Inlägg från: Icapika |Visa alla inlägg
  • Icapika

Sphynx katt

Vad jag har förstått så är det en del uppfödare som har slutat sälja rexar till allergiker eftersom många köper såna och hoppas att det ska gå bra och sen gör det inte det. Men har man tur kan man få tag i en uppfödare eller någon man kan "låna" katt av och se om det går bra med.

En annan sak som kan funka är att bada katterna ofta (funkar om det är innekatter, annars förlorar pälsen viktigt skydd) så att de här hudavlagringarna försvinner. Många allergiker blir också efter ett visst tag immuna mot sina katter, men att träffa andra är svårt.

Spyhnkar är sällsynta i Sverige, så vad förstått kan vara en viss kötid och det krävs nogrann skötsel och är mycket sällskapliga om jag kommer ihåg rätt. Alltså en "vanlig" katt kan man fördetmesta lämna flera timmar och de klarar sig bra, men det går inte med Spynxkar. Sen hurvida och hur man ska lämna en katt själv är en annan sak.

• Icapika

Rullan:
    Sibirisk katt tror jag du menar, en långhårig katt som inte heller är så vanlig, och som kan bli dyr den också. Men den ska vara allergivänlig sägs det.
    Det är ju också så att en katt som ska gå i avel och ska ställas ut är dyrast, när de ska ställas ut är de lite billigare och ska man bara ha den till sällskap är de ännu lite billigare

Vad vore livet utan katter ??

Svar på tråden Sphynx katt