• cff

Förbättra oddsen vid IVF!

Följande svenska kliniker var med i studien om neupogen i näringslösningen. Om någon av er behandlas på någon av dessa kliniker vore det spännande om ni kan fråga dem om de nu har börjat tillsätta neupogen till näringslösningen rutinmässigt:

IVF Kliniken Öresund

Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge, Fertilitetsenheten K59

Reproduktionscentrum, Uppsala

Här är länken till registreringen av studien: http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT00565747?term=NCT00565747&rank=1   

• cff
    Zwillinge86 skrev 2013-06-19 20:33:23 följande:
    Är nepugensköljning samma som hcg-sköljning?

nix, neupogen är ett ämne som heter Filgrastim som man sköljer med några dagar före återförande (oftast dagen för ÄL-sprutan och äggplocksdagen) främst för att slemhinnan skall bli tjockare. Hcg (dvs ovitrelle) sköljer man med precis före återförandet för att förbättra slemhinnans mottaglighet (embryot utsöndrar ju hcg innan det fäster och det är också för att förbereda slemhinnan). Så två helt olika saker även om de båda är för att maximera sannolikheten att embryot fäster och trivs. 
  • cff
    Strumpan81 skrev 2013-06-19 21:18:26 följande:
    Finns det nån stude på neupogen sköljning innan frysåterföring?

Inte som jag har sett (jag går ffa igenom studier i Fertility & Sterility (tidskriften som ges ut av American Society for Reproductive Medicine), men Zinfandel sa i Aten-tråden att hon har en gäng studier och annan info om Neupogen (hennes amerikanske läkare använder det mycket tydligen) så du skulle kunna fråga henne där också.
  • cff

BRA ATT RÖRA PÅ SIG OMGÅENDE EFTER ÅTERFÖRANDE (INTE VILA I 10 MINUTER)

I en studie publicerad nu i juni 2013 (Bed rest after embryo transfer negatively affects in vitro fertilization) jämförde man utfall för 240 kvinnor där hälften fick gå upp och gå direkt efter återförandet och hälften vilade i 10 minuter.

56.7% av de som var uppe och gick direkt efter ET födde ett levande barn, jämfört med 41.6% av de som vilade i 10 minuter efter ET (en statistiskt signifikant skillnad). I gruppen som vilade i 10 min var det 73% som fick tillbaka en blastocyt (övriga gjorde återförandet på dag 3), i gruppen som inte vilade var det en något mindre andel, 60% som gjorde transfern på dag 5-6.

Samma trend har tidigare påvisats i en studie där man jämförde vila i 30 min med att omgående röra på sig. Det är bra att röra på sig direkt efter återförandet.   

• cff
    cff skrev 2013-06-19 20:27:17 följande:
    Följande svenska kliniker var med i studien om neupogen i näringslösningen. Om någon av er behandlas på någon av dessa kliniker vore det spännande om ni kan fråga dem om de nu har börjat tillsätta neupogen till näringslösningen rutinmässigt:

IVF Kliniken Öresund

Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge, Fertilitetsenheten K59

Reproduktionscentrum, Uppsala

Här är länken till registreringen av studien: clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT00565747?term=...   

Angående näringslösningen kan jag lägga till att min danske läkare kommenterade (efter att jag skickat henne artikeln) att den nya näringslösningen tyvärr inte var så bra som alla hade hoppats (vilket dock förvånar mig - för i studien gav det ju faktiskt bättre resultat).
  • cff
    Mikki skrev 2013-06-19 19:28:33 följande:
    Cff: Ser fram emot resultatet av studien, eftersom jag alltid har en rätt tjock slemhinna (men inget plus). Efter att ha läst i olika trådar så får jag en känsla av att Falun är stället man ska gå till privat i Sverige. Det verkar vara samma "kedja" som st Göran i Sthlm. Har dock inte hört så mycket om st Göran. Borde inte de vara lika öppensinniga och hjälpande som Falun?

Mikki -har inte glömt dig, men fastnade lite när jag försökte göra research. Återkommer så snart jag kommit fram till hur jag skulle göra - velar för närvarande mellan vaginalt och oralt Glad
  • cff
    LängtaBaby2013 skrev 2013-06-22 19:50:38 följande:

Hej! Vad är dhea egentligen? Och hur är det med omega 3, borde man ta det? Jag har bara ätit någon slags multivitamin för gravida.

Här finns en bra lista över de flesta av de tillskott som man kan överväga: http://www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php?topic=294994.0

Dhea är ett steroid-prohormon som produceras av kolesterol i binjuren samt i äggstockarna. Av dhea bildas bl.a. testosteron och androstendion - något som ffa vi som är lite äldre ofta har brist på. Det har visat sig att sk "poor responders" dvs vi som producerar få ägg vid IVF, trots höga doser av stimuleringshormon, får bättre resultat om vi äter dhea. Det ökar både antalet ägg och kvaliteten på dessa. 
    Om läkaren i Sverige skriver ut recept heter det prasteron, annars kan man köpa det från dhea.com (men bara fram till 30 juni, sen slutar de att skicka till Sverige).  
  • cff

NEUPOGENINJEKTIONER KAN EVENTUELLT ÖKA ANTALET ÄGG FÖR POOR RESPONDERS

I en studie publicerad september 2012 studerade man en grupp på 10 kvinnor som tidigare misslyckats vid IVF som i studien fick neupogeninjektioner under stimuleringen. De fick i snitt 2,4 folliklar i cykeln med neupogen-injektioner (att jämföra med i snitt 1,1 i föregående IVF-cykel, utan neupogen) och 1,1 embryon (0,6 i föregående cykel). 20% blev gravida med neupogen-injektionerna (och hade ju inte blivit det i tidigare cykel).

Här är den kortfattade presentationen av studien (finns inte tillgänglig fritt på nätet):

OPTION TO IMPROVE IN VITRO FERTILIZATION (IVF) OUTCOMES IN POOR RESPONDERS. A. S. Cambiaghi R. B. F. Leao. Reproduction, IPGO, Sao Paulo, SP, Brazil.

OBJECTIVE: To assess the effectiveness of granulocyte colony-stimulating factor for improving the ovary response in IVF cycles of poor responders women.

DESIGN: It was a prospective, therapeutic, self-controlled clinical trial.

MATERIALS AND METHODS: Between July and December 2011 we selected 10 women that would be submitted to an IVF cycle. The inclusion criteria were: 2 previous failures in cycles with less than 3 oocytes and early follicular phase serum levels of FSH within normal limits. All of them were submitted to the same protocol for ovarian stimulation used in their last cycle, with the association of 0,25 ml Filgrastim 300 mcg/ml subcutaneous every other day from the day of the beginning of ovary stimulation and repeated for 4 times. The study variables were: number of oocytes, mature oocytes and third day embryos, expressed as mean; and pregnancy rate, expressed as percentage. These variables were compared to the last cycle of the same women. T student test was performed to compare means. Pregnancy rate was compared using Fisher’s exact test.

RESULTS: Before G-CSF, it were found means of 1,1 oocytes, 0,9 mature oocytes, 0,6 embryos, without any pregnancy. After G-CSF treatment, it was observed 2,4 oocytes, 1,7 mature oocytes, 1,1 embryos and pregnancy rate of 20%. We observed an increasing in number of retrieved oocytes, mature oocytes and embryos in the group that used G-CSF in comparison to those seen in the preceding cycles. All the results haven’t had statistical significance probably due to a small number of cases.

CONCLUSION: In poor responders, G-CSF adjuvant therapy seems to improve the number of retrieved oocytes, mature oocytes, embryos and pregnancy rate. Nevertheless, larger studies are needed to confirm the effectiveness of this approach for poor responders.

• cff
    gklassy skrev 2013-06-24 22:36:11 följande:
    Kan man får den här neupogeninjektioner ordinerat i Sverige?

Det är nog att betrakta som en experimentell behandling vad gäller poor responders, så jag vet inte om någon svensk läkare skulle våga, men det är värt att fråga. Fråga din gyn/ivf-läkare.

Jag har fått neupogen utskrivet av min danska ivf-läkare (för livmodersköljning) och från min engelske reproduktionsimmunolog (för att ta efter ET - skall dämpa immunförsvaret). Eftersom det går åt så lite för att göra behandlingen för poor responders (1/4-dels dos ggr fyra ganger) så använde jag helt enkelt en av dessa doser och "självmedicinerade"...
  • cff
    gklassy skrev 2013-06-25 08:22:50 följande:
    Det som du har fått utskrivit av din danska läkare, gäller högkostnadskortet när du hämtar ut på apoteket i Sverige?

Nej, det gör det tyvärr inte. Jag tror att en del dock lyckas övertala sin svenske gyn eller husläkare att skriva ut svenska recept på sånt de får recept på från utlandet. Vet dock inte om någon lyckats med det för neupogen...
  • cff
    Mikki skrev 2013-06-25 22:53:57 följande:
    Läste i nya numret av Illustrerad vetenskap att de kommit fram till att skålarna som används vid ivf är "giftig" för embryona när de blir våta (vet inte hur pass). Därför har man man kommit på att lägga ett supertunt skal av diamant i skålarna. Vet inte hur pass nytt detta är men tror inte det praktiseras ännu.
    Intressant! Om du har möjlighet att scanna (som en bild, gärna med hög upplösning) och ladda upp i tråden så läser jag gärna :)
  • cff
    Zwillinge86 skrev 2013-07-03 17:49:38 följande:
    Har fått hem diverse kosttillskott från Swansson, men är lite osäker på hur mycket Selen jag ska ta. Någon som tar Selen och i så fall hur mycket?

Jag har inte hittat någon forskning på dosering, men själv tar jag 200 ug per dag baserat på vad följande skrivit:

mfmcmoo på fertilityfriends: "Selenium: 100ug twice a day = total 200ug. Take prior to conception and throughout pregnancy. Promotes implantation, prevents miscarriage. Don't exceed dose as can be toxic Myo-Inositol: 2g twice a day = total 4g (2000mg) per day. Taken from 3 months prior to conception. Improves egg quality. Helps restore fertility in woman with PCOS.  https://sites.google.com/site/miscarriageresearch/supplements-and-miscarriage/d-chiro-inositol "

Angelbumps på fertilityfriends: "1 x 200 ug Selenium – helps promote implantation/helps embryos to stick! Prevents miscarriage (so take straight away and throughout pregnancy). (Especially in 2WW)."
  • cff
    Strumpan81 skrev 2013-07-09 09:42:27 följande:
    En liten fråga bara bisfenol, ftalater som finns i plastprodukter och konserver hur noga är ni med att undvika dessa?

Känns som en ren omöjlighet att helt undvika plast. Jag jobbar inom sjukvården, och mycket av de material man använder dagligen är av plast.

Dricker ni aldrig ur plastflaskor? Tar ni inte matlådor av plast till jobbet?

Nyfiken på hur ni andra gör?

Jag har funderat mycket på detta och bestämt mig för att vara nöjd med det jag kan reducera och inte stressa för mycket över resten. Jag har bestämt mig för att plocka bort det jag kan utan att vardagen blir ohanterlig (och jag har inte gjort allt över en natt utan bytt ut saker allteftersom - så jag har nu iofs hunnit med en hel del Glad):

* Jag har köpt en fin vattenflaska i rostfritt (dock plastpip, men vattnet är ju inte i ständig kontakt med pipen) som jag fyller på hemma och försöker ha med mig. Jag kan även t.ex. be att få den påfylld om jag t.ex. stannar och köper en hamburgare :). Men, om jag är törstig och inte har med mig denna så köper jag en flaska vatten (i första hand i glasflaska, i andra hand i alumniumburk och i tredje hand i plastflaska - men det blir det ganska ofta). Jag har dock helt slutat att dricka vatten ur en plastflaska som stått i en varm bil - då går jag hellre törstig: Glogg

* Jag värmer numera aldrig upp mat i mikron medan den ligger i en plastförpackning. Ligger den i plast lägger jag upp den på tallriken (jag skickar också stänkskyddet i plast – har dock inte hittat någon bra ersättning).

* Jag förvarar numera rester i glasburkar (som man kan ställa direkt i micron eller ugnen om man vill). Skall jag ta med mig något kan jag lägga det i en rostfri burk. Jag har köpt fina burkar på ebay/amazon

* Jag är medveten om att mat på restaurang ofta kommer från konservburkar och därmed riskerar innehålla BPA – men har bara reducerat min ”utemat” i begränsad utsträckning. Undviker dock ofta indisk och thai – trots att det är mat jag älskar – eftersom jag känner att den maten också riskerar att innehålla mycket glutamat och liknande som jag inte tror är nyttigt.

* Jag köper i stort sett aldrig konservburkar - i stort sett allt man vill ha finns också att köpa i glasburkar eller fryst (och jag tror att fryst mat i plastförpackning är klart bättre än konservburkar - men har inget bevis för det). Men, om andra serverar mat från konservburkar så äter jag såklart. 

* Jag har också skaffat en ny favorit/vardags-stekpanna i järn i vilken jag använder en stekspade av rostfritt och en ”tång” av trä från Granit. – Teflon hävdar ju många att man också skall undvika och på detta sätt slår jag flera flugor i en smäll (slipper både teflon och smält plast från stekspaden). Jag har kvar mina teflonpannor och använder dessa när de behövs - utan dåligt samvete.

* Som en sån där liten ”extra-ansträngning”, kanske inte gör så stor skillnad, men enkel så har jag skaffat en isbitslåda i rostfritt (denna råkar också vara jättebra): Isbitslåda från lifewithoutplastic (snordyr och frakten likaså, men jag bestämde mig för att tänka att den kommer hålla  hela mitt liv – och att jag när jag lyckats få barn kommer vara glad över att kunna göra BPA-fria isbitar till deras saft :).

* Ytterligare "lyx-lösningar" jag hunnit skaffa mig är en spork i rostfritt (de finns även i bambu) och rostfria sugrör (jag använder dock sällan sugrör - så det är mer med tanke på syskonbarnen som kommer på besök :)  

På siten lifewithoutplastic.com har de massor med fina saker (bl.a. de enda matförvaringsburkarna som jag hittat som är i glas med lock av rostfritt och silikon, alla andra glasburkar jag har hittat har plastlock – vilket iofs inte är hela världen eftersom detta inte kommer i kontakt med maten och kan tas bort innan man ställer in burken i mikron, men iaf). Men, de är dyra och frakten är mycket dyr (dyrare än vad som först kommer upp - man får ett separat mail med faktisk frakt och får dåsäga ja eller nej till beställningen).

• cff

En del har frågat om vilka tillskott jag tar, så här försöker jag ladda upp en lista över hur det ser ut just nu i alla fall (det varierar lite hela tiden Glad). Det är inte säkert att listan blir läsbar (jag har försökt spara den i hög upplösning så att man skall kunna zooma in - i internet explorer gör man det genom att trycka på "ctrl"+"+")
    ϴ-symbolen betyder att dessa tillskott skall tas samtidigt.
    Om listan inte blir läsbar så kan jag maila den i excel om ni vill - inboxa mig i så fall er mailadress. 
    Jag har klippt in kommentarer om respektive tillskott från två olika personer på fertilityfriends.co.uk. Utöver det som finns med på listan äter jag resveratrol 500 mg och såklart diverse mediciner (prednisolon, antibiotika, mm, mm).

• cff

Ok, det fungerade inte. Nedan följer listan med tillskotten. Maila mig om ni vill ha filen med de doser jag valt att ta plus kommentarer (t.ex. info om vilka tabletter som skall eller inte skall tas tillsammans).

Tillskott Total dagsdos     Multivitamin kvinna Enl förpackning A-vitamin inkl i multivit B6 Jag tar inget utöver   b-vitaminkomplexet B-vitaminkomplex Enl förpackning Vitamin C 1g Vitamin D3 5000 IU Vitamin E 100 mg Omega 3 1300 mg Folsyra 5 mg Inositol 4 g L-Arginin 2250 mg DHEA 75 mg Q10   (ubiquinol) 200 mg Magnesium 120 mg Zink 15 mg Järn 200 mg Selen 200 μg Kalcium 500 mg N-acetyl   cystein 650 mg Probiotika   Vetegräs 1 tsk Resveratrol 500 mg
  • cff

Tillskott     Total dagsdos

Multivitamin kvinna     Enl förpackning

A-vitamin     inkl i multivit

B6     Jag tar inget utöver b-vitaminkomplexet

B-vitaminkomplex     Enl förpackning

Vitamin C     1g

Vitamin D3     5000 IU

Vitamin E     100 mg

Omega 3     1300 mg

Folsyra     5 mg

Inositol     4 g

L-Arginin     2250 mg

DHEA     75 mg

Q10 (ubiquinol)     200 mg

Magnesium     120 mg

Zink     15 mg

Järn     200 mg

Selen     200 μg

Kalcium     500 mg

N-acetyl cystein     650 mg

Probiotika      

Vetegräs                  1 tsk

Resveratrol              500 mg

• cff
    Liv2014 skrev 2013-07-26 21:29:58 följande:
    Ja jösses det är mycket tillskott :) Finns det någon anledning till att du begränsat intaget av q10 till 200 mg? Jag har läst att doser över 500 mg rekommenderas (fertilitetsguiden). Själv tar jag nu 999 mg som är en framtagen megados för kvinnlig fertilitet för att förbättra äggen heter ovoenergen.

Det är för att jag tar det i formen Ubiquionol istället för Ubiquinon. Ubiquinon är den oxiderade varianten av ubiquinol och som jag har förstått det omvandlas det (i alla fall en stor del av det)  till ubiquinol när vi äter det. Det är ubiquinol som har den anti-oxidativa effekten. Ubiqquinol är dyrare och lite svårare att få tag på, ffa i högre doser.

Forskning har visat att kroppen lättare tar upp ubiquinol, men jag har inte hittat någon info om vilken dos som är lämplig (på burken står det att man skall ta en tablett o 200 mg om dagen, jag har ibland tagit 1, ibland 2).
  • cff

Är det någon som kan tipsa om någon läkare i Stockholm som kan göra LEI (local endometrial injury)/ rispning?

Min läkare är på semester så mitt alternativ är annars att åka till Falun, men det vore ju enklare att göra det här.

• cff

Jag vet inte hur reglerna ändrats, men antar att man fortfarande kan få försäkringskassan att betala om man behandlas utomlands - värt att kolla iaf?

Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!