• cff

Förbättra oddsen vid IVF!

Zinfandel - det är nog det jag gissade, men jag lyckas inte hitta något "bevis" (och i denna värld av så mycket olika bud och troenden så känner jag att jag vill ha något konkret att hänga upp det på). Vet du om det gjorts någon studie på varför koffeinfritt skulle vara farligt?

• cff

LIVSMEDEL OCH TILLSKOTT SOM ÖKAR/MINSKAR RISKEN FÖR ÄGGLOSSNINGSSTÖRNINGAR

Baserat på en studie av nästan 19,000 kvinnor (som inte valdes ut för fertilitetsproblem) fick 438 av dessa ägglossningsstörningar (missade ägglossningar). Baserat på denna studie gav man under 2007-2009 ut en rad rapporter som konstaterade nedanstående. Ponera att samma saker som kan störa ägglossningen också kan försämra utfallet av IVF så är detta intressant även för oss IVFare. Här är en sammanfattning av ett antal av slutsatserna i studierna (jag har bara läst sammanfattningarna, inte hela rapporterna):

Tillskott av järn (järntillskott och icke-hemjärn) kan minska risken för ägglossningsstörningar (intag av hemjärn hade inget samband med ägglossningsproblem): Iron intake and risk of ovulatory infertility Högt intag av lättmejeriprodukter kan öka risken för ägglossningsstörningar medan intag av mjölkprodukter med normalt/högt fettinnehåll kan minska risken. Laktos påverkar inte fertiliteten vid intag av normala nivåer: A prospective study of dairy foods intake and anovulatory infertility. Högre intag av animaliska proteiner ökar risken för ägglossningsstörningar. Det motsatta gällde för vegetabiliska proteiner: Protein intake and ovulatory infertility. Intag av alkohol och läsk (både med och utan kaffein, både med socker och lightvarianter) ökar risken för ägglossningsstörningar.

Kvinnor som konsumerade 1 drink/dag eller mer löpte nästan 50% större risk för ägglossningsstörningar jämfört med kvinnor som inte drack alkohol. Kaffe ökar inte risken för ägglossningsstörningar, men det gör koffeinhaltiga läsker. Kvinnor som drack 2 eller fler koffeinhaltiga läsker per dag löpte en 47% högre risk för ägglossningsstörningar jämfört med de som drag mindre än 1 koffeinhaltig läsk per vecka. Även kvinnor som drack över 2 läskedrycker utan koffein, vanlig och lightläsker löpte signifikant större risk för ägglossningsstörningar jämfört med de som drack mindre än en per vecka: Caffeinated and alcoholic beverage intake in relation to ovulatory disorder infertility Intag av syntetisk folsyra minskar risken för ägglossningsstörningar: The impact of dietary folate intake on reproductive function in premenopausal women: a prospective cohort study Regelbundet intag av multivitaminer kan minska risken för ägglosssningsstörningar (en del av detta förklaras eventuellt av att multivitaminerna innehåller folsyra (se ovan): Use of multivitamins, intake of B vitamins, and risk of ovulatory infertility. Högt intag av kolhydrater och mat med hög glykemisk belastning ökade risken för ägglossningsstörning: A prospective study of dietary carbohydrate quantity and quality in relation to risk of ovulatory infertility. Omättade transfetter ökar risken för ägglossningsstörning. Totalt fettintag, kolesterol och de flesta typer av fettsyror hade ingen påverkan på risken för ägglossningsstörning: Dietary fatty acid intakes and the risk of ovulatory infertility.
  • cff

Eftersom det finns så många parametrar tycker jag det är skönt när man kan sortera bort saker som inte påverkar (typ skippa hemjärn och det är ok, eller till och med bra att dricka helmjölk) och sedan fokusera på sånt som bevisat påverkar. Sen delar jag upp "idéerna" för mig själv i "livsstil" och "tekniska aspekter" - där jag får göra mitt bästa vad gäller livsstilen och sedan pusha kliniken att se till att vara så påläst som möjligt på de tekniska aspekterna (vilket jag har lärt mig att de inte alltid gör självmant :).

• cff

Jag fick min klinik att göra en hcg-sköljning nu senast och nästa gång kommer jag be dem att spruta in 0,2 ml luft i katetern efter ET (det är ju hur enkelt som helst att göra så det borde inte vara något problem).

Vidare har jag pratat med en av embryologerna och diskuterat syrehalten i inkubatorn. Där kan jag ju inte riktigt "säga till dem" hur de skall göra, men vet iaf att de har de tekniska möjligheterna att sänka syrenivån i inkubatorn och han lät intresserad och jag skickade honom rapporten om att det skall vara bra att sänka denna.  

• cff

Bambi - superspännande! Det gäller bara att få fina embryon som går att frysa (men t.ex. hade de ju kunnat frysa de ägg jag fick tillbaka nu senast - hade nog varit bättre). Jag skall försöka läsa på lite om CCS.

• cff

HÖGRE INTAG AV ENKELOMÄTTADE FETTER ÖKER CHANSEN ATT ETT ÅTERINFÖRT EMBRYO LEVER MED FLERA GÅNGER, MEN HÖGRE TOTALT FETTINTAG GER FÄRRE MOGNA ÄGG (MII) VID ÄGGPLOCK.

En studie från 2012 konstaterar följande:

Mättade fetter påverkar antalet mogna ägg vid äggplocket negativt: Den tredjedel kvinnor som intog mest mättade fetter hade i genomsnitt 9.3 MII oocyter (dvs mogna ägg) att jämföra med den tredjedel om intog minst mättade fetter som i genomsnitt hade 11.6 mognad ägg. Fleromättade fetter påverkar kvaliteten på embryona negativt. Den tredjedel kvinnor som intog mest fleromättade fetter (som ju normalt omtalas som så nyttiga) hade en högre andel embryon av dålig kvalitet som även delade sig långsammare jämfört med den tredjedel kvinnor som intog minst fleromättade fetter. Enkelomättade fetter ökar sannolikheten att ett återinfört embryo leder till en levande födsel: Sannolikheten för att ett återinfört embryo skulle leda till en levande födsel var 3,45 gånger högre för de kvinnor som intog mest enkelomättade fetter jämfört med dem som intog minst.

En sammanfattning av studien finns här (den kompletta studien verkar inte ha publicerats ännu):
    Dietary fat intake and in-vitro fertilization outcomes: saturated fat intake is associated with fewer metaphase 2 oocytes.

Mättat fett

Enkelomättat fett

Fleromättat fett

Mättat fett finns i animaliska livsmedel och en del vegetabiliska oljor. Mat som innehåller mycket mättat fett är till exempel

fet mjölk och fil smör och matfettsblandningar baserade på smör ost fett kött och charkprodukter som korv och bacon grädde, glass och bakverk choklad kokos- och palmolja

Enkelomättat fett finns till exempel i

olivolja och oliver rapsolja och matfetter gjorda på rapsolja mandel, hasselnötter, cashewnötter och jordnötter avokado kyckling

De viktigaste fleromättade fetterna är omega-3 och omega-6. De finns i till exempel

fet fisk som lax, makrill, sill, strömming och sardiner rapsolja och matfetter gjorda på rapsolja solros- och majsolja olja från dådra, Camelina sativa, som finns i många matfetter sesamfrö och sesamfröolja linfrö och linfröolja valnötter

• cff

Tack Zinfandel! (fast synd samtidigt, jag kommer att sakna min koffeinfria latte Glad

Jag tycker det är svårt att hitta något som man får dricka (har för mig att jag hört att även choklad innehåller koffein - skall gräva lite mer om det, likaså att grönt te inte heller är bra). Rooibos har jag hört mycket gott om pga att det skall vara antioxidativt - men måste erkänna att jag inte är tillräckligt insatt i immunologi-frågan (för att vara ärlig kan jag överhuvud taget ingenting om den - ännu) för att förstå huruvida det är bra eller dåligt att det kan öka Interleukin-6 och sänka Interleukin-10 (något säger mig att dessa hänger ihop med immunologi, men jag vet inte hur): THE IN VITRO EFFECTS OF ROOIBOS AND BLACK TEA ON IMMUNE PATHWAYS. Någon som vet mer om detta?

• cff

MELATONIN FÖRBÄTTRAR KVALITETEN PÅ EMBRYON VID IVF

I en studie från 2012 konstaterade man att tillskott av melatonin ökade sannolikheten att bli gravid. Två grupper, dels den studerade gruppen, dels en kontrollgrupp, gjorde två IVF cykler. Inför den andra cykeln fick ena gruppen 3 mg melatonin per dag (kl 22 på kvällen) från och med dag 5 i menscykeln före IVFen fram till äggplock. I denna grupp blev 50% av äggen befruktade (endast 20% av deras ägg blev befruktade i cykel 1) och 20% av kvinnorna blev gravida. I kontrollgruppen befruktades 23% av äggen (jämfört med 21% i cykel 1) och 10% blev gravida.

Melatonin är mycket antioxidant och för de som fick tillskott av melatonin ökade mängden melatonin i den follikulära vätskan (dvs vätskan i äggblåsan). Det skulle kunna vara anledningen till att färre oocyter skadas av oxidativ stress under tillväxten av äggblåsan.

Rapporten finns här: The role of melatonin as an antioxidant in the follicle

• cff

Tack TM! När jag läser din sammanfattning och rapporterna önskar jag verkligen att jag vetat detta för två år sedan när jag startade min resa. Nu fick jag reda på min D-vitaminbrist först för 6 veckor sedan och började då äta tillskott. Jag har varit naiv och trott att mina multivitaminer varit en försäkring mot allvarliga brister, men icke. Och att man gärna skall ha ganska höga nivåer, inte bara inte för låga, gör ju att det känns ännu viktigtare.

Jag tar med mig detta och ser med tillförsikt fram emot att min sannolikhet att bli gravid vid nästa IVF nu bör vara 4 ggr högre än vad den varit tidigare (eftersom jag nu kommer att bra förråd av d-vitamin att jämföra med min tidigare brist).

• cff

FERTILITY BLEND ÖKAR SANNOLIKHETEN ATT BLI SPONTANT GRAVID

2006 gjordes en studie med kvinnor som utan resultat försökt bli gravida under ½-3 år (genomsnittet var drygt 1½ år). Efter 3 månader med tillskottet FertilityBlend blev 26% gravida, medan endast 10% i kontrollgruppen (som fick placebo) blev det. Ytterligare 6% av kvinnorna i Fertility-blend-gruppen blev gravida under följande 3 månader (då de fortsatte med FertilityBlend).

FertilityBlend innehåller munkpeppar (chasteberry, 0.5%) och extrakt av grönt te (50% fenole), L-arginin, vitamin E, B6, B12 och folsyra, järn, magnesium, zink och selen.

Här finns hela rapporten: Double-blind, placebo-controHed study of FertilityBlend®: a nutritional supplement for improving fertility in women

Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!