• grejsimojsen

Gå ner i vikt genom promenader

Hej!

Jag behöver gå ner totalt ca 10 kg men har ett delmål på -5 till jul. Detta innebär ca 1 kg i veckan. Jag har börjat gå promenader varje dag (utöver vardagsmotionen) jag är inte överviktig men har lite fett på magen, men det mesta sitter på lår och rumpa.

Jag har inte ändrad kosten förutom att jag unviker socker, kakor, chips, snabbmat osv. Jag äter också minimalt med kolhydrater men det har jag alltid gjort. Gillar inte bröd, pasta eller potatis. Ibland kan jag ha lite ris till maten. Men mest äter jag protein + grönsaker (färska eller wook). Till frukost äter jag ägg, frukt och ibland fil och musli/flingor.

Träningen är promenader varje dag minst 30 min. Men det brukar bli ca 50 och jag har börjat jogga lite smått också. Målet är väll att orka jogga hela vägen. Men om vi säger att jag bara tar promenader. Är det möjligt att gå ner i vikt på detta vis? Hur mycket tror ni?

Längd 165 cm
    Vikt 67 kg
    Kön Kvinna
    Ålder 24
    Målvikt 55
    Delmål 62 till jul 

• Svar på tråden Gå ner i vikt genom promenader
  • PinkSugar
    SoStylish skrev 2012-11-21 19:19:56 följande:
    Vad mäter du kaloriförbränningen med?

6,6 km på 106 minuter ger ca 16 min/kilometer istället för 9 min/kilometer som jag höll på min runda. Du håller ett mycket lägre tempo vilket påverkar väldigt mycket.
    Blev fel, 1 timme och 6 min vilket ger 10 minuter/km
    Snabbaste rundan (samma runda) så gick jag på 9:27 minuter/km och brände 361 kcal
  • SoStylish
    PinkSugar skrev 2012-11-21 20:25:17 följande:
    Blev fel, 1 timme och 6 min vilket ger 10 minuter/km
    Snabbaste rundan (samma runda) så gick jag på 9:27 minuter/km och brände 361 kcal
    Hur mäter du förbränningen?

Jag brukar förbränna runt 550 kalorier när jag går en annan runda som är ca 6 kilometer och jag går i ungefär samma tempo som idag. Men hur mycket man bränner är ju individuellt och många faktorer spelar in t.ex. vikt, ålder och kondition.
  • grejsimojsen
    SoStylish skrev 2012-11-21 19:23:06 följande:
    Sant. Klart att du kommer att gå ner i vikt, men att gå ner 1 kilo i veckan är nog lite för mycket att räkna med! Men har du inte bråttom så gör det ju ingenting. 0,5 kilo per vecka är ju knappast dåligt det heller!
    Nej men precis :) 
    0,5 duger gott och väl 
  • PinkSugar
    SoStylish skrev 2012-11-21 20:52:39 följande:
    Hur mäter du förbränningen?

Jag brukar förbränna runt 550 kalorier när jag går en annan runda som är ca 6 kilometer och jag går i ungefär samma tempo som idag. Men hur mycket man bränner är ju individuellt och många faktorer spelar in t.ex. vikt, ålder och kondition.
    Hur då mäter? Den är inställd på Walking och har ställt in kön, ålder och vikt
  • SoStylish
    PinkSugar skrev 2012-11-21 23:06:36 följande:
    Hur då mäter? Den är inställd på Walking och har ställt in kön, ålder och vikt
    Den? Mobilen eller?

Jag mäter med pulsklocka och får då en mer exakt siffra på puls, kaloriförbränning osv.
  • PinkSugar
    SoStylish skrev 2012-11-21 23:14:46 följande:
    Den? Mobilen eller?

Jag mäter med pulsklocka och får då en mer exakt siffra på puls, kaloriförbränning osv.
    Appen i mobilen ja
  • SoStylish
    PinkSugar skrev 2012-11-21 23:18:41 följande:
    Appen i mobilen ja
    Du får aldrig en exakt kaloriförbränning med en app dock, bara en uppskattning. Du kan bränna både mer eller mindre än vad den visar.
  • Anonym (Jag)
    SoStylish skrev 2012-11-21 23:43:20 följande:
    Du får aldrig en exakt kaloriförbränning med en app dock, bara en uppskattning. Du kan bränna både mer eller mindre än vad den visar.

Man får inte exakt med en pulsklocka heller. De är bara dyrare, och då får man en känsla av att de ger ett exakt resultat, men det är fortfarande endast en uppskattning.
  • SoStylish
    Anonym (Jag) skrev 2012-11-22 17:03:57 följande:

Man får inte exakt med en pulsklocka heller. De är bara dyrare, och då får man en känsla av att de ger ett exakt resultat, men det är fortfarande endast en uppskattning.
    Så en mobil och en pulsklocka är likvärdiga?
  • Anonym (a)
    Anonym (Jag) skrev 2012-11-22 17:03:57 följande:

Fast... nja. En pulsklocka känner ju av hur din puls blir och kan då ta i beräkning ungefär hur mycket du anstränger dig och därefter ge en uppskattning av hur mycket du bränner.

Det är mycket mer exakt än en mobilapp. Inte perfekt eller med exakta resultat, men bättre än en app. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (a) skrev 2012-11-22 17:23:53 följande:
    Fast... nja. En pulsklocka känner ju av hur din puls blir och kan då ta i beräkning ungefär hur mycket du anstränger dig och därefter ge en uppskattning av hur mycket du bränner.

Det är mycket mer exakt än en mobilapp. Inte perfekt eller med exakta resultat, men bättre än en app. 

Jag har inte påstått att de är likvärdiga, men pulsklocka är absolut inte exakt.
  • SoStylish
    Anonym (Jag) skrev 2012-11-22 18:57:27 följande:

Jag har inte påstått att de är likvärdiga, men pulsklocka är absolut inte exakt.
    Nej, en pulsklocka är inte exakt. Men den ger ett mer korrekt resultat än en app i mobilen.
Svar på tråden Gå ner i vikt genom promenader