• Anonym (Deppig)

SNÄLLA: hjälp mig att gå ner i vikt snabbt!! Alla tips mottages!ges

Som sagt: VILL verkligen gå ner i vikt, och jag är den typen av person att jag måste se resultat ganska snabbt för att inte helt tappa motivationen! Har 15 kg övervikt att bli av med totalt, men vet inte hur jag ska kunna tappa dom:( ni som gått ner en del i vikt snabbt: hur har ni gjort? Fördelar och nackdelar med olika tillvägagångssätt? Vill så gärna få trivas lite bättre med min kropp...

• Svar på tråden SNÄLLA: hjälp mig att gå ner i vikt snabbt!! Alla tips mottages!ges
  • Anonym

RÄKNA KALORIER!!!

Finns sidor du kan gå in på tex viktklubb.se , där skriver du in och ser hur lång tid det tar att gå ner och hur du ska göra. Naturligtvis kan du också börja motionera, men den största delen är att dra ner på kost!

• Anonym

Det finns ju lite olika sätt att göra detta.

Mina bästa tips är:

Dra ner på kolhydrater (läsk, bröd, pasta, potatis, ris etc)
    Räkna kalorier med hjälp av en app (shapeup) eller gratis på nättet (matdagboken.se) eller betala (viktklubb).

Motionera något varje dag (promenader, crosstrainer, löpning mm)

• Anonym (Smal)

Sluta tänka på mat och sluta ät så mycket och så ofta. Ät pyttelite 2-4ggr per dag så kommer du rasa i vikt. Undvik kolhydrater helt. Var aktiv och gör saker hela tiden istället, umgås med vänner, pyssla, plugga, städa eller vad som helst. Du måste koppla bort mat och använda mat som något nödvändigt bara, det ska vara ditt bränsle för att kunna göra sådant du tycker om att göra eller måste göra, inte vara det centrala i ditt liv (vilket det säkert inte är helt och hållet). Du ska omvända dig, istället för att titta på klockan och tänka "när är det maaaat" så ska du titta på klockan och tänka "shiiit, är klockan redan 15 och jag har inte ätit lunch än!".

• Anonym (Tips)

Du ska få några tips/råd av mig:

1. Det viktigaste är inställningen. Ingen annan kommer kunna göra detta åt dig. Det spelar ingen roll hur mycket tips du får av andra. Om du inte själv jobbar hårt och målinriktat kommer det inte fungera.

2. Bestäm dig för en metod och håll fast vid den. Det finns mängder med alternativ där ute. Jag tror man kan lyckas med de flesta av dem. Det beror mycket på disciplin och vilja. Olika metoder passar olika bra för olika människor. Exakt om tips till dig är svårt eftersom jag inte alls vet hur du lever idag eller vad du har testat innan om du gjort det. Läs på lite om olika varianter och känn efter. Du har t ex GI, Paleo eller LCHF. Eller som man nämnde ovan, Viktklubb.se. Om du klarar av att leva riktigt strikt tror jag att man kan gå ner 15 kilo på kanske 3 månader och ändå mår bra.

Känner du att du har svårt med disciplinen finns det ju varianter som Itrim och Extravaganza (eller vad de heter). Jag skulle inte rekommendera dem eftersom de är extrema. Men jag har sett på nära håll att de ger snabba resultat även om det är tuffa metoder.

3. Det handlar om kalorier in vs kalorier ut. Tro aldrig något annat. Stoppar du i dig mer än du förbränner kommer du inte gå ner i vikt. Så gör en rejäl utvärdering av vad du stoppar i dig. Om du vill ha så snabba resultat som möjligt skulle jag helt utesluta socker, snabba kolhydrater, alkohol  och liknande. Utan undantag.

4. Börja motionera om du inte redan gör det. Tycker du träning är tråkigt? Ta dig iväg ändå. HItta något du tycker är skoj. Det spelar ingen roll om det är Zumba, fotboll eller löpning. Att tycka det är skoj är ästa motivationen. Rör på dig varje dag om du kan. Promenader, joggingturer, styrketräning vad som helst.

5. Sätt upp mål. Sätt ett tidsmål för när du ska ha gått ner. Sätt upp delmål och belöningar. Det motiverar.

Glöm inte heller att alla är olika. Stirra dig inte blind på hur andra gör och hur det går för dem. Du har din kropp att jobba med. Dina förutsättningar. Det finns inga genvägar till att tappa 15 kg. Du kommer få jobba. Men det kommer vara värt det!

Lycka till! 

• Anonym (Lyckats!)

Hej!
    Följer du dessa råd kommer du garanterat att lyckas:
    - En kopp svart kaffe och ett stort glas vatten när du vaknar, sen en power walk på 30 min.
    - Frukost, bestående av 2 dl naturell lättyoghurt, osötad musli, en grov smörgås m kalkon el makrill. Ej smör.
    - Mellanmål, frukt, lättyoghurt el keso
    - Lunch, kolhydrater (pasta, potatis) INTE mer än din knutna näve, protein (fisk, kött) en fjärdedel av tallriken. Halva tallriken, grönsaker. Inget bröd till lunch el middag
    - Mellanmål grönsak, keso, lite nötter...
    -Middag, som lunch...
    -Kväll, grönt te, naturell lättyoghurt m frysta bär.

Ät mkt, ägg, fisk, skaldjur, grönsaker
    Ät aldrig, vitt bröd, fullkornspasta, sockrade produkter, glass, kakor, chips
    Drick alltid vatten efter maten, drick gärna en kopp te el kaffe innan maten.
    Använd mkt kanel, chili, ingefära, vitlök

Välj en dag i veckan som du får unna dig lite mer mat, onyttigheter.

Promenera så mkt du kan, kör lite magövningar, armhävningar varje dag innan middag!

Lycka till nu!

• Clotilda

Alla är olika så det gäller att hitta det sätt som funkar för dig, såklart. Men eftersom du söker tips så vill jag tipsa om denna sida

www.primalscienista.com/category/viktminskning/

Där är det mycket fokus på att det ska vara hälsosamt, samt blandat med mycket vetenskap. Kan vara lite svårt att hänga med ibland, men det är väldigt spännande. Bland annat kom hon fram till att genom att se till att hålla sig i optimal ketos spelade det ingen roll hur många kalorier hon åt per dag (kunde äta 5000 kcal), hon gick ändå ner i vikt. Spännande läsning, helt enkelt.

• Anonym (Lyckats!)

Angående pasta till lunch och middag så skulle det stå att du ska undvika vit pasta och köra på fullkornSkrattande

• Culsu

För bästa fettförbränning gäller det att bygga muskler. Kör inte endast kondition utan styrketräna också, bygger du dina dina muskler ökar ämnesomsättningen och de bränner kalorier även vid vila. 
    Givetvis ska du också äta "rätt" var 3-4 h håller förbränningen igång, skippa inte kolhydrater helt men dra ner mkt på dem, ät proteinrikt efter din styrketräning så du återhämtar dina muskler.
    Jag har gått ner nästan 50 kg nu på 9 mån genom att följa detta.  

• Magriffe

Vikt väktarna. Klart överlägset bäst!

• Anonym

VLCD typ modifast eller Cambridge går absolut snabbast, testa det!

Svar på tråden SNÄLLA: hjälp mig att gå ner i vikt snabbt!! Alla tips mottages!ges