• Anonym (Måste färga)

Är det farligt att färga sin mat varje dag?

Hej

Jag brukar färga min mat med karamellfärg varje dag och nu undrar jag om det är farligt?

Jag använder det till all mat och jag kan inte äta mat om jag inte färgat den först. Blå pasta, grönt mos osv 

Är karamellfärg farligt på något sätt?

Tacksam för svar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-21 10:11
    Jag vill bara uppdatera eftersom jag fått många svar och påhopp.
    Jag skrev inte här för att diskutera mina barn eller för att bli attackerad. Det var en fråga om huruvida det är farligt att färga maten varje dag.
    Nu har det hela gått för långt med påhopp osv Jag vill klargöra att JA bilderna är INTE mina,de är kommersiella bilder, det var ett visuellt exempel så folk ska förstå vad jag menar! Om jag hade velat blotta mig själv skulle jag postad mina egna bilder och INTE vara anonym.
    Nej, jag är inget troll. Jag är en person som ställde en enkel fråga och ville ha svar på den, vilket jag nu har fått från olika håll; Och nej, det är INTE farligt att färga sin mat varje dag och det är jag glad för! För jag var orolig.
    Varken jag eller mina barn mår dåligt av detta, vi mår bra.
    Tack för alla svar och om ni har några fler frågor så svarar jag givetvis på dem.
  • Svar på tråden Är det farligt att färga sin mat varje dag?
  • Petite Chérie
    Anonym (Måste färga) skrev 2012-11-22 16:09:37 följande:

Jo, jag försöker och det är därför jag ens är kvar i tråden när jag får en massa påhopp!

Karamellfärg är inte farligt! Har du några som helst bevis för att det är farligt?

Har du några bevis på att det inte är det? Vilka e-ämnen är det i alla olika färger du använder?
  • Anonym (Måste färga)
    AngieT skrev 2012-11-22 16:13:53 följande:
    Har du några bevis på att det inte är det? Vilka e-ämnen är det i alla olika färger du använder?
    E-120 är den enda och det är inte farligt
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Måste färga) skrev 2012-11-22 16:09:37 följande:
    Jo, jag försöker och det är därför jag ens är kvar i tråden när jag får en massa påhopp!Karamellfärg är inte farligt! Har du några som helst bevis för att det är farligt?

Det finns en massa bevis. Googla på ex "färgämne hyperaktivitet".
  • Petite Chérie
    Anonym (Måste färga) skrev 2012-11-22 16:16:38 följande:
    E-120 är den enda och det är inte farligt
    E-120 är rött och kommer från löss. Det används väl ändå inte i grönt och blått?
  • Anonym (Måste färga)
    Anonym (Jag) skrev 2012-11-22 16:16:58 följande:

Det finns en massa bevis. Googla på ex "färgämne hyperaktivitet".
    Det är inte vetenskapligt bevisat och jag kan säga att det inte stämmer på mina barn.
  • Anonym (Måste färga)
    AngieT skrev 2012-11-22 16:18:48 följande:
    E-120 är rött och kommer från löss. Det används väl ändå inte i grönt och blått?

Nej det är inte gjort av löss.

Använder dr oetker. 

• Petite Chérie
    Anonym (Måste färga) skrev 2012-11-22 16:23:01 följande:

Nej det är inte gjort av löss.

Använder dr oetker. 

Jaha ja, inte?

Röd hushållsfärg

Den naturligt röda färgen kommer faktiskt från en lus, Cochinillusen som lever på Kanarieöarna. Denna röda lilla lus sätter färg på både godis, läppstift och marsipan.

Vill man ha en tomteröd färg tillsätter man några droppar gul hushållsfärg.

Rosa får man genom att använda ytterst lite rött, man får prova sig fram.

Lila blir det om man blandar i lite blått tillsammans med den röda.

Källa; DR OETKER själv - www.oetker.se/oetker_se/html/default/debi-7vq9n2.se.html
  • Anonym (Måste färga)
    AngieT skrev 2012-11-22 16:26:06 följande:
    Jaha ja, inte?

Röd hushållsfärg

Den naturligt röda färgen kommer faktiskt från en lus, Cochinillusen som lever på Kanarieöarna. Denna röda lilla lus sätter färg på både godis, läppstift och marsipan.

Vill man ha en tomteröd färg tillsätter man några droppar gul hushållsfärg.

Rosa får man genom att använda ytterst lite rött, man får prova sig fram.

Lila blir det om man blandar i lite blått tillsammans med den röda.

Källa; DR OETKER själv - www.oetker.se/oetker_se/html/default/debi-7vq...

Ja, och det är också den enda!

Det enda s.k. "farliga".

Skrattretande att du verkligen försöker hitta det farliga i det ofarliga.

• Jellybeanbaby
    Anonym (Måste färga) skrev 2012-11-22 15:35:22 följande:

Jag vet inte varför jag tycker vit vätska är äckligt....jag har alltid tyckt mjölk är vidrigt, både smaken och hur det ser ut och var det kommer ifrån.

Men jag äter mjölkprodukter. Kan bara inte dricka mjölk, även färgad mjölk smakar ju fortfarande som mjölk.

Jag har inget emot vit mat, bara vit vätska.

Äh det här är ju bara rent larv. Det känns nästan som att du VILL att någon av oss ska säga det - skitsamma, jag kommer säga det nu. Att fobien kommer sig av att någon man begått sexuellt övergrepp på dig, oralt, kanske som liten, det är väl dit du vill att diskussionen ska gå va? Att det är därför du är rädd för "vita vätskor" idag? Hmm?

Jäkla larv. Komigen, erkänn nu att det är larv. Du lägger inte alls i färgämne i maten, hela den här tråden är gjord för att provocera.
    Well behaved women rarely make history
  • Anonym (Måste färga)
    Jellybeanbaby skrev 2012-11-22 16:30:38 följande:
    Äh det här är ju bara rent larv. Det känns nästan som att du VILL att någon av oss ska säga det - skitsamma, jag kommer säga det nu. Att fobien kommer sig av att någon man begått sexuellt övergrepp på dig, oralt, kanske som liten, det är väl dit du vill att diskussionen ska gå va? Att det är därför du är rädd för "vita vätskor" idag? Hmm?

Jäkla larv. Komigen, erkänn nu att det är larv. Du lägger inte alls i färgämne i maten, hela den här tråden är gjord för att provocera.
    Du är sjuk i huvudet.
Svar på tråden Är det farligt att färga sin mat varje dag?