• Anonym

Åker alla skidor?

Vid två tillfällen på vårterminen är det friluftsdag på mina barns skola och nu har det kommit önskemål från föräldrar att baren ska få åka iväg till en skidbacke som ligger en bit härifrån, tidigare har det varit längdskidor, skridsko och promenader som gällt dessa dagar . Men nu är det så att mina barn inte åker skidor, vilket alla andra i deras klasser gör. Alla de barnen är förstås jätteglada över att få åka utför, mina barn känner sig ledsna och utanför eftersom de inte åker.

Hela saken är väldigt känslig för mig, för när jag var liten åkte alla i min klass skidor på friluftsdagarna och jag fick stanna kvar på skolan och gå en promenad eftersom mina föräldrar inte hade råd att köpa skidor till mig och jag därför aldrig fick lära mig åka. 

Nu är grejen att när jag tog upp att alla kanske inte åker skidor så möttes jag av total oförståelse, vaddå, alla åker väl skidor, liksom?  

Vad tänker ni om det här?  Är vi verkligen de enda som inte åker skidor?

• Svar på tråden Åker alla skidor?
  • Anonym (Kul!)

Men även om de inte åker skidor nu så finns det väl ingen anledning till att de inte kan göra det under fridluftsdagen? Det kan väl vara jätte roligt att för dem att få testa på det. 

Jag var 12 år första gången jag stod på ett bar skidor i utförsbacke och det var just med skolan som vi åkte iväg, de flesta kunde redan åka, jag som inte kunde hade en lärare som visade mig hur man skulle göra och som barn har man oftast väldigt lätt för att lära sig, jag hade en toppen dag!

Det känns mer som att du skapar ett problem som inte borde finnas pga dina egna dåliga erfarenheter 

• Anonym

Nej, naturligtvis inte. Vi bor i Skåne och här ju inte snö eller mycket till backar för den delen. Men när våra ungar åkter skidor med skolan så finns det utrustning att hyra. Nu åker mina ungar skidor, men jag vet inte om de som inte vill får stanna hemma eller hur dom gjort. Mina har alltid velat följa med.

• Anonym

Nu bor vi ju i ett land med mycket snö och då anser jag att det hör till allmänbildningen (och hör därmed gärna hemma i skolan) att ha baskunskaper i skridsko, skidåkning och livräddnings på is. Sen behöver man inte va nån expert eller göra det på fritiden hela tiden.

Om barnen inte provat än så är det väl toppenbra att de får prova i skolan! Och till nästa gång är de inte längre de enda som inte har provat!  

Och att fixa ett par skidor är väl inte krångligare än skridskor? Hyr, köp begagnat eller låna.

• Anonym

Åker alla skidor? Beror på var i landet du befinner dig.

Bor du i Sälen så är skidåkning lika mycket vardagsmat som havsbad på Gotland. Bor du i Skåne så är det antagligen ganska normalt att man aldrig har satt en fot i en skidbacke.

Personligen så tycker jag att du borde ta tillfället i akt och använda friluftsdagen för att låta barnen prova på skidåkning. Det är ju det som friluftsdagar är till för! Kanske kan du låna eller hyra skidor. Prata med skolan om du har ont om pengar till detta - de kan troligen hjälpa dig.

Att barnen aldrig har åkt förut är liksom inget problem - vid slutet av dag 1 så kommer de att susa nerför branta backar och vara fullkomligt frälsta.

• Vinterankan

Nej alla åker inte skidor men jag blir faktiskt lite ställd när jag hör att föräldrar som har råd att åka med sina barn inte gör det. Jag har växt upp med skidåkning och det är något av det roligaste som funnits i mitt liv. Har vänner som känner likadant som mig och andra vänner som växt upp med det men ändå inte tycker att det är något speciellt men åker nu för barnens skull och andra vänner som själva inte kan åka men som tycker det är viktigt att deras barn kan det för att de har sett hur kul andra har. Min sambo åker inte skidor men han kommer åka med när det yngsta barnet är stort nog att börja åka. Än så länge åker jag ensam med det äldsta barnet. Jag avskyr längdåkning och skridskoåkning men ser absolut till att åka det ändå för mina barns skull så får de själva bestämma om de gillar det eller ogillar det.

• Anonym
    Vinterankan skrev 2012-11-19 09:20:42 följande:
    Nej alla åker inte skidor men jag blir faktiskt lite ställd när jag hör att föräldrar som har råd att åka med sina barn inte gör det. Jag har växt upp med skidåkning och det är något av det roligaste som funnits i mitt liv. Har vänner som känner likadant som mig och andra vänner som växt upp med det men ändå inte tycker att det är något speciellt men åker nu för barnens skull och andra vänner som själva inte kan åka men som tycker det är viktigt att deras barn kan det för att de har sett hur kul andra har. Min sambo åker inte skidor men han kommer åka med när det yngsta barnet är stort nog att börja åka. Än så länge åker jag ensam med det äldsta barnet. Jag avskyr längdåkning och skridskoåkning men ser absolut till att åka det ändå för mina barns skull så får de själva bestämma om de gillar det eller ogillar det.
    Är det bara just dessa sporter dina barn ska få prövapå och sedan själv ta beslut om?
  • La Lola

Näpp.
    Alla åker inte och jag blir lika irriterad varje år då ungarna ska åka längdskidor på idrotten här i skolan. Numer, när Alma går på högstadiet, finns det att låna men innan gick det åt tid och energi att leta begagnade prylar för jag vägrade köpa nytt enbart för typ 4-5 tillfällen.
    Likadant med skridskor (som numer går att låna).

Jag antar att du menar slalom Ts?
    Det går ju att hyra på plats men alla vill ju inte åka (eller har inte råd) så något annat alt borde finnas.

Vi bor i jämtland men näe, skidor åker ingen av oss, förutom Hedda, frivilligt!

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Dixie
    Vinterankan skrev 2012-11-19 09:20:42 följande:

?? Menar du att om man har råd så måste man åka skidor....... Vi åker aldrig på skidsemester, åker mycket hellre på solsemester!
  • Juronjaure

När jag var liten åkte vi ofta till en skidbacke, men för de som inte ville åka slalom fanns alternativet att åka längdskidor eller pulka istället. Finns inte de alternativen?

Svar på tråden Åker alla skidor?