• cff

Förbättra oddsen vid IVF!

LITEN SKADA PÅ LIVMODERSLEMHINNAN MÅNADEN FÖRE IVF-CYKELN LEDER TILL FÖRBÄTTRADE RESULTAT – MEN, INTE OM DEN GÖRS I SAMBAND MED ÄGGPLOCKET

En metaanalys* från Cochrane (juli 2012) konstaterade att sannolikheten att bli gravid vid IVF ökar om man under månaden före stimuleringsmånaden skapar en liten skada på livmoderslemhinnan (genom en biopsi eller skrapning). 33% av kvinnorna som genomgick den behandlingen födde levande barn att jämföra med 17% för övriga kvinnor. Kanske är det samma effekt som gör att det är lättare att bli gravid direkt efter ett missfall?

En skada som gjordes på samma dag som äggplocket hade motsatt verkan. 10% av kvinnorna som fick den behandlingen vid äggplocket blev gravida (och var fortfarande det efter 12e veckan), jämfört med 29% av de som inte fick den.

Om jag behöver göra fler IVF kommer jag att be min gynekolog att göra en biopsi månaden före stimuleringen.

Rapporten hittar ni här: Endometrial injury in women undergoing assisted reproductive techniques

PS. om det är någon som vet hur man gör att bilderna som man laddar upp inte skall bli så suddiga så mottas tips tacksamt :)

• cff

Mycket bra forskningsrapporter finner ni på nedanstående länkar. De allra flesta av rapporterna som jag hänvisar till i inläggen ovan kommer från dessa två källor:

Cochrane (www.cochrane.org) (gratis)

Publicerar metaanalyser för att stödja forskningsbaserad hälsovård             

Fertility & Sterility (www.fertstert.org)

Rapporterna kostar 30 euro styck, men jag har nu upptäckt att man kan bli medlem i American Society for Reproductive Medicine (ASRM) (här) för 125$/år och då får man gratis tillgång till alla Fertility & Sterility-artiklar i pdf-format.

• cff
    Serafine 84 skrev 2013-02-18 11:15:00 följande:
    Säg gärna till mig om det är nån studie från nån annan tidskrift du vill ha tag på! Jag sitter på en universitetsdator så jag har tillgång till det mesta gratis.
    Toppen, tack!
  • cff

MINIMERA UPPTAGET AV BISFENOL A (BPA) – HÖGRE NIVÅ AV BPA I URINEN KORRELERAR MED LÄGRE E2 PER MOGEN FOLLIKEL

Bisfenol A (BPA) är en hormonstörande syntetisk förening som i stor utsträckning används i kommersiella produkter, konservburkar, vattenrör och tandfyllningar. Studier har funnit BPA i urin, blod, follikelvätska och sperma. BPA har i laboratoriet visat sig ha östrogena effekter och kan påverka bildadet av äggceller (oogenes).

I en studie från 2011 (länk till sammanfattning) undersökte man sambandet mellan nivån av bisfenol A i blodet och hur kroppen svarade på stimuleringen vid IVF. 93% av kvinnorna (44 st) och 81% av deras män hade mätbara nivåer av BPA i blodet. Man hittade ingen korrelation mellan nivån av BPA i blodet med respektive partner.

Man fann vid äggplocket att ju högre nivåer av BPA desto lägre nivå av Östradiol (E2), både totalt och per mogen follikel – jag har inte lyckats hitta forskning om hur detta kan påverka det slutliga resultatet, men det är förmodligen inte bra att ha lägre nivåer av E2. Nivån av BPA påverkade inte antalet mogna folliklar (men en annan studie fann att ju högre BPA i urinen, desto färre ägg vid äggplock). Man fann inte heller något samband mellan nivån av BPA och antalet antrala folliklar eller dag 2-3 FSH.

För män är högre nivåer av BPA korrelerat med sämre kvalitet på sperman så det är bra för alla att reducera nivån av BPA i kroppen (länk till sammanfattning)

BPA går ur kroppen på några dagar så genom att se till att minska intaget bör vi omgående kunna minska nivån i kroppen (omvänt gäller också, som man kan läsa i följande artikel i SvD)

Sätt att minska ditt intag av BPA:

Begränsa mat från konservburkar – många tror att merparten av den BPA vi får i oss kommer från konservburkar: Ät ute mer sällan – ffa gäller detta restauranger som inte använder färska råvaror (dvs förmodligen de flesta – innehållet i sallanden, grytan, mm kan mycket väl komma från en konservburk) Ät färska frukter och grönsaker om möjligt, annars fryst Blölägg torkade bönor för matlagning Byt till matförvaringsburkar i glas eller metall (jag har t.ex. köpt såna här i olika storlekar – dyra, men mycket bra – och lär hålla i en evighet) Flytta mat till keramik- eller glaskärl innan ni värmer i mikron Om ni dricker kaffe – överväg att byta till en presskanna istället för att använda kaffemaskinen, många kaffemaskiner har vattentankar i plast och ftalat-baserade rör inuti maskinen Drick inte vatten eller läsk från plastflaska. Skaffa en glas- eller rostfri flaska och fyll på hemma och ta med istället Undvik kvitton från termoskrivare – dvs kassa- och taxikvitton och parkeringsbiljetter. Ta framför allt inte i dessa med våta eller feta händer (men undvik t.ex. att göra dina reseräkningar just när du gör din IVF)

Här finns en bra översikt av vad koderna på plastförpackningarna betyder: länk

OBS – ny forskning visar att även plaster som marknadsförs som BPA-fria trots det kan orsaka "östrogen aktivitet” så man bör minimera alla plaster (för den som är intresserad finns en rapport här)

• cff
    germany skrev 2013-02-19 08:48:28 följande:
    Jag har också undvikit plast och konserver i den mån jag kunnat pga BPA.

Nu undrar jag dock hur i hela friden jag ska göra med en bettskena i plast som jag nyligen har fått och som jag ska ha varje natt i 6 månader (den ska justeras 1 gång i månaden så min käke anpassar sig). Jag antar den är gjort i plast och jag måste alltså använda den., förr eller senare.

Jag har ännu inte börjat använda den då jag är så rädd om min sömn just nu. Denna bettskena & behandling kostar 6000 kr så behandlingen är något jag måste göra då bettskenenan nu dessutom blivit tillverkad och jag behöver rätta till käken som ibland trilskas.....Men, ska jag vänta tills BF.....Sen blir det jobbigt när barnet är fött och ska ammas....nästintill ingen sömn då heller. KÄnns som om jag aldrig törs börja använa den.....Och framförallt så vill jag ju inte utsätta fostret för något.
    Kom gärna med förslag hur jag ska göra och tänka i detta fall....

Tilläggas kan att jag fick själv avgöra när jag började använda den. Jag förklarade alltså att jag var gravid och att jag mådde så dåligt av graviditeten och sov dessutom redan dåligt och att då börja använda en obekväm bettskena kändes inte det bästa alternativet just då. Men frågan är hur länge jag ska vänta innan jag påbörjar den här 6-månaders behandlingen?!
    Fråga tillverkaren om bettskenan är BPA-fri (det är den förmodligen). I så fall behöver du inte vara orolig för BPA om du använder den. Dock så har ju forskning visat att även BPA-fria plaster han ha "östrogen aktivitet" - så om det inte är någon större brådska att åtgärda det som behöver åtgärdas med bettskenan kanske du skall vänta tills BF.
  • cff

Testfakta har testat ett antal olika konserver/burkmat här. Främsta slutsatsen är att ju fetare livsmedel i burken, desto mer bisfenol har livsmedlet tagit upp från burken (eller andra metallfat som livsmedlet har lagrats i innan det förpackats i burken).

• cff
    EmmaoPer skrev 2013-02-19 20:25:21 följande:
    Mycket spännande tråd, denna måste jag följa! Vet ni ngt om immunologin? Har inte hunnit att läsa hela tråden ännu, kanske har ni redan skrivit ngt om detta? Om man har för mycket antikroppar, kan detta påverka fertiliteten och kan man göra ngt åt det?

Än så länge finns det inget om immunologi i denna tråd, men jag kan rekommendera den här tråden www.familjeliv.se/Forum-7-134/m63072249.html 
  • cff

OM DU I JOBBET KOMMER I KONTAKT MED MYCKET KVITTON – ANVÄND BOMULLSVANTAR FÖR ATT MINSKA EXPONERINGEN MOT BPA

I inlägg # 82 diskuteras riskerna med BPA-exponering.

I en studie från 2011 (Widespread Occurrence of Bisphenol A in Paper and Paper Products: Implications for Human Exposure) undersöker man hur mycket BPA vi får i oss från olika papperssorter. Till och med toapapper innehåller BPA (förmodligen pga att det är gjort på returpapper som inkluderar bl.a. kvitton), men i snitt kommer 99% av det BPA vi får i oss från papper från kvitton (på ”termopapper”). Totalt får vi i snitt i oss 17 ng BPA/dag från vår hantering av papper. Vilket motsvarar knappt två procent av det BPA vi totalt får i oss per dag (det mesta får vi i oss via maten).

Dock, för de som jobbade med kvitton kom drygt 50% av deras dagliga intag av BPA från kvittohanteringen. Termopapper innehåller väldigt höga koncentrationer av BPA och läcker detta. Medan medianpersonen fick i sig 17 ng/dag så fick genomsnittspersonen som hanterar kvitton i jobbet i sig 1.300 ng/dag. De 5% som fick i sig mest (av de som jobbar med kvitton) fick i sig 41.000 ng/dag (nästan allt från kvitton).

I olika rapporter han man noterat att BPA lättare lämnar pappret och går in i huden om man har feta eller blöta fingrar. Jag har läst om att folk använder bomullsvantar för att minska exponering mot BPA – kan inte bevisa att det fungerar men det låter vettigt.

• cff

Kattflickan - jag har bara hört/läst att nivån i kroppen går ned på några dagar, men det har varit ur perspektivet att man skall inte tro att det tar månader eller år. Jag vet inte om man forskat på exakt hur snabbt det går igenom kroppen, men skall leta runt lite. Vet du om det är stora mängder BPA som man får i sig i samband med en lagning? Har de gjort den preliminära lagningen i något annat material?

• cff

Angående BPA och tandlagningar:

Socialstyrelsen gav i juni 2012 ut en rapport, "Bisfenol A i dentala material". Där står följande:

”Om det skulle finnas spår av BPA i dentala material så är mängden som frisätts mycket lägre än det tolerabla dagliga intaget av BPA.

Studier i kartläggningen visar kortvarigt förhöjda BPA-halter i saliv, ofta några få timmar efter en behandling med fissurförsegling eller komposit. Generella försiktighetsrekommendationer är att härda materialen ordentligt för att minska frisättningen av monomerer. Då det gäller den syreinhiberade ytan bör man putsa fyllningen för att minska frisättningen av monomerer och man kan även gnugga nygjorda fissurförseglingar med bomullspellets eller bomullsrullar och vatten. En studie i kartläggningen visar att dessa åtgärder reducerar den initiala frisättningen kraftigt. ”

Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!