Inlägg från: Morfen |Visa alla inlägg
  • Morfen

Sphynx katt

Det finns ett ämne i katters saliv som ofta utlöser allergiska reaktioner, därför reagerar många hårdare på katt än på hund.. Ibland är man endast pälsallergiker och då kan en Sphynx eller en Devon- eller Cornishrex fungera väldigt bra, men är man allergisk mot ämnet i saliven så är det inte mkt att göra ngt åt. Det bästa är att försöka få kontakt med någon som föder upp sphynxar och få träffa en sådan lite och se om man reagerar.. Oftast så har dessa uppfödare fler djur eller kattraser så den miljön kanske inte är den optimala att testa i..
    En Sphynx ligger mellan 15.000-20.000:-, en Rex mellan 4.000-5.000:-.

Sphynxar är måhända inte så estetiskt vackra, men oj vilken gudomlig personlighet. Skulle gärna vilja ha en Sphynx själv, men de kostar lite för mkt för min plånbok så jag har nöjt mig med en Devon Rex, som jag naturligtvis också tycker är fantastiskt underbar. :)

• Morfen

Giz, det handlar väl om vad man är ute efter för katt och personlighet (en bondkatt är en bondkatt.. man vet inte riktigt vad man får?) och så klart har råd till, men det finns många hundraser som är ohyggligt dyra också, men man väljer en särskild ras av en eller annan anledning. Vad gäller just sphynx och andra ännu inte så vanliga kattraser så kostar aveln mycket. Det finns inte så många exemplar i Sverige så man söker nya fräscha gener i andra länder och det är klart att resor och annat måste betala sig.

Svar på tråden Sphynx katt