• PerG

Obligatorisk idrott på schemat varje dag?

Vad tycker ni om idén att man skulle ha idrott på schemat varje dag från första klass upp till sista året på gymnasiet?

Fördelar?
    Nackdelar? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Obligatorisk idrott på schemat varje dag?
  • Flickan och kråkan

Mer effektivt att stänga av TV:n, ipaden och datorn hemma. Och så uppmuntra till rastaktiviteter med rörelse - att det finns gott om saker att göra. 

• Mys mymla
    tahira skrev 2012-11-20 15:11:23 följande:
    mys mymla - Ja, det är ju svårt, det där. Problemen som finns i de svenska skolorna går ju ut över idrotten också. Stora klassen, noll respekt från eleverna, dålig organisation osv.

Jag hade tur, vi var 14 personer i klassen under högstadiet och det var absolut nolltolerans mot mobbing. Vi fick inte ens prata om var vi köpt våra kläder, eftersom det kunde uppfattas som elakt mot de som inte hade råd att köpa kläder på samma ställen.  

Minsta kommentar som kunde uppffattas som nedsättande och det blev samtal med elever, lärare och föräldrar. Och det fungerade. Jag har idag kontakt med en hel del från klassen och alla är starka, trygga individer som talar om skoltiden med glädje och värme.

Jag inser ju att det inte är så för alla, och det är en av anledningarna till att vi inte vill flytta tillbaka till Sverige när våra barn är i skolåldern. 

Men samtidigt så är det så himla sorgligt att räkna bort något som egentligen är bra (dvs idrott varje dag) för att det finns brister i systemet. 

Det är ju inte idrotten i sig som är negativt, utan det handlar ju om ett mycket större problem. 
    ja så är det ju, och nu är ju klasserna ännu större det flesta är ju runt 30 elever i varje klass på en lärare..och det är omänskligt om man förväntar sig att denna lärare ska klara av att ha full koll på all 30 vad dem gör på raster osv. det är nästa omöjligt.

sen är det väll så att lärarutbildning är lite under kritik med här..de har ingen direkt undervisning i hur det ska handskas med mobbning  tror en kompis sa att de  hade en lektion om det på uni..och det ger ju inget senare..det är också så att skolorna egentligen skulle behöva ha max 14 elever i varje klass just för att det är säkrare att eleverna lär känna varandra och även lär sig jobba med varandra. nu när det är så stora klasser bildas ju små grupper som alltid hänger och jobbar ihop medan dem som kanske inte riktigt passar in blir utanför..och det är ju skolan som brister.

och jag tror säker idrott hade varit bra varje dag om det fanns förutsättningar för det, vilket det inte finns i dag tyvärr. och att man anställer en person som kan något om idrott med så det blir variation och inte samma sak varje dag.
    som ni har det i din son skola lät ju helt okej, det hade till och med jag tyckt var roligt att få prova på olika saker och inte bara samma idrott varje gång.. 
  • Grytlapp

Bra idé ungar behöver röra på sig.

• Flickan och kråkan

Som lärare så ser jag faktiskt ett problem. I teorin så skulle vi ju egentligen önska våra barn mer av allt på schemat (läsning, musik, etiska samtal, idrott, konflikthantering, problemlösning, matematik, näringslära, textilslöjd etc etc).....men samtidigt kanske vi egentligen inte vill det för det skulle innebära galet långa skoldagar. Eller vad ska vi plocka bort? Idag ska allt fixas av skolan. Det är självklart jätteviktigt att barn rör på sig mycket, men ska allt ansvar för detta ligga på skolan? Att vara ute och röra på sig är ju något som de flesta föräldrar faktiskt kan hjälpa sina barn med/göra tillsammans med sina barn. 

• CeeJay

BRA !! Ser nästan bara fördelar med att ha någon form av "rörelse" (behöver inte vara idrott i sig där man byter om osv).

Mina barn går i 2:an resp 1:an och dom har gympa 1 gång spikat varje vecka, sen har dom utegympa lite sporadiskt 1 dag per vecka och ALLA dagar i alla väder går dom en promenad runt kl 9 som dom kallar morgonrutten. 

• annca

Ja, att röra sig är nyttigt, men inte schemalagd idrott vareviga dag! Det är det jag sätter mig emot.
    Idrotten var en plåga för oss som inte var så duktiga och hamnat i en klass där gympa var det roligaste alla andra bara visste! Och var man inte duktig, då förstööööörde man för de andra. Och tyvärr hade lärarna samma lea inställning. :-P Idrott var en ångestframkallande plåga som gav magont och psykosomatisk huvudvärk redan kvällen innan.
    Och hur i helsicke ska det pressas in i ett redan överfullt högstadieschema? Det är mer matte, svenska, engelska som behövs, inte idrott.

Som redan har skrivits ovan: få in lite uteaktiviteter i den vanliga undervisningen. Man kan ha alla ämnen delvis ute på iaf lågstadiet. Inte varje lektion, men någon om dagen iaf.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • PinkSugar

Nej tack. Skolidrotten bestod ändå mest av lagaktiviteter där klassens "idrottselit" på 20 procent gjorde 90 % av jobbet och vi andra fick sitta och titta på aka "bänkvärmare". Vid laguppdelning så kunde två personer endast stå och passa till varandra och vi andra var mest utfyllnad. 

• BinaBurner

Jag tycker det är en väldigt bra tanke! Men kanske man ska ta hänsyn till att folk har olika förutsättningar?

• hannis

Nej inte varje dag men kanske 2 grr/ vecka på låg och mellanstadiet och 3grr /vecka på högstadiet. 

• tahira

Jag kom ihåg nu, när jag pratade med en gammal klasskompis om det här, att vi faktiskt hade en halvtimmes "rörelse" (ja, det hette så på schemat) på mellanstadiet och högstadiet, varje dag.

Då skickades alla ut och så låste de skollokalerna och så fick man göra vad man ville där ute. Vi brukade leka dunkgömme, promenera, eller spela killerball. Andra spelade fotboll eller bandy, vissa klättrade i träd (vår "skolgård" var en ganska stor park) och det är klart att det hände att man bara satt på en bänk, men reglerna var att om man inte rörde sig och en lärare såg det, så fick man snällt följa med den läraren på en rask promenad. Och då lekte man kanske hellre dunkgömme

På högstadiet passade vi ofta på att gå promenader i de grupper vi hade grupparbeten, för att prata igenom arbetet och liksom slå två flugor i en smäll. Fungerade hur bra som helst.

Vi gick en halvtimme längre i skolan än vad mina kompisar från andra skolor gjorde. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
Svar på tråden Obligatorisk idrott på schemat varje dag?