Inlägg från: Hypnotica |Visa alla inlägg
  • Svar på tråden Barn har ingen rätt till integritet - Eller?
  • Hypnotica
    BuoBä skrev 2012-11-19 14:21:54 följande:

Nej, jag tycker inte det är en bra utveckling. Jag fick lite illamåendekänslor av den artikeln faktiskt.

Samtidigt måste det vara jobbigt att vara en sån person som måste ha stenkoll hela tiden, och som verkar utgå från att det värsta ska hända. 

Är det inte också en falsk trygghet? Det är ju hur lätt som helst för en förövare att ta ungen med sig och kasta bort/stänga av mobilen.
    Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Hypnotica
    BuoBä skrev 2012-11-19 16:11:57 följande:
    Jag har läst en del bloggar om free-range "rörelsen" i USA. Det är inte klokt vilka helt normala saker som de föräldrarna får försvara att de låter sina barn göra. Den utvecklingen vill jag _verkligen_ inte ha i Sverige. 
    Free range?
  • Hypnotica
    BuoBä skrev 2012-11-19 16:30:06 följande:
    Googla free range eller free range kids. Det handlar om att låta barnen röra sig utanför huset på egen hand, och inte måla upp att det står en livsfarlig katastrof och väntar bakom varje hörn. Jag vet inte om man kan kalla det rörelse, men jag kom inte på något bättre ord, därav fnuttarna. 
    Euhm.

Så att uppfostra sina barn HELT NORMALT har blivit en.....onormal sak?
  • Hypnotica
    Paksenarrion skrev 2012-11-19 16:39:55 följande:
    Jag tror problemet är större i USA helt enkelt för att de är fler människor och för att de inte har den myndighetskoll som vi har här. De har ju inte ens en advekat folkräkning.

Så jag förstår om de är mer oroliga (även om jag inte satt mig in i USAs brottsstatistik)

Jag kan se poängen i gps-kontrollering men det måste göras med respekt för integriteten. Dvs att man inte kollar om man inte verkligen har skäl, ungefär som att man inte skulle läsa sina barns dagbok om man inte var allvarligt orolig för deras hälsa. (även då är det integritetskränkande men hälsan går före integriteten s.a.s)
    Jag kan se poängen med gps på små rymmare men knappast på tonåringar.
Svar på tråden Barn har ingen rätt till integritet - Eller?