• basio

Barn med migrän

Min snart sjuårige son har länge lidit av huvudvärk flera gånger i veckan. I våras började jag bli riktigt orolig och vi var hos läkare som konstaterade att det nog rörde sig om migrän. Jag själv har migrän och det kan ju vara ärftligt. Dessutom har han problem med yrsel både i samband med huvudvärken och vid andra tillfällen.

De senaste veckorna har han haft ont nästan varje dag. För fem minuter sedan kom han gråtandes för att han hade så ont i huvudet. Vi ger honom alvedon och så får han vila. Det verkar fungera. Men är det allt vi kan göra? Är det verkligen migrän när han har det så ofta och så mycket?

Är det fler som har barn med migrän eller annan huvudvärk? Har ni fått någon hjälp från sjukvården? Hur hanterar ni det hemma?

I övrigt är min son en frisk och pigg kille som sällan är sjuk.

• Svar på tråden Barn med migrän
  • lövet2

I ditt ställe skulle jag gå till en ny läkare. Det var väl en barnläkare ni var till, och inte en allmänläkare?

Det låter på dig som om den där läkaren snarare gissade än gjorde en utredning, och så här kan ni ju inte ha det. Huvudvärk och piller varje dag för en 7-åring? Då ska läkarna vara väldigt säkra på att de har rätt ...

• basio

Det var till en allmänläkare på vårdcentralen. Jag var själv väldigt tveksam till hans diagnos och om han verkligen kollade ordentligt. Vi fick fylla i en huvudvärksdagbok under en månad och sedan kände han lite efter spända muskler. Mycket mer än så var det inte. Men nu har vi varit där igen pga yrseln fast då fick vi remiss till öron- näsa -hals eftersom yrsel ju kan ha med balansorganen i örat att göra.

Känns inte riktigt okej att han ska ha tabletter i stort sett dagligen.

• mammatill6

har ni kokllat synen nyligen? Min dotter har migrän men kraftiga anfall sällan. Så ofta skulle jag gå till en expert och få det utrett.

• lövet2
    basio skrev 2012-11-18 19:31:22 följande:
    Det var till en allmänläkare på vårdcentralen. Jag var själv väldigt tveksam till hans diagnos och om han verkligen kollade ordentligt. Vi fick fylla i en huvudvärksdagbok under en månad och sedan kände han lite efter spända muskler. Mycket mer än så var det inte. Men nu har vi varit där igen pga yrseln fast då fick vi remiss till öron- näsa -hals eftersom yrsel ju kan ha med balansorganen i örat att göra.

Känns inte riktigt okej att han ska ha tabletter i stort sett dagligen.
    Du måste absolut kontakta en barnläkare! Allmänläkare har oftast väldigt dålig koll på barn, och de lyckas sällan sätta rätt diagnos på dem.
  • basio

Synen kollades nyligen, inga problem där. Däremot har han en liten hörselnedsättning. Problemet med barnläkare är att det helt enkelt inte finns några här... de som finns är på barnmottagningen på sjukhuset och då måste han få en remiss. Vilket de inte verkar vara särskilt intresserade av på vårdcentralen.

Vi har tidigare haft två suveräna barnläkare, men den ena gick i pension och den andra dog. Verkar inte vara särskilt populärt att vara privat barnläkare.

• MtillM

Jag hade mycket migrän när jag var barn. Fick utskrivna tabletter, men de hjälpte sådär. Detta växte i tonåren bort pch har inte haft migrän sedan dess. Kolla m han kanske gnisslar tänder.

• Minion

Jag har själv haft migrän så länge jag kan minnas, min faster säger att hon minns att jag hade det redan som 3 åring. Kräktes nästan varje gång och efter det gick anfallet över. Min äldsta dotter verkar ha ärvt det av mig och hon har huvudvärk och mår då illa ganska ofta.

Det enda sjukvården gjorde både när jag var barn och när jag tog dottern till vårdcentralen var att kolla synen och typ känna på nacken och sånt. Inte till mycket hjälp med andra ord.

Min migrän har blivit mycket bättre med åldern. Som tonåring hade jag migrän med kräkningar flera ggr i veckan, efter att jag fick barn har det blivit bättre och mycket mer sällan och jag har nog inte kräkts av migrän sen jag var 19. Blir dock illamående fortfarande.

Dottern brukar jag ge ipren och alvedon och ställa mig i duschen med henne (man gör vad man måste och varmvattnet får henne att slappna av) och massera axlarna och nacken lite försiktigt, sen får hon lägga sig i ett mörkt rum och vila. Absolut bäst är ju när hon kan somna och då sova bort migränen.

Sjalbärande vandrande snutt? Yes box!
  • lövet2
    basio skrev 2012-11-18 19:54:46 följande:
    Synen kollades nyligen, inga problem där. Däremot har han en liten hörselnedsättning. Problemet med barnläkare är att det helt enkelt inte finns några här... de som finns är på barnmottagningen på sjukhuset och då måste han få en remiss. Vilket de inte verkar vara särskilt intresserade av på vårdcentralen.
    Är du säker på att ni måste ha en remiss? I vårt landsting behövs ingen remiss just till barnläkare.

Annars kan ni gå via skolläkaren kanske?
  • basio

Remiss måste vi ha för att få komma till barnmottagningen tyvärr. Skollärare har vi ingen vad jag vet, finns bara en skolsköterska och hon vårdar bara friska barn som det så fint heter.

Får se om vår allergiläkare kanske kan fixa en remiss till honom, han är mer samarbetsvillig än vc iaf.

Svar på tråden Barn med migrän