• HelHel

Blir tokig på min katt!

Min katt har fått en dålig ovana eller vad det nu är för något.. VARJE gång man kliver över tröskeln till köket, dag som natt så kommer hon och springer runt benen och jamar och tigger mat. Det börjar bli tröttsamt att alltid snubbla över henne.
    Jag ger henne inte mat varje gång hon gör så här men varför slutar hon aldrig, hållt på länge nu. Hon har torrfoder, får blötmat osv Blir tokig snart. Vad ska jag göra för att hon ska sluta med detta dumma beteende? 

• Svar på tråden Blir tokig på min katt!
  • Great Bengt

Spruta vatten på katten så fort den kommer in i köket. En katt är inte som ett barn, det är svart-vita regler(nolltolerans) som gäller. Är du i köket så är katten inte välkommen, spruta vatten på den varje gång, alla gånger! Sprutar du inte varje gång så ser katten inte mönstret, den blir bara förvirrad.

• nemo1

Man sprutar självklart inte vatten på sin katt. Har du fri tillgång på foder? Vilket märke ger du? Kastrerad?

• Med Lem

fri tillgång är botemedlet. och att man inte faller till föga.

Mjau! f ö.

• IceJossan

Börja med en STRÄNG regel: INGEN mat när hon jamar. Kan du ge henne på exakta tider varje dag så gör det då och bara då. Beroende på vilket foder du har så kan hon vara vrålhungrig mest jämt eftersom vissa foder inte mättar, eller att hon inte tycker om det.

• HelHel

Jepp hon är kastrerad, fri tillgång till torrfoder (Royal Hills för steriliserade katter)). Får blötmat Mjau.
    Har lagt ner mycket pengar på olika mat till henne men hon är extremt kräsen så det är de två som funkar bäst. Ofta bara slickar hon lite sen går hon iväg, och sen kommer hon igen så fort man går till köket *suck* 

• nemo1
    HelHel skrev 2012-11-16 15:08:10 följande:
    Jepp hon är kastrerad, fri tillgång till torrfoder (Royal Hills för steriliserade katter)). Får blötmat Mjau.
    Har lagt ner mycket pengar på olika mat till henne men hon är extremt kräsen så det är de två som funkar bäst. Ofta bara slickar hon lite sen går hon iväg, och sen kommer hon igen så fort man går till köket *suck* 
    Aktiverar du katten? Royal Hills var ett nytt märke du...Royal Canin heter det. Royal Canin är ett dåligt foder som bara lever kvar pga sitt namn, speciellt det för kastrerade katter är ett skitfoder då det innehåller massor med spannmål som är dåligt för katter. Köp ett foder utan spannmål så håller hon sig mätt bättre. Du skriver att hon bara slickar lite på maten? har du torrfoder framme hela tiden?
  • HelHel

ja förlåt skrev fel =) royal canin heter det ju.. hehe
    ja jag aktiverar henne mycket. Ja torrfoder står framme jämt.
    jasså det visste jag inte om det fodret, ska köpa annat då. Vilket rekommenderar du?  

• IceJossan

Jag vet en katt som var extremt matfixerad. Fast den skulle stjäla mat till varje pris så fort de höll i nåt/åt nåt. På den katten funkade det med att de skar upp äppelbitar och satte sig med och katten var ju uppe direkt och skulle sno, men den insåg då att inte allt var gott, och matfixeringen upphörde omgående!

Det är ju inte samma sits med din katt, men värt att prova? Låt henne lukta på det du plockar med och mat du tar fram, men bara sånt som hon inte tycker om. Skriker hon ändå så ta nåt annat och visa henne, som hon inte heller tycker om.

• nemo1

Tex Orijen, Porta 21 sensible eller Eukanuba (innehåller lite spannmål men fick bäst i test) Tänk på att fasa in det nya fodret väldigt försiktigt under några veckor, börja med några kulor bara. Alla stora kvalitetsmärken har även smakgaranti så tycker inte katten om det så får man lämna tillbaka det.
    Jag gick själv på misstaget får många år sedan att ge RC sterilized varpå mina katter blev väldigt tjocka. De får i dag fri tillgång på både Eukanuba och blötmat och mina katter och jourisarna är väldigt fina i hullet. 

• adina01

Så där gör min gamla 16-åriga katt också, väldigt tröttsamt jag brukar lägga upp lite mat varje gång, om det finns mat kvar brukar jag bara låtsas lägga dit mat så brukar han vara nöjd, ibland räcker det med att flytta skålen en bit så tror han att han fått något nytt gott att äta.

Svar på tråden Blir tokig på min katt!