärken har även smakgaranti så tycker inte katten om det så får man lämna tillbaka det.
    Jag gick själv på misstaget får många år sedan att ge RC sterilized varpå mina katter blev väldigt tjocka. De får i dag fri tillgång på både Eukanuba och blötmat och mina katter och jourisarna är väldigt fina i hullet. 
    Fast jag förstår tyvärr inte varför du nu kallar dig för kattvän om du alltid rekomenderar Eukanuba? Du vet inte om att Eukanuba ägs av proctor & gamble som utför smärtsamma djurtester på hundar och katter
  • ForReal
    alifewithoutme skrev 2012-11-25 23:41:06 följande:
    Fast jag förstår tyvärr inte varför du nu kallar dig för kattvän om du alltid rekomenderar Eukanuba? Du vet inte om att Eukanuba ägs av proctor & gamble som utför smärtsamma djurtester på hundar och katter? 
    Ändå kan ingen styrka detta med dokument, konstigt va? Varför tar endast extrema djurrättsaktivister upp detta, och inte någon annan media? 
  • alifewithoutme
    ForReal skrev 2012-11-25 23:50:34 följande:
    Ändå kan ingen styrka detta med dokument, konstigt va? Varför tar endast extrema djurrättsaktivister upp detta, och inte någon annan media? 
    Som du vet så är djurtester lagligt, och det finns att söka.. google.se är en bra uppfinning.
  • ForReal
    alifewithoutme skrev 2012-11-26 00:41:28 följande:
    Som du vet så är djurtester lagligt, och det finns att söka.. google.se är en bra uppfinning.
    Ja Google är min bästa vän :) Förra gången jag kollade upp detta hittade jag bara en massa trams och inga riktiga källor, men får väl göra ett nytt försök då. Har du själv läst ursprungskällor och inte bara det som skrivs av någon bloggare så tror jag dig. Onödiga djurförsök är inte roligt.
  • LiteForce

Hej! Villket daltande med katterna bli så förvånad ni kan ju fråga er följande tror ni kattmamman fjäskar och byter foder till sina ungar skrat nej det är ät eller var utan som gäller när de blir större får de klara sig själva inte lönt att komma till mamma och tigga då inte glöm det. Problemet är att människor behandlar katten som en bäbis och fattar tydligen inte att katten är rätt smart mycket smartare än vad många tror och eftersom katten är lat i sin natur och om man då kan styra människan dit man vill så varför inte skrat många katter älskar mat men man ska inte ha fri mat till katter som äter för mycket och blir tjocka det är synd om en katt som är fet och den blir ännu latare då att fjäska för katten och byta ut mat som den inte äter var gång skapar ju den situation som ni beskriver och katten blir kräsen. Vår katt äter det mesta och gläds åt varge måltid den älskar leverpastej men det är lyxvara och ges bara i bland vilket gör att katten uppskattar det goda än mer skulle vi ge katten leverpastej varge dag blir det ju inte speciellt längre och katten uppskattar inte det som något speciellt och söker då något nytt som kan vara speciellt som vi gör faktisk så mitt tips sluta dalta och skäm bort era katter så slipper ni dessa problem.

Svar på tråden Blir tokig på min katt!