Forum Inaktiva: Dietisten - Fråga experten
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Vegetarisk kost

    Ons 21 nov 2012 17:50 Läst 1925 gånger Totalt 3 svar
    Ons 21 nov 2012 17:50

    Hej! Vi äter helt vegetariskt och har en son på 4 år. Han är väldigt förtjust i sojaprodukter - men jag undrar lite hur det är med fytoöstrogenet som finns i soja. Kan det påverka honom negativt? Finns det någon forskning gjord på detta som du kan tipsa om? Fytoöstrogen finns väl i andra livsmedel också? Hur är halterna i soja jämfört med andra livsmedel? Finns någon rekommenderad maxgräns för intag? I övrigt funkar kosten rätt ok även om jag skulle önska att han åt mer grönsaker och baljväxter. Tack på förhand!

  • Sön 25 nov 2012 17:58 #1

    Fytoöstrogener är östrogenliknande ämnen som förekommer i vegetabiliska livsmedel, framför allt i soja, men även i andra baljväxter (ärter, bönor, linser) och andra vegetabilier. Det har forskats en del kring fytoöstrogeners effekter och då framför allt dess positiva hälsoeffekter. 
    Den absolut största källan till de fytoöstrogener som kan ha betydelse, är sojabönor och sojaprodukter som tofu och miso.
    Det finns inget rekommenderat övre intag av fytoöstrogener eller av sojaprodukter vare sig för barn eller vuxna. 
    De mängder fytoöstrogener som man kan få från intag av t ex sojaprodukter anses vara säkra. En motivering är att i många länder (som Kina) har sojaprodukter traditionellt ingått i barns mat och man har inte kunnat se att det skulle påverka pojkars könsutveckling eller vara negativt på annat sätt.
    Du skriver att din som får helt vegetarisk mat. Vet inte om du menar helt vegetariskt, eller om mjölkprodukter ingår? Om din son får veganmat, så är ju just bönor en viktig proteinkälla. Då är det också viktigt med kunskap - och tillskott - för att maten ska ge din lille son tillräckligt av alla viktiga näringsämnen.
     

  • Anonym Trådstartaren
    Visa endast
    Mån 3 dec 2012 16:59 #2

    Tack för ett jättebra svar - nu känns det lugnare att ge honom sojaprodukter! Han gillar ju också korv som andra barn och quornalternativen tycker han inte är lika gott som sojavaranten. Nej vi äter inte vegankost utan ägg och mjölkprodukter ingår vilket han tycker om. Så då ger vi inga tillskott, annars är det väl främst B12 som fattas helt i vegankosten

  • Tis 4 dec 2012 15:30 #3

    Det stämmer att vitamin B12 inte finns i växtriket. Därför måste man som vegan få det på annat sätt. Många andra näringsämnen är också riskzonen om man utesluter alla animaliska livsmedel. Förutom att det rent allmänt kan vara svårt att få tillräckligt med energi från en strikt vegetarisk kost, så bör man också vara uppmärksam på protein, D-vitamin, kalcium, järn, zink, riboflavin och den fleromättade fettsyran alfalinolensyra. Rapsolja är ett bra val med tanke på linolensyra. Det finns vegetabiliska alternativ som är berikade - t ex Oatly havredryck, som är berikad med vitaminet riboflavin, vit D, vit B12 och kalcium. Fettkällan i produkten är rapsolja. Vit D kan man under sommarhalvåret också få från solljus och under vintehalvåret från D-droppar. Så det går, men det är lättare att få ihop näringspusslet i en "lakto-ovo-vegetarisk" kost.

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll