• kinder

Hur mycket dricker du TOTALT per vecka?

Jag och min man brukar dricka någon öl då vi lagar mat, en öl till middagen och sedan när barnen lagt sig delar vi ibland på en flaska vin. Detta på fredagar och ibland även på lördagen. Så här ser det ut för de flesta i min bekantskapskrets och jag ser egentligen inget fel i det.

Men jag har förstått att inte alla har en sån här "liberal" syn på alkohol. När vi åker ner till sambon släkt dricks det i princip ingenting, här på FL verkar snittet ligga på några glas per år. Alkoholkulturerna kan se så olika ut ( stad, familj,vänner etc)
    Av ren nyfikenhet ställer jag därför frågan - Hur ser det ut för er? Hur mycket dricker ni totalt på en vecka? (svara ärligt annars är det inte riktigt någon idé)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket dricker du TOTALT per vecka?
  • fröken argbigga

Jag dricker oftast inte om det inte är nått speciellt, i år har det varit 4 tillfällen, men blir nog två till. Så var annan månad då ungefär. Nackdelarna väger ofta över fördelarna. Vill kunna köra bil, lägga kcal och pengar på annat och tycker att det påverkar min träning.Men visst är det gott ibland.

Min man dricker varje vecka, kanske tolv öl och nån whiskey på helgen. Ibland nån öl i veckan, oftast folköl då. Och på semestern blir det mer. Han skulle kunna dricka mycket mer men jag tycker inte att det är ok. Jag är rädd att han ska bli alkoholist och tycker att han smiter undan sitt ansvar för barnen om han dricker varje kväll. 

• Momalicious

Inget, dricker max tre gånger per år. Tror jag druckit 4-5 gånger MAX sen sonen föddes för två år sen. Tycker inte det är så gott längre.

• bustjejen

Jag är uppenbarligen värsta alkisen! Dricker vin till maten i princip varje fredag och lördag. Skulle gissa att jag snittar 3-4 glas vin / vecka.

Vad vore ett veckoslut utan lite rödvin Skål 

• Duckan

Allt som oftast vin både fredag och lördag. Nån gång nåt glas mitt i veckan.

• CeeJay

Får lov att rösta på INGET som totalt per vecka, jag dricker alkohol väldigt sporadiskt och inte varje vecka. Så det är svårt att göra någon form av snitt... kan mer tänka mig att det är som 2 glas vin varannan månad! Eller nått

Äter ganska mycket mediciner och även om jag gillar vin, cider och öl så blir jag ÄNNU tröttare än vad jag är så det känns inte som nån höjdare att dricka ofta/mycket. 

• kickan89

Nu är jag gravid så då dricker jag såklart inte alls. Annars blir det väl kanske ett glas vin nån gång i månaden eller varannan månad. Beror helt på, ibland kan jag bli sugen tre gånger på en vecka och ibland är jag inte sugen på flera månader. Så länge man inte blir berusad inför sina barn eller får abstinens av att inte dricka alkohol så ser jag absolut inga problem med att dricka några glas varje vecka om man vill det. Hysterin att man skulle ha alkoholproblem för att man vill dricka lite gott ibland är bara löjlig.

• Lyckliga Mig

Jag dricker c 3-4 glas vin per vecka. Älskar att avnjuta ett gott röttvin till maten på helgen.

• Winterfell
    vårskatt skrev 2012-11-22 07:13:32 följande:
    Vi brukar dela en flaska vin på helgerna. Och 4 öl på det. Alltså inte så mycket. När vi blir bort bjudna eller har vänner över så dricks det lite mer :)

Det tråkigaste jag vet är folk som tackar nej när jag erbjuder ett glas vin. Min mans släkt är lite tråkiga på det viset.    
    Där drick det ytterst sällan.  
    Jag tycker att vin smakar rävpiss och avstår helst, ska man bjuda på dricka till maten så kan man ju se till att ha lite olika hemma. Om jag ska ha bjudning av något slag som innefattar alkohol så brukar jag höra mig för vad som föredras.
  • Minion
    Winterfell skrev 2012-11-22 12:08:04 följande:
    Jag tycker att vin smakar rävpiss och avstår helst
    Hahaha, håller så med!

Många i min umgängeskrets tror nog att jag är nykterist eller nåt, men jag tycker bara helt enkelt inte om öl och vin osv. Jag tycker att det smakar illa och dricker hellre vatten eller mjölk till maten Tungan ute
    Sjalbärande vandrande snutt? Yes box!
  • Malima

Jag själv dricker ett par glas i månaden. Sambon dricker aldrig.

Svar på tråden Hur mycket dricker du TOTALT per vecka?