• basio

Barn med migrän

Min snart sjuårige son har länge lidit av huvudvärk flera gånger i veckan. I våras började jag bli riktigt orolig och vi var hos läkare som konstaterade att det nog rörde sig om migrän. Jag själv har migrän och det kan ju vara ärftligt. Dessutom har han problem med yrsel både i samband med huvudvärken och vid andra tillfällen.

De senaste veckorna har han haft ont nästan varje dag. För fem minuter sedan kom han gråtandes för att han hade så ont i huvudet. Vi ger honom alvedon och så får han vila. Det verkar fungera. Men är det allt vi kan göra? Är det verkligen migrän när han har det så ofta och så mycket?

Är det fler som har barn med migrän eller annan huvudvärk? Har ni fått någon hjälp från sjukvården? Hur hanterar ni det hemma?

I övrigt är min son en frisk och pigg kille som sällan är sjuk.

• Svar på tråden Barn med migrän
  • Ruggugglan

Jag tycker att du ska gå vidare med hans huvudvärk. Även om det är migrän så är det ju inte rätt att han ska vara dålig så ofta!

Ang. skolläkare så borde alla skolor ha det. Vi som bor i världens minsta håla har en. De finns inte på plats men om skolsköterskan vill ha hjälp utav läkaren så får hon det. Men sök er till barnmottagningen och begär remiss. Ibland får man tyvärr kämpa för sin sak. Det har jag fått göra många ggr.

Min dotter har ärvt min migrän. Det började när hon var runt 4 år gammal och då kom anfallen rätt ofta. Det slutade med att vi tog kontakt med vårdcentralen. Läkaren rekommenderade Alvedon vilket jag ifrågasatte. Men läkaren menade på att "det är det enda som finns för barn".

Anfallen blev färre så vi avvaktade. De blev fler igen när hon började skolan men de började avta igen när hon "vant in sig". Nu är vi där igen med minst ett anfall i veckan Jag lider med henne... Hon kräks och mår inte alls bra så jag funderar på att ta kontakt med vårdcentralen igen. Har hört att det kan vara atlaskotan som kan vara i obalans och att en kiropraktor kan fixa till det.

• Ruggugglan
    basio skrev 2012-11-19 09:30:34 följande:
    Remiss måste vi ha för att få komma till barnmottagningen tyvärr. Skollärare har vi ingen vad jag vet, finns bara en skolsköterska och hon vårdar bara friska barn som det så fint heter.

Får se om vår allergiläkare kanske kan fixa en remiss till honom, han är mer samarbetsvillig än vc iaf.
    Jag läste fel. Nej, ni borde inte behöva remiss? Jag kan ringa direkt till barnmottagningen och be om tid här?
  • basio

Storebror har varit på barnmottagningen och i det fallet var enda möjligheten att få remiss. Sen när han väl kommit dit en gång kunde vi ringa och boka tid utan remiss. Vår barnmottagning är kraftigt överlastad så det kanske beror på det. Jag kanske kan försöka på en annan närliggande ort.

Får kanske också kolla med skolsköterskan om det finns en skolläkare som hon kan ta kontakt med. Men det är inget som vi har fått någon information om... och som skolsköterskan alltid påpekar... "hon tar bara hand om friska barn".

• soccermum01

Ett tips till dig TS är att för dagbok över hur och när anfallen kommer. Hur har han ätit sovit o.s.v. Klart att skolsköterskan ska hjälpa till. Det måste ju finnas en skolläkare!

• basio

Idag ringde jag till barnmottagningen i en närliggande kommun och fick tid två timmar senare. En underbar läkare som verkligen gjorde en grundlig undersökning. Nu har han fått remiss till magnetröntgen och ögonläkare då hon hittade lite konstigheter när hon undersökte honom. Hoppas på att det är så enkelt som att han behöver glasögon och inget värre.

Idag fick jag verkligen uppleva sjukvården från sin bästa sida!

• pigglet
    basio skrev 2012-11-20 19:16:07 följande:
    Idag ringde jag till barnmottagningen i en närliggande kommun och fick tid två timmar senare. En underbar läkare som verkligen gjorde en grundlig undersökning. Nu har han fått remiss till magnetröntgen och ögonläkare då hon hittade lite konstigheter när hon undersökte honom. Hoppas på att det är så enkelt som att han behöver glasögon och inget värre.

GRATTIS!

Att alvedon hjälper - det tycker inte jag låter som migrän faktiskt. Hoppas de kommer på vad som fattas sonen, det är klart det inte är "normalt" att ha huvudvärk varje dag   :( 
  • lövet2

Åh, vad skönt att det händer något! Barn ska inte behöva plågas i onödan ...
  • anju79

Skönt att du fick tag i en vettig läkare.
    Min 8-åring har nyl fått diagnosen migrän. Hon har sen småbarnsåren haft en hel del huvudvärk men sista månaderna fått mer ont, blivit ljuskänslig o kräkts. Alvedon hade noll effekt. Nu får hon bamyl istället o det funkar bättre. Alvedon vid migrän e som att hälla vatten på en gås enl läkare jag talat med.

• Ruggugglan

Vad skönt!
    anju79 skrev 2012-11-21 09:42:37 följande:
    Skönt att du fick tag i en vettig läkare.
    Min 8-åring har nyl fått diagnosen migrän. Hon har sen småbarnsåren haft en hel del huvudvärk men sista månaderna fått mer ont, blivit ljuskänslig o kräkts. Alvedon hade noll effekt. Nu får hon bamyl istället o det funkar bättre. Alvedon vid migrän e som att hälla vatten på en gås enl läkare jag talat med.
    Håller med ang. alvedon. Det funkar inte alls...

• Farfalla

Nu har jag bara läst din TS inlägg.
    När jag gick i 2an fick jag akut sjukt ont i huvudet, dom var oroliga för tumör osv.. men skiktröntgen osv visade inget.
    Senare kom dom fram till att det var brytningsfel, vanligt att få det i den åldern!
    Kanske värt att ta er son till optikern om ni inte varit dit än?!

Hoppas det löser sig snabbt för honom/er! 

Rasmus och Jolinas mamma.. <3
  • Ugge

Vanliga orsaker på huvudvärk hos små barn är;

Ögon problematik (brytningsfel,, Skelning
    Dåligt Vätskeintag / mat intag
    Trötthet
    Psykiskt (hit hör typ mobbing etc från skola)

Dock låter det väl mer i ert fall att det rör sig om ögonen som strular. Har själv en dotter med
    samma problematik. Efter glasögon som korrigerar skelningen hon har så har hvk försvunnit,

Svar på tråden Barn med migrän