• Anonym (anonym)

    Analfissur + förlossning?

    Hej!

    Jag har lidit av analfissurer under ett par år, som är kroniska och inte vill ge med sig.
    Är det någon som har haft en förlossning med analfissurer, är det riskfyllt?

    Ska man hellre förlösa med kejsarsnitt för att undvika mer skador där nere.. någon som vart med om liknande?

     

  • Svar på tråden Analfissur + förlossning?
  • Anonym (med)

    Svårt att säga, beror på skicket på dina fissurer! Om det är så att du har en "skör" bakdel, så att säga, dvs att den lätt går sönder... då är det absolut så att du löper högre risk än normalt att spricka baktill vid en förlossning. Och finns det redan sprickor där sedan tidigare så är det en ökad risk för att de ska påverkas / spricka ytterligare.

    Jag kan inte rekommendera vaginal förlossning om man lider av analfissurer.

  • Anonym (anonym)

    Hej!

    Tack för svaret! Har du egna erfarenheter av detta? Tror du att jag kan få ett kejsarsnitt beviljat av denna anledning?

     

  • Anonym (med)
    Anonym (anonym) skrev 2012-11-22 17:39:17 följande:
    Hej!

    Tack för svaret! Har du egna erfarenheter av detta? Tror du att jag kan få ett kejsarsnitt beviljat av denna anledning?

     
    Jag har inte personliga erfarenheter, men min syster hade liknande problem. Hon födde tyvärr på klassiskt vis, med förvärrade problem som följd.

    Jag tycker att du ska fundera noga över frågan och gärna försöka komma till en Aurora-BM för diskussion och eventuellt remiss vidare till läkare. Ditt problem kan eventuellt i sig vara en medicinsk anledning till snitt, men annars kan din rädsla för att förvärra dina problem vara en godtagbar anledning. Det är svårt att säga över nätet hur stor riskökning det är i just ditt fall - det måste en läkare svara på!

    Men du ska absolut se till att bli undersökt och få riskökningen bedömd!
  • Anonym (anonym)

    Tack för svaret! Det ska jag absolut göra.
    Valde din syster mellan vaginalt eller snitt? Hade hon gjort någon operation innan för sina fissurer? Hur förvärrat blev hennes tillstånd? Förlåt för många frågor! Men är lite orolig för hur jag ska göra.
     

  • Anonym (med)
    Anonym (anonym) skrev 2012-11-23 14:47:33 följande:
    Tack för svaret! Det ska jag absolut göra.
    Valde din syster mellan vaginalt eller snitt? Hade hon gjort någon operation innan för sina fissurer? Hur förvärrat blev hennes tillstånd? Förlåt för många frågor! Men är lite orolig för hur jag ska göra.
     
    Jag har inte direkt pumpat henne på info. =) Men lite ungefär så var det såhär:
    Hon hade haft lindriga (men irriterande) problem med fissurer i ca 1,5 år. Hon hade inte opererats för dem.
    För henne var det aldrig någon fråga om hur hon skulle föda - hon såg det som självklart med klassisk förlossning och du vet kanske hur det är, om kvinnan är säker på att hon vill föda vaginalt så är vården knappast pigg på att framhålla nackdelarna. Det var inte ens någon diskussion om fissurerna (men jag vet inte om hon ens tog upp problemet själv). Hon var jättepositiv hela graviditeten och såg det nog inte som något problem.
    Hon förlöstes med sugklocka efter 45 timmars värkar, med en sfinkterskada som följd. Om jag förstår saken rätt så var det en av fissurerna som hade spruckit upp under utdrivningsskedet. Det förvärrade såklart problemet och hon är inte återställd än, men det har "bara" gått 7 månader. Troligen måste hon opereras framöver. Hon lider av smärtor och "brännande" obehagskänsla.

    Har du existerande fissurer så är du ju försvagad på vissa punkter. Tänk på den här bilden: du har en studsmatta. Om du hoppar på den så kan den gå sönder var som helst, eller inte alls. Men om du har en reva i studsmattan och hoppar på den... ja, då är det troligen revan som tar stryk och spricker upp mer.
  • Anonym (anonym)

    Tack för svaret! Vill gärna föda vaginalt men är rädd för att förvärra dessa. Får helt enkelt se vad läkaren säger.

    Om någon annan varit i samma situation, skriv gärna! 

  • lemurina
    Jag har haft svåra kroniska analfissurer i 9 år så jag vet hur det är! MEN! Det finns en lösning som min läkare och jag efter många diskussioner kommit fram till är orsak och lösning.

    Min kropp tål INTE syntetiskt progesteron som finns i ALLA preventivmedel (utom t ex kopparspiral, kondom o pessar). Har opererats, fått massor av botoxinjektioner. Inget har hjälpt!!!! För ett en ca tre år sedan var jag däremot  problemfri under ett år sedan återkom problemen. Min läkare undrade vad som då hade hänt men jag kunde inte komma på det.

    Ett år senare ramlade myntet ner! Mina problem började efter jag förr min första son, efter 6 veckor när jag satte in min hormonspiral!!!! (9 år sen. )De perioder jag varit gravid har jag varit helt problemfri. Efter mina graviditeter har jag alltid återgått till p-piller el liknande o problemen har återkommit - som ett brev på posten. Jag har haft sådana enorma problem, smärta!!!.

    Sedan kopplade jag ihop ett och ett! För några år sedan steriliserade sig min man och jag slapp preventivmedel. Mina analfissurer försvann direkt. För något år sedan skiljde vi oss och jag började m p-piller igen. Problemen kom tillbaka med kraft efter ca 1-2 veckor igen! Testade att sluta m pillerna efter några månader, läkte snabbt o blev bra igen. Testade sedan p-ring, samma sak. Besvären återkom direkt.

    Nu har min läkare och jag efter 9 år konstaterat att hormonerna (progesteronet) har en hemsk biverkning på mig. Nu är jag hormonfri o HELT utan några fissurer. Önskar bara att jag kommit på det tidigare, led i 9 år!!!! Snälla, pröva detta. Inget syntetiskt progesteron. Läser du på om dess biverkningar finns muskelkramper och försvagad bindväv med!!! Aldrig mer! Tänk om jag vetat detta fr början!

    Nu mår jag bra, har inte minsta lilla problem. Äter fortfarande 1 tablett 500 mg magnsium om dagen för att hålla avföringen något mjuk men alltså - HERREGUD!!!! Om jag bara vetat detta från början!
  • mirenagoodbye

    Hej!

    Varmt tack till sinaturen Lemurina, tack vare det kopplade jag ihop mina prolem med analfissur till att jag hade satt in en Mirena hormonspiral. Tog genast ut den och fissuren läkte på 2 dagar. Nu behövde jag "bara" ha besvären i ca 6 veckor, smärtsamt och obehagligt nog.

    Vill därför tipsa alla som har dessa besvär att testa att sluta med olika sorters hormonella preventivmedel.

  • Anonym (F d drabbad)

    Jag kan ju bidra med ett hett tips att se till att få mellangården uppkollad om man har analfissur i framkant...

    Alla muskler var söndertrasade men efter operation av bäckenbotten läkte fissuren på två dagar efter nästan ett års obeskrivligt lidande.

    Hoppas ni alla blir botade som lider av denna hemska åkomma!

Svar på tråden Analfissur + förlossning?