• Alexis4

Svag / ostadig nacke???

Hej! Är rätt ny på denna sida men har läste en del i forumet. Önskar dock lite råd och tankar från er andra. Min dotter på nio veckor är så svag i nacken upplever jag. När hon sitter i mitt knä faller huvudet framåt mot bröstet, likaså när man lyfter upp henne. Hon verkar inte orka lyfta upp det. Läkaren på två månaders kontrollen konstaterade också att hon är svag i nacken, men sa att det säkert kommer. Kan dock inte sluta oroa mig! Hon gillar heller inte bli lagd på magen. Skriker och lyfter endast mycket lite och kort och ryckigt. Tycker att andra barn i samma ålder ser så mycket stadigare ut i kroppen och ryggen... Någon annan med erfarenhet av bebis som varit /är svagare i nacken? Tacksam för svar...

• Svar på tråden Svag / ostadig nacke???
  • Lautaro

Testa att vika upp en mjuk handduk på golvet och lägg bebisen med armarna över handduken... Där kan hon träna på att lyfta nacken och skulle hon falla med huvudet så faller huvudet på  handduken. så gjorde vi med våran bebis varje dag. Det gäller att vara aktiv varje dag med bebisen så bebisens muskler utvecklas...

• Alexis4

Tack för tipset. Har dock provat men går inget vidare. Gäller kanske att kämpa på ett tag. Var er bebis också svagare i nacken som liten?

• soccermum01

Du kan även låta henne hänga på dina armar som ett flygplan och kanske stå framför en spegel så att hon kan titta på sig själv. (Låt gärna som ett flygplan pckså haha) Glad

• Lautaro
    Lautaro skrev 2012-11-19 08:35:37 följande:
    Testa att vika upp en mjuk handduk på golvet och lägg bebisen med armarna över handduken... Där kan hon träna på att lyfta nacken och skulle hon falla med huvudet så faller huvudet på  handduken. så gjorde vi med våran bebis varje dag. Det gäller att vara aktiv varje dag med bebisen så bebisens muskler utvecklas...

nej våran bebis kunde lyfta huvudet huvudet samma dag efter förlossningen fast ostadigt och föll med huvudet mot mammas bröst. vi tränade med handduk och uppmuntrade mycket med glada miner osv. jag tror det går om du fortsätter varje dag några minuter per dag. vad du äter spelar roll något enormt mycket så ät kost som stärker kroppen så får bebisen det via mjölken
  • Alexis4

Tack snälla ni för tipsen. Ja hon gillar bli buren men hänger med huvudet på axeln. Gör ibland små ryck och lyfter. Hon är dock en liten fröken som älskar att sova mycket så det gäller ta tillvara den vakna tiden ;). Någon mer som haft bebis med svag nacke?

• Lautaro
    Alexis4 skrev 2012-11-19 20:07:38 följande:
    Tack snälla ni för tipsen. Ja hon gillar bli buren men hänger med huvudet på axeln. Gör ibland små ryck och lyfter. Hon är dock en liten fröken som älskar att sova mycket så det gäller ta tillvara den vakna tiden ;). Någon mer som haft bebis med svag nacke?

att hon gillar att sova är myyycket bra för då släpps ddt mycket hormoner som stimulerar tillväxt. om du tränar henne mycket via lek osv och ger henne bra näring samt att hon får mycket sömn så kommer problemet med nacken snart vara ett minne blott
  • Flickan och kråkan

Barn är ju olika dessutom . Min äldsta tog lång tid på sig att bli stadig i nacken. Han var närmare 5 månader innan han kunde sitta korta stunder i bumbo t.ex. Lillebror var stadig från start mer eller mindre. De är 3,5 respektive snart 5 år. De är fortfarande väldigt olika individer med totalt olika personligheter.....men lika stadiga i nacken är de

Vi gick hos sjukgymnast med vår äldsta under ett par månader för att de tyckte att han hade lite svag nacke vid 2-månaderskontrollen och eventuellt även ont i en axel. Sjukgymnasten konstaterade att han va ett väldigt nöjt barn som av den anledningen helt enkelt inte hade så bråttom i tillvaron .

Vi fick en del bra tips i alla fall. Bära mycket (vilket vi alltid gjort eftersom vi tillhör det sjalande släktet). Träna magläge någonstans högt - sängen, i soffan, på ett bord etc så att han kom upp och kunde se lite. Inget kul att ligga som en amöba med nosen i backen på golvet. När man har lagt bebis på mage, så tar man tag i hans/hennes underarmar och för in dem under bröstkorgen så att han/hon kommer upp lite. Man kan även hålla kvar  själv och lyfta lite uppåt. 

Magläge på mammas eller pappas bröst brukar också gå lite bättre, liksom (när de blivit lite starkare) framför TV:n. TV:n är en höjdare. Det är ju så korta stunder så man behöver inte oroas sig för TV-tittandet

• Alexis4

Tack för tipsen. Har haft henne på min mage och ibland lyfter hon på huvudet, men annars inte alls. Så hon är väl den nöjda och lite bekväma fröken :)

Svar på tråden Svag / ostadig nacke???