• Anonym

Familjemedlem som lånar pengar men lånar av oss..trött på skiten!

Jag sätter tråden här eftersom det i det stora är ett relationsproblem.

Jag har en väldigt nära familjemedel som suttit i skiten, lån upp till öronen och varje krona går varje månad till dessa lån förstås. Dom var på gränsen till att fall rakt ner till kronofogde. Då räddade en nära familjemedlem dom genom ett större lån så dom kunde "samla" ihop lånen och få lägre månadskostnad. Något familjemedlemen kände sig tvungen till dessutom eftersom dom hela tiden tryckte på att man inte vill hjälpa till, dom grät, dom bönade och bad. 

Vi alla kände väl att dom lärt sig en läxa och att dom skulle klara sig nu. Men nu är det nya lån igen (sms) för att klara sig igen trodde vi såklart... men då går dom och handlar ipad, dator, mobil m.m! Alltså allvarligt? Jag blir så jävla trött på dessa vuxna människor som inte kan förstå själva och bara ska ha och ha.. när dom hamnar i skiten ska andra ta ansvar för annars hamnar dom på gatan... När man tar upp det med dom får man bara höra att man är en jävla idiot som inte vill hjälpa nära och kära... dom blir skitförbannade.

Men jag är så trött på detta.. hur göra och säga? Vill inte vända in och ut på mina fickor i framtiden för att hjälpa dom bara för dom är "familj"        

• Svar på tråden Familjemedlem som lånar pengar men lånar av oss..trött på skiten!
  • Anonym

Låna inte ut något till dem. Någonsin. Mer kan du dessvärre inte göra.

• viseversa

Men ge dom inga pengar. Dom får ligga som dom bäddat själva. Inte ert ansvar alls ts.

• xXx

Sluta ta upp det med dem. Låt dem "sköta" sin egen ekonomi. Nu har de visat vad de går för. De har även förstått att det finne ett skyddsnät som hjälper dem.

• KaSaM

Man säger ifrån och lånar inte under några omständigheter ut pengar, deras ekonomi

• Dulishious

Finns bara en sak att göra, vägra.
    Blir det upprörda, förklara situationen hur ni ser den (att de använder pengar de borde betala av lån med till saker de inte behöver) och vill de fortfarande inte förstå så kan jag inte annat än tycka att det är deras förlust och att de får - ursäkta mig - skylla sig själva.

• Anonym

Men det svider enormt när man ser sina närmaste gå ner i skiten.. behöva förlora allt...

• Dulishious
    Anonym skrev 2012-11-22 20:49:37 följande:
    Men det svider enormt när man ser sina närmaste gå ner i skiten.. behöva förlora allt...
    Absolut och visst förstår jag det, men ger ni er in i det också, sitter ni nog snart i samma situation.
    Vill ni kosta på något, så är det väl bättre att ni betalar för konsultation med en ekonomisk rådgivare eller liknande... Något som faktiskt ger dem något konkret.
  • riboflavin

Upprepa mantrat "Nej, eftersom ni inte tog ert ansvar när NN hjälpte er utan istället köpte en massa skit" tills de fattar.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Life

Förstår att det är supersvårt att stå bredvid och titta på men ibland lär sig folk inte utan att gå på en del nitar. Ibland kan man visa kärlek på andra sätt än att älska - låt dem vara vuxna och klara sig själva. Kanske de måste ramla hela vägen ner innan de förstår och kan komma upp igen? En del människor är sådana. De kommer ju inte att dö, går de i konkurs så lär de sig väl att planera ekonomin bättre.

Och ja, jag förstår att det är lättare att säga än att göra - men för din egen skull OCH deras, stå på dig, både dom och du kommer må bättre när allt är över...

• Anonym
    Dulishious skrev 2012-11-22 20:52:49 följande:
    Absolut och visst förstår jag det, men ger ni er in i det också, sitter ni nog snart i samma situation.
    Vill ni kosta på något, så är det väl bättre att ni betalar för konsultation med en ekonomisk rådgivare eller liknande... Något som faktiskt ger dem något konkret.

Ekonomisk rådgivare skulle dom be dra åt helvete direkt för dom "vet bäst"..... så jävla tröttsamt.
  • xXx
    Anonym skrev 2012-11-22 20:49:37 följande:
    Du menar de förlorar sånt som inte ens är deras, det är bara belånat?
  • Anonym (Samma här)

Har också en familjemedlem som inte tar ekonomiskt ansvar. Som tur är så har jag inte blivit tillfrågad (eftersom de vet att jag inte skulle låna dem något).
    De har under flera år köpt kläder, mobiler, möbler med mera på avbetalning och förra året hjälpte mina pappa dem med ett lån (belånade huset) så att de skulle slippa ockerräntor och kronofogden.
    De kom överens om att de skulle betala igen 1500 kr/mån, pengar som mina föräldrar ännu inte fått, eventuell restskuld när pappa går bort ska räknas som förskott på arv.
    Sen dess har de köpt nya cyklar till barnen (på avbetalning), varit på 2 utlandssemestrar, skaffat Iphones till hela familjen och bytt bil (med lån). De är alltså på god väg att sätta sig i skiten igen, och den här gången kommer de få klara sig själv.

Det värsta är att de verkar tro att vi syskon ska "glömma bort" förskottet när det väl kommer till kritan, för det pratas inte sällan om vad "vi" ska göra för pengarna den dag vi får ärva. Lånet är såpass stort jämfört med pappas tillgångar så att det inte blir speciellt många kronor för dem. Jag fasar inför den dagen, för de kommer verkligen inte bara acceptera faktum. 

• Vinterankan

Anmäla till lyxfällan kanske. Och du skriver att det är jobbigt att se att de kanske behöver bli av med allt de har. Det är ett val de själva gjort. De hade chansen att ordna till allt med det lånet de fick hjälp med men sedan gör de gång på gång dumma val och de kommer komma och bita dom i röven sedan och då har de ingen annan att skylla än sig själva. Jag hoppas att det inte är barn med i bilden bara.

• lnflrmn

Ja, anmäl till Lyxfällan! Om inte annat så kanske de förstår hur ni känner och de skäms så pass att de slutar?

• Anonym

Har en bror som är i exakt samma situation som din släkting. Jag slutade låna ut pengar för längesedan,jag har aldrig fått ett öre tillbaka

• Anonym
    Anonym (Samma här) skrev 2012-11-22 21:04:02 följande:
    Har också en familjemedlem som inte tar ekonomiskt ansvar. Som tur är så har jag inte blivit tillfrågad (eftersom de vet att jag inte skulle låna dem något).
    De har under flera år köpt kläder, mobiler, möbler med mera på avbetalning och förra året hjälpte mina pappa dem med ett lån (belånade huset) så att de skulle slippa ockerräntor och kronofogden.
    De kom överens om att de skulle betala igen 1500 kr/mån, pengar som mina föräldrar ännu inte fått, eventuell restskuld när pappa går bort ska räknas som förskott på arv.
    Sen dess har de köpt nya cyklar till barnen (på avbetalning), varit på 2 utlandssemestrar, skaffat Iphones till hela familjen och bytt bil (med lån). De är alltså på god väg att sätta sig i skiten igen, och den här gången kommer de få klara sig själv.

Det värsta är att de verkar tro att vi syskon ska "glömma bort" förskottet när det väl kommer till kritan, för det pratas inte sällan om vad "vi" ska göra för pengarna den dag vi får ärva. Lånet är såpass stort jämfört med pappas tillgångar så att det inte blir speciellt många kronor för dem. Jag fasar inför den dagen, för de kommer verkligen inte bara acceptera faktum. 
    Hoppas dina föräldrar har skrivit att gåvan (lånet) ska räknas som förskott på arv? Annars gör det inte det.

Ts, ja, det är jobbigt att se någon man tycker om gå ner sig ekonomiskt på grund av dåliga beslut. Men du har gjort allt du kan. Du har förklarat och de borde helt klart veta bättre när de redan fått hjälp en gång. Låna inte ut pengar, det är inte värt att din ekonomi går i kras också för att de ska få köpa kapitalvaror de inte behöver eller har råd med.
  • Smartie

Vissa kan inte hantera pengar tyvärr. Det är såna människor som lånar av andra och sedan köper lyxprylar eller åker på utlandsresor eller dylikt. Att fortsätta ställa upp, är som att hälla bensin på elden. Det löser ingenting. Enda sättet att få dem att bli vuxna och börja ta ansvar, eller söka hjälp, är att sätta hårt mot hårt.

Svar på tråden Familjemedlem som lånar pengar men lånar av oss..trött på skiten!