Obligatorisk idrott på schemat varje dag?
Vad tycker ni om idén att man skulle ha idrott på schemat varje dag från första klass upp till sista året på gymnasiet?
Fördelar?
Nackdelar?
Vad tycker ni om idén att man skulle ha idrott på schemat varje dag från första klass upp till sista året på gymnasiet?
Fördelar?
Nackdelar?
Mer effektivt att stänga av TV:n, ipaden och datorn hemma. Och så uppmuntra till rastaktiviteter med rörelse - att det finns gott om saker att göra.
Bra idé ungar behöver röra på sig.
Som lärare så ser jag faktiskt ett problem. I teorin så skulle vi ju egentligen önska våra barn mer av allt på schemat (läsning, musik, etiska samtal, idrott, konflikthantering, problemlösning, matematik, näringslära, textilslöjd etc etc).....men samtidigt kanske vi egentligen inte vill det för det skulle innebära galet långa skoldagar. Eller vad ska vi plocka bort? Idag ska allt fixas av skolan. Det är självklart jätteviktigt att barn rör på sig mycket, men ska allt ansvar för detta ligga på skolan? Att vara ute och röra på sig är ju något som de flesta föräldrar faktiskt kan hjälpa sina barn med/göra tillsammans med sina barn.
BRA !! Ser nästan bara fördelar med att ha någon form av "rörelse" (behöver inte vara idrott i sig där man byter om osv).
Mina barn går i 2:an resp 1:an och dom har gympa 1 gång spikat varje vecka, sen har dom utegympa lite sporadiskt 1 dag per vecka och ALLA dagar i alla väder går dom en promenad runt kl 9 som dom kallar morgonrutten.
Ja, att röra sig är nyttigt, men inte schemalagd idrott vareviga dag! Det är det jag sätter mig emot.
Idrotten var en plåga för oss som inte var så duktiga och hamnat i en klass där gympa var det roligaste alla andra bara visste! Och var man inte duktig, då förstööööörde man för de andra. Och tyvärr hade lärarna samma lea inställning. :-P Idrott var en ångestframkallande plåga som gav magont och psykosomatisk huvudvärk redan kvällen innan.
Och hur i helsicke ska det pressas in i ett redan överfullt högstadieschema? Det är mer matte, svenska, engelska som behövs, inte idrott.
Som redan har skrivits ovan: få in lite uteaktiviteter i den vanliga undervisningen. Man kan ha alla ämnen delvis ute på iaf lågstadiet. Inte varje lektion, men någon om dagen iaf.
Nej tack. Skolidrotten bestod ändå mest av lagaktiviteter där klassens "idrottselit" på 20 procent gjorde 90 % av jobbet och vi andra fick sitta och titta på aka "bänkvärmare". Vid laguppdelning så kunde två personer endast stå och passa till varandra och vi andra var mest utfyllnad.
Jag tycker det är en väldigt bra tanke! Men kanske man ska ta hänsyn till att folk har olika förutsättningar?
Nej inte varje dag men kanske 2 grr/ vecka på låg och mellanstadiet och 3grr /vecka på högstadiet.
Jag kom ihåg nu, när jag pratade med en gammal klasskompis om det här, att vi faktiskt hade en halvtimmes "rörelse" (ja, det hette så på schemat) på mellanstadiet och högstadiet, varje dag.
Då skickades alla ut och så låste de skollokalerna och så fick man göra vad man ville där ute. Vi brukade leka dunkgömme, promenera, eller spela killerball. Andra spelade fotboll eller bandy, vissa klättrade i träd (vår "skolgård" var en ganska stor park) och det är klart att det hände att man bara satt på en bänk, men reglerna var att om man inte rörde sig och en lärare såg det, så fick man snällt följa med den läraren på en rask promenad. Och då lekte man kanske hellre dunkgömme
På högstadiet passade vi ofta på att gå promenader i de grupper vi hade grupparbeten, för att prata igenom arbetet och liksom slå två flugor i en smäll. Fungerade hur bra som helst.
Vi gick en halvtimme längre i skolan än vad mina kompisar från andra skolor gjorde.