• Anonym

Hans ex försöker sära på oss

Min mans ex har gjort en anmälan till socialen om att deras gemensamma barn far illa den veckan de är hos oss. Hon har från början lovat att han ska "få för" att han träffar mig och att hon ska ta barnen ifrån honom. En utredning startades utan att utredaren hade pratat med oss, helt grundat på hennes lögner.
    Det ena barnet, 10 år, har från början mått dåligt av skilsmässan och haft svårt för att acceptera mig. Hans 6-åring och mina, 4 och 7 år, har däremot trivts bra med situationen och älskat att vara hos oss.
    Det som hävdats är att vi under våra 2 år tillsammans har bråkat vid 4-5 tillfällen inför barnen. Detta är givetvis väldigt olyckligt och inget vi är stolta över, och som vi alltid försöker undvika. Bråken har alltid kommit ur att exet har svartmålat oss på olika sätt för barnen och försökt påtala att det är onaturligt och obehagligt att vara hos oss. Barnen verkar nöjda och glada när de är här, förutom de första timmarna efter mammans vecka, då 10 åringen verkar sur och obehaglig till mods, antagligen pga mammans svartmålning under hennes vecka.

Under utredningens gång har utredaren tydligt visat att hon inte bryr sig om något än mammans utsago.

Och nu påstår utredaren att om min man flyttar ifrån mig, så finns det inget problem, att det är vårt förhållande som är osunt för barnen. Nu undrar jag om detta är möjligt?? Ska ett svartsjukt ex ha makten att bestämma över vårt liv grundat på dessa lösa anklagelser? Förra gången hon var besvärlig var när vi skulle gifta oss..Vi väntar vårt första gemensamma barn om ca 1 mån..Någon som har erfarenhet av dylikt?

• Svar på tråden Hans ex försöker sära på oss
  • Anonym
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2012-11-21 15:49:24 följande:

Barnet har haft en ovilja mot mig från början, när han insåg att jag tagit hans mammas plats. Jag tror att det är ganska vanligt? Mamman har förstärkt detta istället för att förklara att det är ok att pappan har en ny. Jag måste tillägga att det är bs att han mår dåligt hos oss. Det är många skratt och lättsamma dagar.
    Du har väl inte tagit mammans plats? Vi pratar om en 10 åring som var 8.... De vet mycket väl att mamma är mamma.

Om han mår så bra, varför ska ni ha honom att gå till BUP då?
  • Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-11-21 16:26:03 följande:
    Har för mig att det är ändrat nu just för att vissa föräldrar vägrar barnen hjälp via BUP. Men jag kan ha fel. Jag fick iaf genom en utredning på mitt ena barn utan pappans underskrift, det föll mig helt enkelt inte in i att fråga, han hade garanterat skrivit på dock. Detta var förvisso via skolan, inte BUP, men ändå.
    Jag har redan både citerat och länkat om det i tråden. Man måste få socialnämndens godkännande och nu anser soc inte att grabben behöver kontakt med BUP.
    SupersurasunkSara skrev 2012-11-21 16:59:08 följande:
    Nej, men hänsyn tas till barnets önskemål, hur mycket beror på barnets mognad. Förr var 12 någon slags magisk gräns som många många använder i olika situationer.
    Förr skulle man lyssna på barn över 12 år idag ska man lyssna på alla barn, oavsett ålder, om de anses mogna nog. Många har missuppfattat och här på Fl sprids legenden om hur barn får välja var de vill bo när de är 12...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-21 17:42:47 följande:
    Jag har redan både citerat och länkat om det i tråden. Man måste få socialnämndens godkännande och nu anser soc inte att grabben behöver kontakt med BUP.
    SupersurasunkSara skrev 2012-11-21 16:59:08 följande:
    Nej, men hänsyn tas till barnets önskemål, hur mycket beror på barnets mognad. Förr var 12 någon slags magisk gräns som många många använder i olika situationer.
    Förr skulle man lyssna på barn över 12 år idag ska man lyssna på alla barn, oavsett ålder, om de anses mogna nog. Många har missuppfattat och här på Fl sprids legenden om hur barn får välja var de vill bo när de är 12...

Eller när de är mogna men jag håller med dig att de är mogna är inte samma sak att de bestämmer vilket många här på fl anser att det ska tolkas som
  • silhuett

Om 10-åringen inte trivs så bra hos er är det väl bara att h*n bor hos mamma istället? De andra barnen verkar ju trivas, så där finns det ju ingen anledning att ändra boendet..

Är det svårt att genomföra den här lösningen? Obestämd

• väntar nr tre

Jag får ärligt talat ont i magen av alla präktiga och perfekta människor här.
    Jag har dock inte läst alla inlägg så jag är säker på att jag har missat flera stycken.
    Det är naturligtvis inte bra att gapa och skrika inför barnen i tid och otid men jag tror inte att barn far illa av att se att mamma och pappa, eller i det här fallet, bonusmamma och pappa, ryker ihop ibland. Det är inget konstigt, men man ska absolut tänka på vad man gör och säger.
    Det låter hemskt konstigt att handläggaren lägger allt på 4-5 konflikter på två år. Men stämmer det helt, vad du säger TS, tycker jag att bi ska kräva att få byta handläggare eftersom hon uppenbarligen är fullständigt lurad av mamman. Använd er av det faktum att pappan har försökt möta mamman på flera sätt och jag skulle heller inte dra mig för att berätta hur mamman har uttalat sig om att förstöra för er.
    Lycka till

• Anonym
    väntar nr tre skrev 2012-11-21 18:45:53 följande:
    Jag får ärligt talat ont i magen av alla präktiga och perfekta människor här.
    Jag har dock inte läst alla inlägg så jag är säker på att jag har missat flera stycken.
    Det är naturligtvis inte bra att gapa och skrika inför barnen i tid och otid men jag tror inte att barn far illa av att se att mamma och pappa, eller i det här fallet, bonusmamma och pappa, ryker ihop ibland. Det är inget konstigt, men man ska absolut tänka på vad man gör och säger.
    Det låter hemskt konstigt att handläggaren lägger allt på 4-5 konflikter på två år. Men stämmer det helt, vad du säger TS, tycker jag att bi ska kräva att få byta handläggare eftersom hon uppenbarligen är fullständigt lurad av mamman. Använd er av det faktum att pappan har försökt möta mamman på flera sätt och jag skulle heller inte dra mig för att berätta hur mamman har uttalat sig om att förstöra för er.
    Lycka till
    Du behöver inte tro att barnet far illa av det även om barnet själv säger att han gör det.

Soc kan utreda familjer för mindre än flera rejält urartade bråk per år.
  • väntar nr tre
    Anonym skrev 2012-11-21 18:50:58 följande:
    Du behöver inte tro att barnet far illa av det även om barnet själv säger att han gör det.

Soc kan utreda familjer för mindre än flera rejält urartade bråk per år.
    Rejält urartade bråk? Det kallar jag ett bråk där man kastar saker och skriker och slåss. Här handlar det ju tydligen bara om att två personer har skrikit på varandra. herregud, då borde mina föräldrar ha blivit utredda ögona böj.
  • Anonym
    väntar nr tre skrev 2012-11-21 18:55:53 följande:
    Rejält urartade bråk? Det kallar jag ett bråk där man kastar saker och skriker och slåss. Här handlar det ju tydligen bara om att två personer har skrikit på varandra. herregud, då borde mina föräldrar ha blivit utredda ögona böj.
    Okej. Jag kallar det rejält urartat när barn blir rädda och mår dåligt av situationen i hemmet.  Alla är vi olika.
  • väntar nr tre
    Anonym skrev 2012-11-21 18:59:12 följande:
    Okej. Jag kallar det rejält urartat när barn blir rädda och mår dåligt av situationen i hemmet.  Alla är vi olika.
    Fast det är väl två helt olika saker?
    Du skrev om bråk som urartade inte om en dålig relation.
    Jag har inte läst alla inlägg men jag har inte läst någonstans att barnen har blivit rädda för att de skrek på varandra.
Svar på tråden Hans ex försöker sära på oss