• maaammaaa

Är det fult att kalla någon för Indian?

Det här med att leka Indianer och Cowboys är ju en klassiker och vi har en stentuff indiandräkt. Jag undrar om folk tar illa upp om man kallar dem för Indian. Finns det något  annat man kan kalla dem. Rödskinn kallades de förr men det ansågs hemskt så man började kalla dem för Indianer. Nu har jag märkt att vissa skruvar på sig lite obehagligt när man talar om Indianer. Borde man säga Amerikanska urinnevånare eller nåt?

Frågan lyder: - Är det fult att kalla någon för Indian?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det fult att kalla någon för Indian?
  • Leeroy

Vet inte? Aldrig funderat på det. När jag var liten lekte vi Indianer ibland och byggde hyddor och det var inget konstigt med det.

• maaammaaa

Vi med, men jag kletade ner mig i cacao och nåt och klädde mig i Afrikanska kvinnokläder och tog en mörkhyad babydocka i famnen och min man spelade  ryss i jättepälsmössa i vår ungdom i kyrkans missionsmöte.
    Titta en neger sa endel och en man kom till och med fram och började tala Swahili med mig. Det var ovanligt med afrikaner i Finland då.

• logg81

Jag vet inte heller om det är fult...
    Men det går säkert att vrida och vända på det så det blir fult... allt blir ju vad vi gör det till...

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • TessaLove

Folk är mer medvetna idag hur indianer blev behandlade i Amerika. Försatta i reservat och blev allmänt utpekade som vildar. Deras land blev ju skoningslöst taget av nybyggare!!! Dock har man lekt indian och cowboy här, när jag var liten också. Det är ju harmlöst när barn leker.
    Tror det är många som reagerar negativt på pistoler och pilbåge dom också kan förekomma i leken.

• Tow2Mater
    TessaLove skrev 2012-11-19 20:12:25 följande:
    Folk är mer medvetna idag hur indianer blev behandlade i Amerika. Försatta i reservat och blev allmänt utpekade som vildar. Deras land blev ju skoningslöst taget av nybyggare!!!
    Fast nu var ju inte Indianerna några änglar heller:

www.brettcogburn.com/blog/tag/the-truth-about-indians-in-the-old-west/

Ska man inte få leka "Indian" ska man väl inte få leka "Viking" heller.... lika bra barn slutar leka roll-lekar; alltid finns det ju nån som tar illa upp av allt.
  • TessaLove

Fast det var ju inte indianerna som invaderade en hel kontinent. I detta fallet så är det vem som började...jo faktiskt. Klart de försvarade sig!!

• lövet2

Nej. Å andra sidan blir det säkert snart lika fult som att säga dvärg, eskimå, lapp, neger eller zigenare. Om det inte redan är det, och jag har missat det också ...?

• maaammaaa

När jag tänker efter så minns jag vissa "förbjudna" avsnitt i Kalle Anka o Co där Pluto åker genom en vassrugg och får vass runt huvudet och ända ner längs ryggen som ser ut som en indianhövdnings huvudbonad.

• Chridhe
    maaammaaa skrev 2012-11-19 20:32:09 följande:
    Va! Är det fult att säga eskimo? Vad ska man kalla dem då?

Inuit? :)
  • Misantrop
    TessaLove skrev 2012-11-19 20:29:55 följande:
    Fast det var ju inte indianerna som invaderade en hel kontinent. I detta fallet så är det vem som började...jo faktiskt. Klart de försvarade sig!!
    Nä, de blev inte invaderade. Det fanns gott om plats och nybyggarna bosatte sig där och handlade med urinvånarna. Nybyggarna var helt enkelt välkomna hos de flesta urinvånarna. De frodades tillsammans med mångkultur och annat härligt. Så klart fanns det urinvånare som inte uppskattade nybyggarna men de var rasister.

Sen tyckte nybyggarna att urinvånarna skulle ta efter deras seder och bruk mer och mer. En del urinvånare jobbade med nybyggarna tex som spejare inom armén och de blev goda vänner och utbytte erfarenheter medan andra inte alls tyckte om nybyggarnas seder och bruk och tog till vapen. De förlorade och blev anvisade reservat där de kunde leva efter sina egna seder och bruk. Visserligen inte den bästa marken att leva på men vad ska man göra när resurserna sinar.

Ja, det finns en gnutta ironi och självömkan i min text.
  • maaammaaa

Oh my great ass! Jag skrev Pluto Indian på Youtube och råkade på den här filmen. Nåt sånt här har ni aldrig sett en Indian göra, det var kanske en Indier. Se men skratta inte ihjäl er.

Svar på tråden Är det fult att kalla någon för Indian?