• millchan

Vårdcentralen nekar blöjor :O

Har en son som fyller 7år i aprill som är måttligt utvecklingstörd, kan inte prata alls, kan inte gå på toa, har blöja dygnet runt, har känslig hud, har magproblem är infektionskänslig, har hjärtfel mm listan kan bli lång!
    Hans fysiska utveckling är ungefär 1år och psykiska ca 6 månader!

Vårdcentralen nekar rätt storlek av blöja åt honom, han har up&go 8 och dom på vårdcentralen säger att det är för dyrt att skriva ut storlek 8 och tycker att han ska ha en storlek mindre alltså 7.
    Sonen har senaste veckan haft storlek 7 och bajsat igenom blöjorna 5-6 ggr om dagen, bajsat igenom i sängen nästan varje natt och ändå nekar vårdcentralen att skriva ut recept på den storleken han behöver!

Har skrivit i dag till chefen på vårdcentralen och hoppas på att få svar snart!
    Vad tycker ni om detta!  

Arg mamma       

• Svar på tråden Vårdcentralen nekar blöjor :O
  • alima
    Busbellan skrev 2012-11-21 19:56:22 följande:

Hur hittade du var de beställer från eller var det bara ert landsting eller något allmänt?

Vi får med en följesedel när det kommer hem ett lass blöjor och där står det här iaf. Mednet tror jag det heter här. Vi har Up&Go 8 till vår dotter. Men när jag beställde senast bad jag att få några såna man knäpper och fick då storlek 6... För jag inte hade koll själv. Upenbarligen måste jag jag veta vad för storlek jag ska beställa, annars blir det galet. Vi hade 7 till en början, men dottern kissade igenom dem. När jag hävdade att vi provat storlek 8, då gick det bra att beställa...
  • ragatan

Up&Go-modellen finns ända upp i vuxenstorlek, så att hävda att storleken inte finns är bara nys. Och att man inte får ändra storlek för att barnen växer är också strunt, inkontinenshjälpmedel finns för alla åldrar och alla (nästan) storlekar.

Förutom blöjor har vi även tvättbara skyddslakan (finns hel och halvlängd) som klarar upp till 1000 tvättar och tål torktumling. De har också tillhandahållits av VC. Man kan få nattblöjor som komplement till dagblöjor om barnet ständigt kissar igenom under natten. Varje vårdcentral har (ska ha) en inkontinenssköterska som ska kunna   hjälpa till med att ta fram individuella hjälpmedel.

• mammasgullar

Paisley - det är från 4 år som blöjor blir gratis.
    När sonen fyllde 4 i juni berättade de för oss om att vi kunde få blöjor från hab/landstinget. Dock började sonen bajsa o toaletten, (endast de vi hade problem med.)

• Yogi

DryNites (tror de kommer från Huggies) sitter bra på smala barn. Det går att beställa provblöja på deras hemsida.

Jag har själv en son som nattetid behöver blöja pga sina EP-anfall. De vi får från VC är till liten vuxen och är alldeles för stora för honom. Det var problem när han vuxit ur vanliga up-and-go.blöjorna tills jag hittade DryNites. Enda "problemet" är att jag själv får stå för kostnaden men det gör jag gärna.

• Busbellan

Just det, det där med skydd i sängen frågade vi om sist. Vi fick såna tvättbara när vi fick blöjor utskrivna första gången alltså för drygt 5 år sedan. Sist vi beställde frågade vi om vi kunde få ett sånt underlag till men nej vi skulle köpa plastad frotte på jysk eller ullared tyckte hon. Alltså jag tycker inte plastad frotte är något som känns skönt att sova på jämt så min fundering är ju om man har rätt att få underlägg?

Mamma till Nora, August och Ella
  • klamaj

Hej Millchan. Hos mig funkar det så att hab-sköterskan fixar recept på den blöja jag anser vara adekvat för L, jag ringer själv OneMed och beställer. Ingen vc inblandad alls...dessutom fick L gratis blöjor från den dagen han fyllde tre. Det är så märkligt det där, hur olika det kan se ut i olika landsting. Just denna biten förstår jag nu funkar ju toppen för oss, värre med andra saker men det kan jag rya över om i en annan tråd (ler). Prata en gång till med hab och nämn detta så kanske du slipper direktkontakten med surkärringen på snålcentralen.

• Paisley

Är någon av er i Västra Götaland, hur funkar det där?

Detaljerna är helheten
  • ragatan
    Busbellan skrev 2012-11-22 07:22:36 följande:
    Just det, det där med skydd i sängen frågade vi om sist. Vi fick såna tvättbara när vi fick blöjor utskrivna första gången alltså för drygt 5 år sedan. Sist vi beställde frågade vi om vi kunde få ett sånt underlag till men nej vi skulle köpa plastad frotte på jysk eller ullared tyckte hon. Alltså jag tycker inte plastad frotte är något som känns skönt att sova på jämt så min fundering är ju om man har rätt att få underlägg?

Vi har fått sammanlagt 6 st tvättbara underlägg (3+3) under åren. De räcker ju ganska länge och vi använder fortfarande de som är femton år gamla, men vi har aldrig blivit ifrågasatta när vi önskar tvättbara underlägg. Gå tillbaka och förklara vad inkontinenshjälpmedel är och varför man får dem.
  • Busbellan
    ragatan skrev 2012-11-22 15:24:01 följande:

Vi har fått sammanlagt 6 st tvättbara underlägg (3+3) under åren. De räcker ju ganska länge och vi använder fortfarande de som är femton år gamla, men vi har aldrig blivit ifrågasatta när vi önskar tvättbara underlägg. Gå tillbaka och förklara vad inkontinenshjälpmedel är och varför man får dem.

Ja vi fick 3 stycken första gången, ett har vi slarvat bort och ibland känns det som att vi skulle behöva mer än 2 stycken.
    Får ringa igen, ska höra med hab först på måndag bara om de har koll på vad som egentligen gäller, känns skönt att få det bekräftat innan man ligger på vc  
    Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Vårdcentralen nekar blöjor :O