• kraft

Ställ frågor till en psykopat / sociopat

Jahapp, då är det alltså officiellt, åtminstone om kriminalvården får bestämma i enlighet med deras utredningar. Den rent formella rubriceringen på diagnosen i nutid är dock oftast "antisocial personlighetsstörning" (obs; ej efter PLC-R).

Det brukar konstateras att psykopater ej besitter någon sjukdomsinsikt men vilket i sin tur är både ett sant och falsk påstående. Jag tror de flesta känner på sig att någonting avviker i sitt respektive beteende, sådant vet man bara. Man bryr sig egentligen inte över varför man är som man är. Däremot förekommer det ju olika nyanser utav karaktärsdrag även hos psykopater. Vare sig självinsikt, intelligens eller skickligheten att uppskatta verklighetssammanhang.

Tanken med tråden är att ni ska ställa frågor till mig (alternativt varandra), om mig eller psykopati i största allmänhet och jag förutsätter således att diskussionen håller en någorlunda nivå. Kom ihåg att som man bäddar får man ligga.

// MVH kraft

• Svar på tråden Ställ frågor till en psykopat / sociopat
  • Anonym

Jag undrar om en psykopat kan älska en annan person? Har haft något slags av och på förhållande med en (mest troligt) psykopat som har verkat helt besatt av mig. Han har försökt övertala mig i över 15 år att gifta mig med honom trots att vi båda har haft andra förhållanden. Han byter sambos som andra byter vinterjackor. Han säger att det bara är mig han älskar och att dom andra kvinnorna är transportsträckor och sällskap enbart i väntan på mig. Han ljuger ofta om dom andra kvinnorna också för att han inte vill se dålig ut framför mig för då skulle jag inte vilja ha honom, säger han. Säkert lögner det med. Men frågan var som sagt om det är troligt att han älskar mig så mycket som han påstår eller om det bara har blivit någon sorts tävling för honom att se om han kan få mig att lämna mitt förhållande? Kan en psykopat älska någon eller har ni inte så djupa känslor?

• Anonym

Om man läser på om psykopater så är det vanligt att dom har många kärleksrelationer i luften samtidigt - kanske en sambo och flera älskarinnor vid sidan av - varför gör ni så? Varför inte hålla sig till en person?

• Anonym (Intressant)

Men kan du känna mer "empati" för person 1 än person 2. Dvs säga blir du mer sårad av någon eller är alla lika "värda" i dina ögon? Vad känner du när du ser ett barn som tex. gjort illa sig vs en vuxen som gjort illa sig? Skillnad om det är ditt barn/någon från din familj eller är du lika "kall" mot alla? 

• Anonym

Psykopaten jag känner kan vara väldigt kärleksfull med många pussar bland folk på stan och frukost på sängen och säga alla rätta saker. Han är alltid först med att säga "jag älskar dig".  Är det för att han vet att det är så han "ska" göra eller kan det vara från hjärtat som han agerar så om du förstår hur jag menar?

Det sägs ju att psykopater kan läsa folk som en öppen bok men hur kan ni göra det? Vad är det som avslöjar vad motparten tänker och känner som ni kan agera på och tillsynes läsa av personen totalt?

• Anonym

Kan det stämma att psykopater har lättare att ligga med prostituerade än andra "vanliga" män? Varför är det så i så fall tror du?

Hur kommer det sig att psykopater anpassar sig till den personen dom är med och blir som den personen? Lätt förklarat om dom dejtar en hårdrockstjej så börjar dom klä sig och bete sig som henne och är dom ihop med en advokat så är det kostym och vinprovning som gäller. Varför inte vara sig själv bara?

• Anonym

Du skriver "att leva som psykopat är ett heltidsjobb" vad menar du med det? Visste du att du var psykopat innan du fick diagnosen av kriminalvården?

• Anonym

Jag har aldrig känt mig så älskad som jag gjorde av en man som har visat sig vara en (icke våldsam) psykopat... men det måste ju bara ha varit ett skådespel och jag måste ha något fel som kände så mycket kärlek från honom eftersom att han ju aldrig kan ha gett mig äkta kärlek eftersom att ni inte kan känna kärlek?

• kraft
    Anonym skrev 2012-11-23 01:05:10 följande:
    Jag undrar om en psykopat kan älska en annan person?
    Anonym skrev 2012-11-23 01:07:56 följande:
    Om man läser på om psykopater så är det vanligt att dom har många kärleksrelationer i luften samtidigt - kanske en sambo och flera älskarinnor vid sidan av - varför gör ni så? Varför inte hålla sig till en person?
    Jag väljer att svara utifrån min egen sfär då det egentligen inte finns en enkelt förklaring, så håll till godo med att denna modell rimligtvis ej gäller åt alla psykopater.

Vi kan till en början fastställa att i princip allt jag gör är restprodukter utav mitt egenintresse, oavsett om jag går ut och handlar mjölk eller spränger regeringskansliet i luften. I ett förhållande måste det således förekomma någon sorts överhängande vinning åt mig för att upprätthålla min entusiasm. Jag kan värdesätta en person som vän, sakna en person eller ha sex med det täcka könet. Men älska? Nja, alla dessa människor är utbytbara i min värld där det endast är roligt så länge det varar. Hela poängen med grava empatistörningar är just att man saknar empatiska förmågor.
    Anonym (Intressant) skrev 2012-11-23 01:11:52 följande:
    Men kan du känna mer "empati" för person 1 än person 2. Dvs säga blir du mer sårad av någon eller är alla lika "värda" i dina ögon? Vad känner du när du ser ett barn som tex. gjort illa sig vs en vuxen som gjort illa sig? Skillnad om det är ditt barn/någon från din familj eller är du lika "kall" mot alla? 
    Nej. Låt oss för diskussionens skull anta att jag bevittnar hur en vuxen karl misshandlar ett barn. Det är inte så att jag då tycker synd om barnet ifråga, däremot kan jag kanske tycka att mannen ifråga är en idiot. Inte för att han betett sig osympatiskt utan snarare för att handlingen i sig sannolikt var meninglös och utan vinning.

Jag inbillar mig ibland att jag förnimmer någon sorts medkänsla. Fast det är antagligen en försvarsmekanism att rättfärdiga sig själv.

• Anonym
    kraft skrev 2012-11-23 01:59:03 följande:
    Jag väljer att svara utifrån min egen sfär då det egentligen inte finns en enkelt förklaring, så håll till godo med att denna modell rimligtvis ej gäller åt alla psykopater.

Vi kan till en början fastställa att i princip allt jag gör är restprodukter utav mitt egenintresse, oavsett om jag går ut och handlar mjölk eller spränger regeringskansliet i luften. I ett förhållande måste det således förekomma någon sorts överhängande vinning åt mig för att upprätthålla min entusiasm. Jag kan värdesätta en person som vän, sakna en person eller ha sex med det täcka könet. Men älska? Nja, alla dessa människor är utbytbara i min värld där det endast är roligt så länge det varar. Hela poängen med grava empatistörningar är just att man saknar empatiska förmågor.

Så att han har varit efter mig och bedyrat sin kärlek så länge har med egen vinning för honom att göra? Vad kan han tänkas få ut av att bedyra sin kärlek till en person som aldrig blir hans? Varför ger han inte upp när det har gått flera år? Jag vet inte varför just jag skulle vara så intressant för honom. Jag förstår att du bara kan spekulera men du får gärna göra det om du har lust. Drömmer
  • Anonym

Är det dumt att hämnas på och jävlas med en psykopat? Att spela mind games med en psykopat är det farligt för en själv? Det gäller kvinnor som vill hämnas på en manlig psykopat. Vad är det bästa sättet att jävlas med och hämnas på en psykopat? Finns det något alls som gör en psykopat illa?

Svar på tråden Ställ frågor till en psykopat / sociopat