• frökenelisabeth

    Hjälp! Hur redigerar jag bort personer/bakgrunder??

    Nån kunnig som kan hjälpa en nybörjare? Jag har varit med min son på babysims-fotografering, tyvärr är jag inte nöjd med bilderna. Framförallt är det bakgrunderna jag är missnöjd med, det är en massa folk och allmänt rörigt. Så jag skulle vilja redigera dem. 

    Har inte photoshop men jobbar i pixlr.com, vilket verkar snarlikt. Men har ingen aning om vilket verktyg jag ska använda, eller hur man gör. HJÄLP!! skulle bli oändligt tacksam om någon hade tips och råd! 

  • Svar på tråden Hjälp! Hur redigerar jag bort personer/bakgrunder??
  • XcsM

    Sånt här är supervsårt att svara på när man inte sett bilden. Jag gör ofta sånt här men vilket verktyg man skall använda beror helt på hur bilden ser ut, hur skärpan är, hur stora objekt som skall bort osv. Du kan inte lägga upp någon av bidlerna så man kan se? Då blir det nog lättare att svara på det känner jag i alla fall =)

  • frökenelisabeth

    Jo självklart! Här skulle jag ffa vilja ta bort gubben han har bakom örat, och gärna fler personer om det går.....



    Gulle dig som vill hjälpa en okunnig!
  • XcsM

    Eftersom det bara är skärpa på din ( örsöta!! ) bebis så skulle jag tyvärr säga att det är ganska svårt och snudd på omöjligt. Man skulle väl kunna försöka men risken är att det tar enormt mycket tid och inte blir bra. Då skulle jag nästan hellre tipsa om att lägga ännu mer oskärpa på bakgrunden, och sedan jobba fram bebisen med diverse suddgummin för att på så sätt dra fokus ännu mer från bakgrunden och ge mer fokus till bebisen.

    Jag skulle kunna försöka förklara hur man går till väga då om du vill?

    I övrigt tycker jag inte bakgrunden stör alls och att bilden är jättefin  

  • frökenelisabeth
    XcsM skrev 2012-11-21 13:59:30 följande:
    Eftersom det bara är skärpa på din ( örsöta!! ) bebis så skulle jag tyvärr säga att det är ganska svårt och snudd på omöjligt. Man skulle väl kunna försöka men risken är att det tar enormt mycket tid och inte blir bra. Då skulle jag nästan hellre tipsa om att lägga ännu mer oskärpa på bakgrunden, och sedan jobba fram bebisen med diverse suddgummin för att på så sätt dra fokus ännu mer från bakgrunden och ge mer fokus till bebisen.

    Jag skulle kunna försöka förklara hur man går till väga då om du vill?

    I övrigt tycker jag inte bakgrunden stör alls och att bilden är jättefin  
    Tusen tack! Du får jättegärna förklara närmre om du har tid   har också haft funderingar på om det är möjligt att förstärka den blå färgen som vattnet har, så att det blir som ännu mer turkost...? Som sagt, jag är helt nybörjare på sånt här..... ursäkta dumma frågor
  • XcsM
    frökenelisabeth skrev 2012-11-21 14:08:16 följande:
    Tusen tack! Du får jättegärna förklara närmre om du har tid   har också haft funderingar på om det är möjligt att förstärka den blå färgen som vattnet har, så att det blir som ännu mer turkost...? Som sagt, jag är helt nybörjare på sånt här..... ursäkta dumma frågor
    Finns inga dumma frågor!

    Yes, det är superlätt att förstärka/ändra färger.
    Nu använder jag PS och inte Pixlr men så förklarar hur det funkar i PS och sen får du hellre säga till om det är någon funktion du inte hittar i Pixlr eller som inte finns.

    Börjar med hur du kan fixa bakgrunden suddigare.
    Öppna bilden i programmet och duplicera lagret så du får två likadana bilder som "ligger på varandra" i filen. Till höger skall det finnas en översikt över dina lager och du kan duplicera genom att högerklicka och sedan välja duplicera/dubblera.

    Markera lagret som ligger överst och gå in på fliken "Filter". Välj "Gausisk oskärpa" och sedan mängden oskärpa. Ta inte för mycket, för då ser det ofta onaturligt ut.
    Dra sedan ner opaciteten på det övre lagret som du precis lagt skärpa på.
    I PS gör du detta genom att markera lagret du vill dra ner och sedan kommer det automatiskt upp en procent-ruta där du kan välja hur starkt lagret skall lysa.
    I pixel har jag för mig att du får klicka upp det här själv genom att först markera det lagret du vill ändra synlighet på och sedan trycka på en liten ikon till vänster. 

    Dra ner synligheten ganska mycket, till runt 40-60%. Du skall lätt kunna urskilja konturerna på din bebis som du nu skall "sudda fram".
    Var inte rädd för att dra ner för mycket, för du kan lätt gå tillbaka och dra upp oskärpan till önskad mängd sen när bebisen är framsuddad.

    Nu är det egentligen bara att sudda fram det som skall synas väl. Ett tips är att zooma in som bara den och hellre lägga lite tid på det, det brukar bli snyggast. Ha alltid hårdhetsgrad 0 när du suddar fram objekt från en oskarp bakgrund. Det här ändrar du i suddgummifunktionen, de flesta är förinställda på 50.

    Hur stort suddigummet är spelar ingen större roll, men när du suddar mot vattnet skulle jag nog använda ett ganska stort suddigum, samt dra ner styrkan från 100% till kanske 40% och hellre sudda fler gånger, eftersom linjen mot vattnet inte är en skarp, tydlig linje utan en lite mer diffus linje.

    Hoppas jag lyckades förklara någorlunda i alla fall =) Det krävs en del träning och tålamod i början =)

     
  • XcsM

    Just det ja, färgen.

    i Photoshop finns under fliken "Bild" en annan flik som heter "justeringar" och härunder kan man hitta "selektiv färgändring". Där kan man ändra enskilda färger, vilket är skitsmart. I många andra program måste man välja att förstärka alla färger när man egentligen bara vill förstärka en. Jag vet inte om den funktionen finns i pixlr, men det är i alla fall "selektiv färgändring" du skall leta efter, och sedan bara välja att du vill ändra blå/cyan =)

    Om det här inte finns så kan du ändå förstärka färg genom funktioner som  "Färg/mättnad", "Kurvor/Curves" samt "Brightness/Contrast". Men då förstärks som sagt alla färger och inte bara den blå =)

  • frökenelisabeth

    Ah! Har provat som hastigast, och hittat alla funktionerna!! Jätte-jättestort tack, ska sätta mig och pilla mer med det när jag har bättre tid å så roligt att lära sig nytt!! tusen tusen tack igen

  • XcsM
    frökenelisabeth skrev 2012-11-21 14:34:50 följande:
    Ah! Har provat som hastigast, och hittat alla funktionerna!! Jätte-jättestort tack, ska sätta mig och pilla mer med det när jag har bättre tid å så roligt att lära sig nytt!! tusen tusen tack igen
    Så lite så, lycka till! =)
Svar på tråden Hjälp! Hur redigerar jag bort personer/bakgrunder??