• PerG

Obligatorisk idrott på schemat varje dag?

Vad tycker ni om idén att man skulle ha idrott på schemat varje dag från första klass upp till sista året på gymnasiet?

Fördelar?
    Nackdelar? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Obligatorisk idrott på schemat varje dag?
  • Millan83
    Millan83 skrev 2012-11-20 13:41:09 följande:
    Nja. Isåfall måste ju tid tas från andra ämnen, vilket kanske inte heller är bra. Och om det ens ska komma på tal måste allting göras om så inte elever blir utsatta pga svårigheter osv. Jag AVSKYDDE
    forts.

,... idrotten för jag var så dålig på allt och fick veta det av mina klasskompisar! Vald sist, sämst och sist på allt.

I gymnasiet blev det bättre. Gick i en klass där ingen gillade idrott och alla var lika "dåliga"! Jag fick VG för att jag "var så duktig på att peppa andra".. 
  • PerG

Precis. Det var det jag menade med att man kanske inte måste ha högintensiv idrott varje dag...

Bling1975 skrev 2012-11-20 13:32:52 följande:
    Vet inte om jag tycker att det vore så jättebra med regelrätt ombytesidrott varje dag. Tycker inte det är bra att behöva duscha så ofta. har man även egna aktiviteter så kan det ju bli 2 gånger om dagen.

Vi hade 3 gånger i veckan och det var toppen. Sedan kan man ha mer vardagsmotion 2 dagar där man inte behöver byta om och duscha. En långpromenad efter lunch t ex.

• PerG

Ja, idrotten i skolan kanske borde förändras till att inte vara så prestationsbaserad utan fokusera mer på hälsoaspekten och liknande istället?

Millan83 skrev 2012-11-20 13:41:09 följande:
    Nja. Isåfall måste ju tid tas från andra ämnen, vilket kanske inte heller är bra. Och om det ens ska komma på tal måste allting göras om så inte elever blir utsatta pga svårigheter osv. Jag AVSKYDDE

• Mys mymla

la upp en tråd om detta för någon vecka sen då jag läste det för första gången..och jag står nog fast vid min åsikt att det är skit..tror inte alls på att det gynnar barnen mer...tror mer det kommer försämra för dem som har det svårt i skolan iaf...och ofta är det ju så att man har annat efterskolan som gör att dem rör på sig mer också,

länkar till tråden om någon vill läsa vad som sas där.
    www.familjeliv.se/Forum-24-278/m67533193.html

• PerG

Ska läsa den tråden!

Är det verkligen så att barn idag rör sig tillräckligt generellt sett tror du? Ett problem är väl att en del barn inte rör sig något alls (utöver gymnastiken i skolan) och det är väl för dem som det är viktigast?

Mys mymla skrev 2012-11-20 14:29:20 följande:
    la upp en tråd om detta för någon vecka sen då jag läste det för första gången..och jag står nog fast vid min åsikt att det är skit..tror inte alls på att det gynnar barnen mer...tror mer det kommer försämra för dem som har det svårt i skolan iaf...och ofta är det ju så att man har annat efterskolan som gör att dem rör på sig mer också,

länkar till tråden om någon vill läsa vad som sas där.

www.familjeliv.se/Forum-24-278/m67533193.html

• tahira

Min sexåring har "idrott" varje dag.

45 minuter om dagen är de utomhus och rör på sig "organiserat". Det kan vara pjätt (tafatt eller kull eller vad man säger uppåtlandet) eller fotboll eller löpning eller vad som helst.

Utöver det har de en timmes simning i veckan, en timmes "gym" och en timmes "games" (vi bor i England).

Jag tycker att det är otroligt bra, och för min son är det fullt normalt eftersom det varit så sedan de var fyra år.  

Jag kan inte se några nackdelar med det, och när de blir äldre så lägger skolan proven efter utevistelserna eftersom de sett att koncentrationen är som störst när de fått röra på sig ordentligt innan.

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • tahira

Sedan handlar det väl om hur man lägger upp det också. Jag tycker att det är vansinne när eleverna själva väljer lag, och överhuvudtaget att ha så mycket lagsporter som det verkar vara i många skolor. 

Jag var värdelös på det mesta i idrotten, men led aldrig av det (förutom att jag bara fick G förstås).

Det var liksom absolut inte okej på min skola att överhuvudtaget kommentera klasskompisarnas insatser på idrottslektionerna, och jag tror inte att någon kom på tanken att reta någon för att de inte kunde springa så snabbt eller hoppa så högt..?

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Mys mymla
    PerG skrev 2012-11-20 14:42:55 följande:
    Ska läsa den tråden!

Är det verkligen så att barn idag rör sig tillräckligt generellt sett tror du? Ett problem är väl att en del barn inte rör sig något alls (utöver gymnastiken i skolan) och det är väl för dem som det är viktigast?
    kan vara så. men jag anser nog att iaf lägre åldrar leker ännu ute på rasterna, gungar, åker kana osv och det är ju iaf två 20mins raster och kanske en 40 när det är lunch (Vet inte exakta tider) vilket ger lite motion.sen tycker jag nog faktiskt att det är upp till föräldrarna på fritiden och se till..jag menar många barn har svårt i skolan nu förtiden vet inte om det beror på skolan i stort eller vad men fler behöver extra tid för att klara betygen..det är ganska många nior som går ut med skit betyg eller inga betyg alls nu förtiden ska man då börja dra ner på lektioner och lägga ner mer pengar på idrott när jag hellre hade sätt att dom satt in mer hjälp lektioner. extra matte stugor, svenska läsning osv som finns för elever som behöver det så alla har en chans till betyg.
    där tror jag att idrotten stjälper de eleverna mer. även fast motion är bra och nyttigt så känns det inte som det är det skolan ska kronsentera sig på mest inte som betygen ser ut i dag i årskurs nio.

klarar det av att förbättra elevernas inlärning och fler går ut med godkänt än ig...så är det fine då kan de börja expermitera med mer idrott men innan dess ska de nog satsa på att få elever att klara målen.

sen kan de ju faktiskt börja göra mer underlektionerna än bara teori..geografi går att koppla ihop med promenader i naturen. det kan köra 5 min avslappning innan eller efter rast innan lektion...osv sådana små saker men inte köra en timmes gympa ombytta i en sal med duschning och tiden det tar att gå mellan gymnastik och skola..det kommer nog snarare göra att fler elever skolkar. och då lär det ju faktiskt inte komma tillbaka efter gymnastiken om den är på mitten av dagen. och det i sin tur kommen göra att betygen blir ännu sämre då de räknar in skolk nu förtiden.

så skolan har mycket att arbeta med och idrotten är nog lägst  prioriterad jag hade nog hellre sett det såg över maten i mat salen faktiskt.  
  • Mys mymla
    tahira skrev 2012-11-20 14:54:28 följande:
    Sedan handlar det väl om hur man lägger upp det också. Jag tycker att det är vansinne när eleverna själva väljer lag, och överhuvudtaget att ha så mycket lagsporter som det verkar vara i många skolor. 

Jag var värdelös på det mesta i idrotten, men led aldrig av det (förutom att jag bara fick G förstås).

Det var liksom absolut inte okej på min skola att överhuvudtaget kommentera klasskompisarnas insatser på idrottslektionerna, och jag tror inte att någon kom på tanken att reta någon för att de inte kunde springa så snabbt eller hoppa så högt..?
    då hade du en väldigt bra idrottslärare och skola. jag gick inte i en sådan bra skola och de vi gjorde mest var fotboll och boll sporter där de valde de bästa killarna i klassen som kapten och de fick välja lag...jag kom sist jämt för jag va lite rund och inte alls bra på bollsporter .är ännu inte bra på bollsporter..hatar dem..och mycket av det är pga idrotten..självkänslan gick ju ner i golvet efter varje idrott lektion och så skulle man duscha med alla dessa människor efteråt också..där fick man ju höra ett och annat med och killar som sprang in och drog upp dusch rummet .osv osv för inte var ju idrotts läraren där och höll koll, hen hade ju börjat nästa lektion med nästa klass..
    jag hatade idrott och så fort jag kunde börja jag skolka från den..så jag tog faktiskt ig i grundskolan i idrotten hellre det än och bli mobbad där.. räckte gott och väl med rasterna anser jag..

så tror inte att svenska skolor i dag tyvärr skulle klara av att få eleverna att känna sig trygga och okej med gymnastik i skolan varje dag..för de har först och främst dålig fantasi så det blir säker samma idrott varje dag..det vill säga en fotboll och låt ungarna springa..sen har det dålig ekonomi i övrigt vilket gör att ingen kan ha koll så eleverna stannar i omklädnings rum och ser till så inget händer i rummen..det finns alltså ingen övervakning.. 
  • tahira
    mys mymla - Ja, det är ju svårt, det där. Problemen som finns i de svenska skolorna går ju ut över idrotten också. Stora klassen, noll respekt från eleverna, dålig organisation osv.

Jag hade tur, vi var 14 personer i klassen under högstadiet och det var absolut nolltolerans mot mobbing. Vi fick inte ens prata om var vi köpt våra kläder, eftersom det kunde uppfattas som elakt mot de som inte hade råd att köpa kläder på samma ställen.  

Minsta kommentar som kunde uppffattas som nedsättande och det blev samtal med elever, lärare och föräldrar. Och det fungerade. Jag har idag kontakt med en hel del från klassen och alla är starka, trygga individer som talar om skoltiden med glädje och värme.

Jag inser ju att det inte är så för alla, och det är en av anledningarna till att vi inte vill flytta tillbaka till Sverige när våra barn är i skolåldern. 

Men samtidigt så är det så himla sorgligt att räkna bort något som egentligen är bra (dvs idrott varje dag) för att det finns brister i systemet. 

Det är ju inte idrotten i sig som är negativt, utan det handlar ju om ett mycket större problem. 
Svar på tråden Obligatorisk idrott på schemat varje dag?