• Cazza

Hur långt minne har era 3-åringar? min har otäckt bra minne!!!

Detta är inte meningen som en skryttråd på ngt sätt utan jag är lite orolig om detta är normalt. Min tjej är 3 år, 3 månader gammal och kan minnas detaljer från 1,5 år tillbaka.

Det som är längst tillbaka är från när hon var 1 år och 1 9 månader gammal. Då firade vi midsommar på en plats, och har efter detta besök den platsen kanske 2 ggr och då har hon sagt " där var vi på midsommar med eddie(hennes kompis)". Jag har tyckt att det var konstigt att hon kom ihåg men tänkt att vi ju besökt platsen senare och att minnet hållts levande. Men senast igår var vi där igen och hon sa igen samma sak. Jag svarade och sa " ja vi var där med eddie och hans familj" (började räkna upp de som ingår i eddies familj). och hon svarar " Nej mamma!!  Eddies mamma var inte med. Hon var inte där, jag tror hon kanske jobbade eller något". Tänkt tillbaka och frågade min sambo senare och ja, det stämde aldeles utmärkt. Detta har vi inte pratat om någon gång. Det är alltså mer än 1,5 år sedan!!

Varje dag säger hon saker som hänt för runt 6 mån- 1 år sedan som vi glömt. " Den här sången lyssnade i på när vi åkte till gbg" och sådana saker , vilket var förra sommaren 2011. " Kommer du ihåg när du glömde din telefon i bilen hos morfar?" Ja, just det för 1 år sedan!:)

Tycker det är läskigt för jag minns jättedåligt! Är det normalt ? I Övrigt är hon precis normal i utvecklingen.     

• Svar på tråden Hur långt minne har era 3-åringar? min har otäckt bra minne!!!
  • Liverithe

Min 3,5-åring är likadan! Man blir förvånad, för i ena stunden minns hon inte vad de åt för lunch på dagis och i nästa kan hon hänvisa till en händelse för 1 - 1,5 år sedan. Har också funderat på om det är normalt.

• Mariohn

De är tre. De har inte så många andra minnen att förvirra sig med? Det där är nog normalt. Min treåring gör likadant. 

• Mimmi77

Min dotter (2.5)verkar inte minnas var hon lägger sina saker ens, men på sista tiden pratar hon mycket om " kommer du ihåg" typ sånt som hände igår el förra veckan men så tog vi fram de gamla baby böckerna från garderoben åt lillasyster och läste en babybok med en gorilla i. Då säger ungen "jag sprang iväg!!!!" Kommer du ihåg det? Och visst tusan minns jag! När hon var ca 13-15 månader och vi läste den boken var hon livrädd för sidan med gorillan och hon sprang alltid iväg!

• skogsvitter

Det är helt normalt... en 3-åring har mycket väl utvecklat minne och det har även en 1-2 åring. Skillnaden är att 1-åringen sällan kan beskriva sina minnesbilder så väl som en 3-åring kan.

• stjierna

Min treåring (nov -09) minns också saker sen långt tillbaka, tillochmed saker som hände innan han kunde prata. :)

• skogsvitter

Att du sedan som vuxen å andra sidan har ett riktigt uselt minne, ja det får stå för dig

• skogsvitter

Kikar i en bok jag har, man vet att minnet förbättras avsevärt under första året. En labratoriestudie visar att en 2 månaders kommer ihåg några dagar medan en 6-månaders har åtminstone ett par veckors långtidsminne. En ettåring kan enligt en studie komma ihåg sådant som hände för över två månader sen. Vid 18 månader kan de komma ihåg händelser 3-4 månader tillbaka i tiden. Och hela tiden ökar långtidsminnet. Det som händer när barnet är 1-2 år gammalt kan barnet komma ihåg i flera år.

Förr trodde man att minnet och språkutvecklingen hör ihop, men så är det såklart inte. Barn har mycket bättre minne än vad man skulle kunna tro att de har, om man ser till bara deras språkliga förmåga att förmedla sina minnen.

• Liverithe
    skogsvitter skrev 2012-11-22 11:15:14 följande:
    Kikar i en bok jag har, man vet att minnet förbättras avsevärt under första året. En labratoriestudie visar att en 2 månaders kommer ihåg några dagar medan en 6-månaders har åtminstone ett par veckors långtidsminne. En ettåring kan enligt en studie komma ihåg sådant som hände för över två månader sen. Vid 18 månader kan de komma ihåg händelser 3-4 månader tillbaka i tiden. Och hela tiden ökar långtidsminnet. Det som händer när barnet är 1-2 år gammalt kan barnet komma ihåg i flera år. Förr trodde man att minnet och språkutvecklingen hör ihop, men så är det såklart inte. Barn har mycket bättre minne än vad man skulle kunna tro att de har, om man ser till bara deras språkliga förmåga att förmedla sina minnen.

Vad intressant!
  • Cazza

Skönt att höra!! Har frågat en del föräldrar jag känner men ingen av dem har upplevt samma.

• sina

Min treåring minns inte vad hon åt igår och har inte en susning om vad midsommar är. Däremot minns hon mönster och ord hur länge som helst.

• Vinterankan
    Liverithe skrev 2012-11-22 10:44:29 följande:
    Min 3,5-åring är likadan! Man blir förvånad, för i ena stunden minns hon inte vad de åt för lunch på dagis och i nästa kan hon hänvisa till en händelse för 1 - 1,5 år sedan. Har också funderat på om det är normalt.
    Precis så är min dotter också. När man frågar vad hon gjort på dagis så kommer hon nästan aldrig ihåg och sedan kan hon väldigt detaljerat börja berätta om något som hände för ett år sedan. 
  • glassen

Min dotters minne sträcker sig nog inte så långt tillbaka. Däremot har min son alltid haft ett otroligt minne och känt igen sig på platser där vi inte varit på över ett år och kunnat förklara vägen etc, och detta kunde han redan som 3-åring.

• cosinus

Jag reagerade också på att min dotter mindes otroligt långt tillbaka i tiden när hon var runt 3. Inte så att hon mindes allt så klart men speciella saker och på ett barns vis sånt man själv som vuxen inte lägger på minnet.

Nu är hon 8.5 och många saker som jag vet att hon mindes som 3-åring som var sådär långt tillbaka i tiden minns hon inte längre. Så det är nog helt normalt att barn minns saker från tidig ålder men man ska nog inte räkna med att det sitter i för alltid.

Svar på tråden Hur långt minne har era 3-åringar? min har otäckt bra minne!!!