Obligatorisk idrott på schemat varje dag?
Vad tycker ni om idén att man skulle ha idrott på schemat varje dag från första klass upp till sista året på gymnasiet?
Fördelar?
Nackdelar?
Vad tycker ni om idén att man skulle ha idrott på schemat varje dag från första klass upp till sista året på gymnasiet?
Fördelar?
Nackdelar?
Precis. Det var det jag menade med att man kanske inte måste ha högintensiv idrott varje dag...
Ja, idrotten i skolan kanske borde förändras till att inte vara så prestationsbaserad utan fokusera mer på hälsoaspekten och liknande istället?
la upp en tråd om detta för någon vecka sen då jag läste det för första gången..och jag står nog fast vid min åsikt att det är skit..tror inte alls på att det gynnar barnen mer...tror mer det kommer försämra för dem som har det svårt i skolan iaf...och ofta är det ju så att man har annat efterskolan som gör att dem rör på sig mer också,
länkar till tråden om någon vill läsa vad som sas där.
www.familjeliv.se/Forum-24-278/m67533193.html
Ska läsa den tråden!
Är det verkligen så att barn idag rör sig tillräckligt generellt sett tror du? Ett problem är väl att en del barn inte rör sig något alls (utöver gymnastiken i skolan) och det är väl för dem som det är viktigast?
Min sexåring har "idrott" varje dag.
45 minuter om dagen är de utomhus och rör på sig "organiserat". Det kan vara pjätt (tafatt eller kull eller vad man säger uppåtlandet) eller fotboll eller löpning eller vad som helst.
Utöver det har de en timmes simning i veckan, en timmes "gym" och en timmes "games" (vi bor i England).
Jag tycker att det är otroligt bra, och för min son är det fullt normalt eftersom det varit så sedan de var fyra år.
Jag kan inte se några nackdelar med det, och när de blir äldre så lägger skolan proven efter utevistelserna eftersom de sett att koncentrationen är som störst när de fått röra på sig ordentligt innan.
Sedan handlar det väl om hur man lägger upp det också. Jag tycker att det är vansinne när eleverna själva väljer lag, och överhuvudtaget att ha så mycket lagsporter som det verkar vara i många skolor.
Jag var värdelös på det mesta i idrotten, men led aldrig av det (förutom att jag bara fick G förstås).
Det var liksom absolut inte okej på min skola att överhuvudtaget kommentera klasskompisarnas insatser på idrottslektionerna, och jag tror inte att någon kom på tanken att reta någon för att de inte kunde springa så snabbt eller hoppa så högt..?