Oj. Det blir ett långt och jobbigt svar
. Får ursäkta grammatiska fel i förebyggande avsikt.
Barbamamah skrev 2012-11-22 18:04:35 följande:
Trivs du med livet eller skulle du vilja vara lite mer som alla andra? Eller ser du ner på oss andra?
På ett filosofiskt våningsplan är det inga som helst tvivel om att jag är väldigt missnöjd med hur liv och universum etcetera är utformat. Det har alltid funnits starka inslag utav misantropisk- samt samhällskritiskt tänkande så länge jag kan minnas. Däremot är jag generellt sett nöjd med mig själv. Men jag förnekar ej att det ibland vore enklare att vara någon annan likt vem som helst, för att leva som psykopat är ett heltidsjobb. Man kan ju då fråga sig om det inte bara hade varit enklare att kanalisera trycket inåt istället, göra slut på sig själv för att slippa allt skit. Ja absolut (det är också min "plan B"). Mina tankar sträcker sig emellertid bortom detta faktum.
Det är ganska komplicerat att precisera exakt hur jag resonerar utan att behöva raljera med spaltmeter efter spaltmeter text. Om man skulle försöka ge ett kort och koncist svar på hur jag/en psykopat resonerar under ytan så skulle jag nog jämföra med Jokern i den nyare Batman- filmen. Kliché, men fortfarande ett typiskt tankemönster hos en fullblodspsykopat.
Anonym (Frågvis) skrev 2012-11-22 22:10:14 följande:
Blir du någonsin rädd. ledsen, arg, glad? Känner du äkta känslor själv?
Om ja, så blir följdfrågan, hur kan du då låta bli att känna empati? Om man själv känner känslor så kan man automatiskt förstå andras känslor eller åtminstone föreställa sig vad de känner, vilket ger ett mått av empati. Om man inte känner empati antar jag att man i princip inte känner några känslor själv heller. Eller har jag fel?
Inkontinental skrev 2012-11-22 22:16:33 följande:
Jag anknyter till ovanstående fråga: Jag antar att psykopater i själva verket är mycket känslostyrda, snarare än förnuftiga.
Det är dock inte samma känsloliv som vanliga människor. Rätt eller fel?
Jag förstår vart ni vill komma och det är mycket bra frågor.
Ja jag upplever känslor nästan som "vanliga" människor. Skillnaden är att dessa bottnar i egoistiskt centrerade fundament och således kan utspela sig på helt andra vis, ibland inte. Personligen är jag i överlag ganska iskall och gör sällan dramatiska utspel där våld är sista lösningen. Jag experimenterar mig endast fram till den smidigaste lösningen. Även om jag mot förmodan blir aggressiv så har jag sannolikt ständig kontroll om än motparten må uppleva sitsen i upplösningstillstånd ur sin synvinkel. Manipulationen är total där man med övertag läser av människor som öppna böcker.
Alltså: I övrigt kan jag bli glad, deprimerad, arg osv. Känslor är endast personliga affekter som tolkas utifrån våra enskilda hjärnor där steget till just empatisk verksamhet är ganska långt.
LiteniAugusti skrev 2012-11-22 22:20:14 följande:
Vad har du för relation till dig själv? Hur ser du på självkänsla och självförtroende, besitter du båda?
Åh, kom på en till.
Vilken skulle din reaktion blivit om du inte hade fått en enda fråga i tråden?
Självkännedomen är det trots allt inget fel på till skillnad från vissa andra psykopater. Jag har exempelvis inga moraliska eller emotionella problem med att skada någon och sedan lugnt analysera händelsen utifrån tredje persons perspektiv. Jag tror detta är mer ovanligt. Desto svårare har jag att acceptera egna nederlag. Hur skulle då min reaktionen bli utan någon respons i tråden? Eventuellt besviken. Givetvis har jag upplevt
uteblivna reaktioner förr men jag formar oftast fram en teori till dessa omständigheter.
Isis skrev 2012-11-22 22:31:07 följande:
Hur har din uppväxt präglat dig? Varför är du som du är?
Inom forskningen är det ytterst omstridda debatter huruvida psykopati är genetiskt ärftligt eller om omgivningen skapar dessa varelser. Den ena professorn har dummare argument än den andra om jag får säga mitt och jag tycker även att vi stannar där. För jag vet ärligt tala ej. Men jag tror att mina egenskaper hade perfekta förhållanden att utvecklas till psykopati. Några knuffar i andra riktningen och sedan var cirkusen igång. Min ungdom var relativt turbulent där jag verkligen levde som om man hade sålt sin själ till djävulen. På äldre dagar blev jag mer utstuderad vardagspsykopat. Fast det händer väl ännu att man spårar ur åt helvete förstås. Only time will tell...