• Busbellan

Vårdcentralen nekar blöjor :O

Har lite samma problem!
    Vi har just nu storlek 7 i up&go till vår 9-åring, visst de funkar men börjar kännas lite små.
    Sist vi beställde bad vi om storleken större men då har de inte 8 utan några av liberos nattblöjor, de som ska vara lite diskretare. Fick hem en låda och provade och de satt verkligen illa, alldeles för stora synt midjan och runt låren. Inte så konstogt med tanke på att de går upp till 37 kg och sonen väger 23 kg
    Nu beställde vi 7:or igen och får väl hoppas att det funkar en omgång till men sen måste vi ha några andra och INTE nattblöjorna   

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    marienna skrev 2012-11-19 20:46:33 följande:
    Är det vårdcentralen som skriver ut blöjor till er? Är ni inte inskrivna på habiliteringen? Vi får up n go strlk 8 ifrån dem till vår dotter

Du frågade inte mig men jag svara hur det är för oss
    Vi är inskrivna på hab men det är genom vc vi får blöjorna 
  • Busbellan
    Paisley skrev 2012-11-19 22:09:12 följande:
    Millchan: det är ju fel av dem så ni gör rätt i att gå vidare!

Ni som får blöjor till era barn, från vilken ålder har ni fått det? Mitt barn är litet än, men det märks att han har stora problem på området. Han känner inte av att han har gjort i blöjan och han verkar vara inkontinent (kan inte hålla sig alls länge). Mina andra barn var helt blöjfria även på natten vid 2-2,5 år.
    Vi fick från 4 års ålder, gäller det bara på natten så var det i alla fall innan 5 år som gällde här.
    Dock tror jag men är inte säker att de för något år sedan höjde den åldern 
  • Busbellan
    millchan skrev 2012-11-21 19:43:59 följande:
    Kikade precis stället där blöjorna beställs ifrån och dom har blöjstorlek 8 på libero, stället heter OneMed

Hur hittade du var de beställer från eller var det bara ert landsting eller något allmänt?
  • Busbellan

Just det, det där med skydd i sängen frågade vi om sist. Vi fick såna tvättbara när vi fick blöjor utskrivna första gången alltså för drygt 5 år sedan. Sist vi beställde frågade vi om vi kunde få ett sånt underlag till men nej vi skulle köpa plastad frotte på jysk eller ullared tyckte hon. Alltså jag tycker inte plastad frotte är något som känns skönt att sova på jämt så min fundering är ju om man har rätt att få underlägg?

• Busbellan
    ragatan skrev 2012-11-22 15:24:01 följande:

Vi har fått sammanlagt 6 st tvättbara underlägg (3+3) under åren. De räcker ju ganska länge och vi använder fortfarande de som är femton år gamla, men vi har aldrig blivit ifrågasatta när vi önskar tvättbara underlägg. Gå tillbaka och förklara vad inkontinenshjälpmedel är och varför man får dem.

Ja vi fick 3 stycken första gången, ett har vi slarvat bort och ibland känns det som att vi skulle behöva mer än 2 stycken.
    Får ringa igen, ska höra med hab först på måndag bara om de har koll på vad som egentligen gäller, känns skönt att få det bekräftat innan man ligger på vc  
Svar på tråden Vårdcentralen nekar blöjor :O