• Starfruit

Pojke 4.5 år räkna till tio?

Kan era barn räkna till tio?? Jag försöker lära min son men det är svårt. Däremot kan han skriva sitt namn nästan rätt.

• Svar på tråden Pojke 4.5 år räkna till tio?
  • hic sunt leones

Barn tar saker i olika takt. Min 4åring kan räkna till 20 men inte skriva en bokstav för sitt liv.

• MoonFlight

Tösen min kan räkna till ca 25? Alfabetssången har hon precis lärt sig och hon kan skriva sitt namn och storebrors namn men har annars svårt för bokstäverna.

• Nape

Min son kan räkna till 29 på svenska. 10 på engelska och han förstår enkel matte (om du har tre äpplen och jag får ett- hur många har du kvar?).

Skriva är det sämre med- han känner igen sin begynnelsebokstav, bokstaven "S" och så kan han vissa ordbilder- McDonald's, play, start, youtube, Facebook, on, off, mjölk. Ja, ord han ser ofta.

När dottern började sexårs var jag orolig för om hon skulle klara det. Blev lugnad av läraren som sa att målet med sexårs (förutom att träna sociala färdigheter, sitta still osv) är att kunna räkna till 20 och kunna skriva sitt förnamn. Dvs lugna puckar om din son kan skriva sitt namn när han är 4,5.

• frufri

Oj min dotter är visst duktigare än jag trodde. Hon är 3 år och kan räkna till 12. Minns inte när hon lärde sig det men kanske runt 2,5 år. Man vet ju inte vad som är "normalt". Man har ju bara sina egna barn att utgå ifrån. Men tydligen så kan det vara väldigt olika!

• cosinus

Jag vet inte hur långt han kan räkna, det var länge sen jag provade. Räkneorden som en ramsa kan min 2-åring upp till 10 men det är ju skillnad på att kunna ramsa upp siffrorna och att faktiskt kunna räkna något.

På 4-årskollen så räknade min 4.5 åring till 8 tror jag innan han började plocka pennor i burken fortare än han pratade. Nu tror jag väl att han skulle fixa 10 men vet inte hur mycket längre han skulle komma.

• La Lola

Hedda fyller 4 i mars och kan räkna till 14-15.
    Dock kan hon bara skriva sin första bokstav i namnet.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Flickan och kråkan

Jag skulle tippa på att han inte har något intresse för just siffror. Min yngsta blir 4 år till våren. Han kan lyckas pricka in 1-10, men inte alltid. Han har ingen direkt mängduppfattning. Han känner igen ett par stora bokstäver och kan skriva stora A. Han är inte särskilt intresserad av vare sig siffror eller bokstäver. Har börjat komma aningens nu, men känns inte som någon drastisk förändring är på gång på den fronten .

Min äldsta fyller 5 i jul. Han läser lätt att läsa böcker utan större besvär och räknar obehindrat över 100 och kan räkna enkelt. Har god taluppfattning. Han har ett oerhört intresse för just former och system.....som inte lillebror har alls (han har däremot en fantasi och förmåga att leka som storebror inte är i närheten av).

Jag har två oerhört olika barn . Intresse påverkar mycket vad de fokuserar på .

• Alexi

Min nyblivna tvååring kan i princip räkna till tio. Snart fyraåringen räknar i alla fall till 20 och kan sen rätt mycket därefter.

• Troysan

Barn kan vara väldigt olika i det avseendet. Min dotter är 4,5 år och kan räkna till 100, till 20 på engelska och läsa och skriva enklare texter. Just nu är hon väldigt inne på korta och långa vokaler. Som att mitt förnamn har en kort vokal och därför två lika dana bokstäver bakom. Hon har alltid varit intresserad av bokstäver och siffror och vi har alltid haft med dessa i lekar och dagligt tal.

Svar på tråden Pojke 4.5 år räkna till tio?