• grejsimojsen

Gå ner i vikt genom promenader

Hej!

Jag behöver gå ner totalt ca 10 kg men har ett delmål på -5 till jul. Detta innebär ca 1 kg i veckan. Jag har börjat gå promenader varje dag (utöver vardagsmotionen) jag är inte överviktig men har lite fett på magen, men det mesta sitter på lår och rumpa.

Jag har inte ändrad kosten förutom att jag unviker socker, kakor, chips, snabbmat osv. Jag äter också minimalt med kolhydrater men det har jag alltid gjort. Gillar inte bröd, pasta eller potatis. Ibland kan jag ha lite ris till maten. Men mest äter jag protein + grönsaker (färska eller wook). Till frukost äter jag ägg, frukt och ibland fil och musli/flingor.

Träningen är promenader varje dag minst 30 min. Men det brukar bli ca 50 och jag har börjat jogga lite smått också. Målet är väll att orka jogga hela vägen. Men om vi säger att jag bara tar promenader. Är det möjligt att gå ner i vikt på detta vis? Hur mycket tror ni?

Längd 165 cm
    Vikt 67 kg
    Kön Kvinna
    Ålder 24
    Målvikt 55
    Delmål 62 till jul 

• Svar på tråden Gå ner i vikt genom promenader
  • Ankankamon

Förlåt, men är inte 12 kilo rätt mycket om du inte är överviktig utan bara har lite extra runt mage och stuss?

• Tessa606

Du har ju ingen direkt övervikt då tror jag det kan vara svårt att gå ner så mycket på så kort tid även fast man gör allting rätt, men lycka till!

• grejsimojsen
    Ankankamon skrev 2012-11-19 14:51:06 följande:
    Förlåt, men är inte 12 kilo rätt mycket om du inte är överviktig utan bara har lite extra runt mage och stuss?
    10 kg sa jag.. Alltså jag har vägt 58 kg och såg fin ut då. Inte för smal, för min kroppsform skulle jag lätt kunna väga 55 utan att ens i närheten se för smal ut...

Är 1 kg i veckan för snabbt? Jag har ju inte brottom. Jag vill ju vara hälsosam. Jag vill bara komma ner på den vikten jag en gång låg. Det finns många tjejer i min längd som väger mycket mindre än mig utan att var för smala. En sak skulle ju vara om jag sa att jag ville väga 48 kg, då kanske det ska ringa en varningsklocka. Men jag menar.. 57-58 kg är ju ett BMI på 22 typ och inte som jag har nu.. 24,6..  
  • Ankankamon
    grejsimojsen skrev 2012-11-19 15:05:49 följande:
    10 kg sa jag.. Alltså jag har vägt 58 kg och såg fin ut då. Inte för smal, för min kroppsform skulle jag lätt kunna väga 55 utan att ens i närheten se för smal ut...

Är 1 kg i veckan för snabbt? Jag har ju inte brottom. Jag vill ju vara hälsosam. Jag vill bara komma ner på den vikten jag en gång låg. Det finns många tjejer i min längd som väger mycket mindre än mig utan att var för smala. En sak skulle ju vara om jag sa att jag ville väga 48 kg, då kanske det ska ringa en varningsklocka. Men jag menar.. 57-58 kg är ju ett BMI på 22 typ och inte som jag har nu.. 24,6..  
    Jo, men du skriver ju att du väger 67 och vill väga 55. Det är 12.
    Samt att du sa att du inte var överviktig, därav min fråga.

1 kg i veckan kan vara för snabbt eftersom din kropp nog inte anser att den har så mkt att ta av. Jo mindre man har att gå ner ju svårare brukar det vara.
    Så länge du äter ordentligt så är det ju hälsosamt, men du kanske inte får de resultat du vill ha på en gång.

• Ankankamon

1 kg i veckan är väl ungefär ett underskott på 7000 kalorier i veckan. -1000 om dagen alltså.
    Väger man inte så mycket har man ju även en lägre förbränning än någon som kanske väger 100+. Alltså blir det svårare att hamna på det underskottet.
    Tjejer som väger normalt och är normalt aktiva ligger väl på runt 2000 om dagen som max? (tror jag)
    Alltså ska du bara äta 1000 kalorier om dagen och rekommendationen är väl minst 1200.

Ta ovan med en nypa salt, för det var ett tag sen jag brydde mig om kalorier ;)

• Anonym (Freak)

Kan bli svårt att gå ner så pass mycket på så kort tid då du inte är överviktig direkt. Vill du lyckas måste du helt utesluta socker,frukt,juice osv. Ät små måltider flera gånger om dagen och promenera helst på morgonen innan frukost (ta en morot och ett glas vatten innan promenaden typ). Och promenaden ska vara 1 timme lång och i snabb takt så du blir svettig och får upp flås! Då kan du nog lyckas

• grejsimojsen

Okej. Nej det är kanske inte jätteviktigt att gå ner 5 kg till jul. Men det är väll vad jag önskar, men som sagt har jag inte så bråttom. Jo visst är målvikten 55, men -10 känns ok det också för då väger jag det jag en gång vägde för typ 4 år sen. 

Usch för att räkna kalorier, det känns verkligen jättekrävande. Då måste man ju väga och greja och jag vet inte om jag har tålamod för det. Och sen är jag ju såååå dålig på att äta vid regelbundna tidpunkter. Det är typ Lunch och middag som blir ungefär samma tid + - en timme. Frukost blir olika eftersom jag har föreläsningar olika tider varje dag.

Sen är jag en latmask och kommer inte upp så jag hinner ta 60 min promenad innan frulle och hinna duscha och så innan föreläsningar. Men tydligen ska ju det vara bäst. Men jag vet inte hur jag skulle klara av det :-/

Tror ni 30 min promenad är för lite om dagen för att gå ner i vikt (som sagt ibland blir det typ 50) ? 

• Anonym

Alltså jag tror de blir väldigt svårt att gå ner på enbart 30 min promenad. Särskilt då om man inte är överviktig. 30 min är ca 3 km (beroende på väglag, hur snabbt man går mm) Den sträckan går jag oftast 2 ggr om dagen och är vardagsmotion för mig. Kan säga att jag har 5-6 kg att gå ner innan jag räknas som normalviktig.

1 kg är 7000 kcal. 30 min promenad är inte mer än ca 200 kcal. Vilket betyder att under en vecka har du förlorat 1400 kcal.

• SoStylish

Se över hur många kalorier du äter per dag och hur många kalorier du gör av med per dag. Det är kalorier in vs. kalorier ut som gäller och hamnar du på underskott så kommer du att gå ner i vikt. Promenader är jättebra att gå, men det är inget måste för en viktnedgång även om det såklart är bra med extra förbränning och frisk luft :)

• SoStylish
    Anonym skrev 2012-11-19 16:22:20 följande:
    1 kg är 7000 kcal. 30 min promenad är inte mer än ca 200 kcal. Vilket betyder att under en vecka har du förlorat 1400 kcal.
    1400 kalorier genom träning ja. Sen bränner man ju en himla massa kalorier ändå som såklart också måste räknas in :)
Svar på tråden Gå ner i vikt genom promenader