• cff

Förbättra oddsen vid IVF!

cff skrev 2013-06-08 00:08:39 följande:

TILLSKOTT AV ACETYLCYSTEIN FRÅN OCH MED POSITIVT GRAVIDITETSTEST MINSKAR RISKEN FÖR MISSFALL - FÖR KVINNOR SOM HAFT ÅTERKOMMANDE MISSFALL

I en studie från 2005, N-Acetyl Cysteine (NAC): a Possible Option in the Treatment of Unexplained Recurrent Pregnancy Loss (

Sorry, länken till denna studie blev fel - det finns ingen öppet tillgänglig sammanfattning av denna studien (bara av den från 2009), men som vanligt är det bara att inboxa mig om ni vill att jag mailar studien (jag har dock bara den från 2005, inte den kompletta från 2008)
  • cff
    Liv2014 skrev 2013-06-09 20:32:14 följande:
    Hej, tillväxthormonet som hänvisas till i inlägg på första sidan i denna tråden vad är det för något? Det är inte dhea? Är det någon här som testat det om det är något annat som avses än dhea?

Tillväxthormon är inte Dhea, utan det är just tillväxthormon (GH/Growth Hormon, Somatotropin). Jag har inte hört om någon i Sverige som använder det, men det finns en hel del studier och presentationer där man konstaterar att det skall vara särskilt bra för "poor responders". Används på kliniker ute i Europa (jag har inte frågat min danska klinik ännu...) och i resten av världen.
    Dhea äter man hela tiden, GH tar man under stimuleringen.

Exempel på resultat:

Fertile Sterile 2012 (studie på poor responders, definierade som "either advanced age (>40y/o), previous oocyte retrieval <3, or low AMH level(<1 ng/ml)". Grupp A fick tillväxthormon, grupp B var kontrollgruppen)

RESULTS: The co-treatment with GH displayed a favorable COS and pregnancy rate. The E2 level (mean SE)on hCG day in Group Awas significantly higher than Group B (67947 vs 45738 pg/ml; P<0.001). The oocyte retrieved in Group A and Group B was 5.50.3 and 2.10.1.(P<0.001) Number of embryo transfer was also higher in Group A (2.60.1vs1.70.1; P<0.001). Pregnancy rate in Group A was statistically higher than groupB (31.9%vs16.7%; P<0.05). However, there was no difference in abortion rate between these two groups.

Cochrane 2010:
    Ten studies (440 subfertile couples) were included. Results of the meta-analysis demonstrated no difference in outcome measures and adverse events in the routine use of adjuvant growth hormone in in-vitro fertilisation protocols. However, meta-analysis demonstrated a statistically significant difference in both live birth rates and pregnancy rates favouring the use of adjuvant growth hormone in invitro fertilisation protocols in women who are considered poor responders without increasing adverse events, OR 5.39, 95% CI 1.89 to 15.35 and OR 3.28, 95% CI 1.74 to 6.20 respectively. [dvs 5.4 gånger större sannolikhet för poor responders att bli gravida om de använder GH - utan en ökning av negativa "händelser" - dvs missfall mm]

Human Reproduction 2005 (kvinnor >40)
    RESULTS: In patients of the GH treatment group, a similar number of oocytes, embryos and pregnancies was achieved as compared with the placebo group. However, the patients treated with GH suffered fewer pregnancy losses, resulting in higher delivery and live birth rates. These patients also showed higher peak serum estradiol concentration and higher concentrations of GH and estradiol in pre-ovulatory follicular fluid as compared with the placebo group.

• cff

Ni andra som gjort rispning - var er mens efter rispningen "konstig"? Jag blev förvarnad över att den skulle kunna bli lite annorlunda och kanske kraftigare - men jag småblöder fortfarande nu på dag 8 i cykeln. Är osäker på om det beror på rispningen, någon av alla medicinerna eller om det är något fel...

• cff
    Sweetiepai skrev 2013-06-10 21:41:18 följande:
    Hej
    Jag var "den andra tjejen" som rispades. Jag har också börjat blöda och testat minus. Så var det med det.

Nån som vet om man kan få tag på Myo-Inositol förutom Inofolic?

cff - Kan inte minnas att jag blödde mer efter rispningen. Vart rispades du, fick du tag på min läkare eller fick du leta vidare?
    Varmaste kramen - så himla sorgligt.

Jag köper inositol från Bodystore.com (det står inte att det är myo-inositol, men jag hittade ingen butik som specifierade att det var just myo-varianten de sålde, så till slut gav jag upp och beställde helt sonika "inositol")

Din läkare var jättehjälpsam, men jag strulade och behövde till slut rispas akut när han inte jobbade - så jag åkte till Falun och fick hjälp istället. Jag småblöder fortfarande, men har ffa ganska mycket bruna flytningar (i en ganska jämn färg om ni förstår - så det ser ganska konstigt ut). Dag 9 i cykeln idag...
  • cff
    Bambi2 skrev 2013-06-10 17:15:09 följande:
    P.S. Ser nu att Trombyl är Acetylsalicylsyra som jag är superallergisk emot. Suck.. Ska på kompletterande blodprover imorgon.

Har du testat att be din gyn skriva ut Fragmin?
  • cff
    Mikki skrev 2013-06-15 22:27:03 följande:
    Har hittat en studie som jag har lite svårt att tolka men jag tror att det står att FET lyckas bättre om man får vaginalt östrogen istället för oralt i stimulerad cykel? Verkar som det är rätt stor skillnad också. Cff du är så bra på att tolka studier så du kanske kan komma med en förenklad version? Läs här: www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/16984757/

Jag tolkar sammanfattningen på samma sätt som du, dvs att vaginal östrogen (eller snarare en kombination, där man först använde oral, sedan, efter ett antal dagar, men fortarande före FET, vaginal östrogen) gav bättre resultat i en FET.

Jag hittade också en artikel i Fertility & Sterility från 2010 (Does luteal estradiol supplementation have a role in long agonist cycles?)  som jämförde tre typer av lutealfassupport:

Endast progesteron (100 mg/dag intramuskulärt från och med ET) (grupp A)
    utöver progesteron även östrogen (också från ET) (2 mg, 3 ggr/dag) oralt (grupp B)
    alternativt vaginalt (tabletten placeras i den översta tredjedelen av slidan, annars får man inte rätt effekt) (grupp C).

I grupp B hade man 22% högre sannolikhet för klinisk graviditet jämfört med Grupp B. Högst graviditetsfrekvens hade man in grupp C, 24% högre sannolikhet än i grupp B.

Så – tack för tipset, framöver kommer jag att ta mina progynon-tabletter i slidan istället för oralt (jag vet dock inte om jag kommer ta 2 eller 3 tabletter, min läkare har föreskrivit 2, men i denna studie tog man 3).

• cff

I rapporten ovan refererar de till en annan rapport (First uterine pass effect” is observed when estradiol is placed in the upper but not lower third of the vagina) när de beskriver proceduren med vaginalt östrogen. Den tolkar jag som att de stoppar in s.k. vaginaltabletter i slidan (som kommer med en "tablet dispenser", Vagiferm, marknadsförs också i Sverige) - det viktiga är bara att pillret hamnar tillräckligt långt in (i den övre tredjedelen av vagina, den s.k. posterior fornix - se bild). Vidare så fick kvinnorna ligga stilla när de fått tabletten (i två timmar eftersom man mätte effekten under två timmar, sedan togs tabletten ut för att man skulle försäkra sig om att den inte flyttat på sig - så jag vet inte om det är stor risk att tabletten "åker ut").  Studien ifråga gjordes med lägre dos än vad vi tar (0.025 mg E2), jag vet inte om det spelar någon roll.

Jag föreslår att du dubbelkollar med din läkare - berätta gärna vad han säger. 

"The study demonstrated that the vagina to uterus preferential distribution of E2 takes place if E2 tablets are placed in the upper third of the vagina but not in the lower third. Therefore, for improving endometrial maturation in premenopausal women, vaginal E2 tablets should be placed in the upper third of the vagina; whereas for treating postmenopausal vaginal atrophy, E2 tablets should be placed in the lower third of the vagina to minimize the risk of endometrial hyperplasia."

Lite mer teknisk text från rapporten:
    "

Clinically, these results underscore the importance of the proper placement of vaginal hormones pending on the effects sought. Although only postmenopausal women with atrophic vaginal mucosa participated in this study, we can speculate that these results can also be extended to premenopausal women who may be using vaginal P supplementation but in a well-estrogenized mucosa. Estrogenization of the vaginal mucosa indeed improves hormone absorption throughout the vaginal wall (5). Moreover, preferential delivery to the uterus or periurethral area is governed by the particularity of the vascular arrangement of the upper vaginal and uterine areas, as demonstrated by preferential temperature diffusion after local cooling of various segments of the vagina (4). Hence, we believe that preferential delivery to the uterus pending where substances are placed in the vagina applies to all mucosal conditions (premenopausal or postmenopausal) and substances applied (E2, P, and so on). 

In conclusion, in the case of P, deep placement is preferred (and possibly crucial) for optimizing the effects on
    the endometrium through the first uterine pass effect; some reported failures of vaginal P may stem from erroneous positioning (6). On the contrary, when vaginal E2 tablets such as Vagifem are used for a local cure of vaginal atrophy [OBS DETTA GÄLLER KVINNOR EFTER KLIMAKTERIET, DET ÄR INTE DENNA EFFEKT VI VILL UPPNÅ VID IVF], the least possible impregnation of the endometrium is desired to limit the risk of hyperplasia (7). Consequently, E2 tablets should be positioned in the lower third of the vagina, which will also optimize the desired effects on periurethral vessels. Proper positioning of the E2 tablet Vagifem is not intuitive, however, because the manufacturer provides a long dispenser and instructions for deep placement of the tablets in the vaginal fornices (5)."

• cff

Angående E2: Jag tycker det verkar som om man kanske använde helt vanliga (orala) piller vaginalt i studien "Does luteal estradiol supplementation have a role in long agonist cycles?", men är inte helt säker. Skall försöka maila forskarna och fråga.

Så här beskrev man "grupperna" i studien:

"Participants in group A (P only) received daily intramuscular injection of P, 100 mg (Gestone; Pains & Byrne Limited, Surrey, United Kingdom) starting from the ET day and continued until a negative pregnancy test or a positive fetal heart beat was documented by transvaginal ultrasound . Along with P supplementation, 2 mg E2 valerate (Cycloprogynova, Schering, Belgium) was given three times daily starting from ET day and lasting for the entire luteal phase, orally in group B (P/oral E2 group) and vaginally—upper third (16)—in group C (P/vaginal E2 group)."

och denna text tolkar jag som att grupp C (vaginalt- östrogen-gruppen) fick samma östrogenmedicin som grupp B (som fick den oralt).

• cff

Igår fick jag hjälp av kliniken i Falun med att göra en Neupogensköljning (eftersom jag råkade befinna mig i Falun med jobbet samma dag som jag helst skulle göra denna chansade jag och frågade om de kunde tänka sig att hjälpa mig och de sa ja). Jag hade med mig neupogenet själv (har köpt på svenskt apotek med recept från min danska läkare) och betalade 1500 kr för sköljningen (kliniken höll med övrigt material - dvs inseminationskatetern som man sprutar in det med).

Som vanligt var de både mycket intresserade, hjälpsamma, positiva och trevliga. Det var den kvinnliga läkaren som gjorde sköljningen, men den manlige var med och tittade på eftersom han tyckte det var spännande. Det hela gick snabbt och smidigt och nu håller jag tummarna för att slemhinnan växer till sig Glad.

I USA (på CHR) så har man nyligen avslutat en studie där man testat neupogensköljning på kvinnor som redan har en tillräckligt tjock slemhinna, för att se om det förbättrar graviditetsprocenten. Tyvärr har inte resultatet publicerats ännu (studien väntas vara färdigställd denna månad, skall bli väldigt spännande).     

• cff
    Strumpan81 skrev 2013-06-19 19:00:41 följande:
    Så spännande CFF!
    Blir intressant att följa din framgång. Är det i cykeln innan behandlings cykel man gör denna spolning? Vilken dag i cykeln är det optimalt att göra denna spolning? Räcker det med att spola livmodern en gång innan ET/FET?

Du borde bli en IVF professor CFF

Denna sköljning gör man i IVF-cykeln. CHR har i sina studier gjort första sköljningen samma dag som ÄL-sprutan och andra samma dag som ÄP (direkt efter ÄP). Min engelske reproduktionsimmunolog som gör detta en hel del rekommenderade dock att jag denna cykel skulle göra första sköljningen två dagar för ÄL-sprutan, vilket jag nu gjort.

Detta är så nytt, så man vet nog inte riktigt om det spelar någon roll hur många sköljningar man gör. Gissningsvis så blir slemhinnan tjockare ju fler sköljningar man gör (men detta är min egen gissning) och det finns en del studier som pekar på att ju tjockare slemhinna desto bättre - att graviditetsprocenten ökar linjärt med slemhinnans tjocklek (men en del studier hävdar att det inte gör någon skillnad, så länge slemhinnan är minst 9 mm).

Dock visar inte alla studier på att neupogen fungerar, i en studie som presenterades i mars 2013 lyckades man inte uppnå en slemhinna på minst 6 mm på någon av de tre (!) kvinnor som var med i studien (som alla haft en slemhinna på <=5 mm i tidigare cykler). En annan studie visade på förbättringar hos kvinnor som "bara" hade dålig slemhinnetillväxt, men inte hos kvinnor som dessutom hade svåra sammanväxningar.

Klipper in ett inlägg jag just skrev i en annan tråd (eftersom det egentligen kanske bättre hör hemma här :) 

Ytterligare lite om neupogen: 

En studie har nyligen genomförts (men resultaten har inte publicerats ännu) (Effect of Colony Stimulating Factor on Implantation and Pregnancy Rates Following IVF) där man testat neupogensköljning på kvinnor som redan före sköljning har en adekvat tjocklek på slemhinnan. Det blir spännande att se om det förbättrar graviditetsprocenten (en hel del, men inte alla, studier tyder ju på att ju tjockare slemhinna, desto bättre, dvs det handlar inte bara om att komma upp till 9 mm).

En annan studie på 14 skandinaviska kliniker som publicerades i maj 2013 (A randomized clinical trial to evaluate the effect of granulocyte-macrophage colony-stimulating factor (GM-CSF) in embryo culture medium for in vitro fertilization) visade att om man tillsatte lite neupogen till den näringslösning i vilken embryot placeras så ökade implantationsprocenten och andelen levande födslar (ökade från 24.1 till 28.9%).
Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!