Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

snart 4 månaders bebis, ge välling? gröt?

Vi helammade till 6 månader, som rekommenderat.

Vill man börja redan vid 4 månader så är det bara små smakprov på ca en kryddmått eller ett slick på ett finger då och då. Och detta ska inte ökas eller inkräkta på amningen/ersättningen.

Vid 6 månader kan man börja med riktiga smakportioner, d.v.s. öka upp lite till en tesked, sen en matsked etc.

• Natulcien
    hymafr skrev 2012-11-23 10:01:04 följande:
    Fast visst är det så att de allra flesta som vill börja ge gröt etc innan 6 månader gör det för att amningen inte fungerar riktigt bra och man kanske inte vill gå över till ersättning?

Själv hade jag aldrig tillräckligt med bröstmjölk och fick pumpa ut samtidigt som hon också fick ersättning. Redan vid knappt 4 månader började vi med smakportioner men vi fortsatte amningen också. Smakportionerna ersatte så småningom ersättningen - inte amningen. (Ammade fö tills hon var ca 2 år, men då förstås bara morgon och kväll) 
    Inte vill gå över till ersättning? Hur menar du nu? Erästtning är ju just ersättning för bröstmjölk, och det man ska ge om man inte kan/vill amma...
    Man kan ju inte byta ut amning mot gröt och välling...inte om man vill ge sin bebis en näringsrik kost i alla fall.
  • Natulcien
    Coyote skrev 2012-11-23 22:04:34 följande:
    Jag avskyr att folk avfärdar rekommendationerna med ett "det är bara rekommendationer". Varför i helvete fattar ni inte varför dessa rekommendationer finns och varför de ser ut på ett visst sätt?! Tror ni på allvar att det handlar om att "någon" vill bestämma över er, eller kan det möjligen vara så att forskningen visat att det här sättet är det bästa för bebisarna?

"Jag känner mitt barn bäst". Jamen vad fint! Då behöver du inte uppsöka någon läkare heller, för du känner ju ditt barn bäst, i alla lägen!
    Precis...eller ännu värre: "Det är ju bara rekommendationer - ingen lag"...
    Nej, det är mycket som det inte är lag på, men som kan vara ganska vettigt ändå; det finns ingen lag på att man ska hålla sig nykter under graviditeten heller...eller låta bli att röka... Obestämd
  • Natulcien
    Coyote skrev 2012-11-23 22:14:26 följande:
    Men precis! Bara för att det inte är reglerat i lag så betyder det inte att det är helt utan substans! Jag blir så jäkla trött, men det är samma människor använder argumentet "jag rökte under mina graviditeter och  mina barn mår sååååå bra! Ja, ena killen har lite astma, men det är för att hans farmor har hund, och dottern är allergisk mot sköljmedel, jättetråkigt, för hennes kläder luktar inte lika gott som mina, och mellankillen föddes lite för tidigt, sådär i vecka 34, men det var ju bara bra, för det var en lättare förlossning, och förresten så måste jag ta en cigg nu, men du vet vad som är bäst för dig och dina barn, en glad mamma är en bra mamma, puuuuuzz! /mamma_till_thyndraazh". Typ.
    Exakt. Och här skulle man kunna skratta åt ditt roliga inlägg...men skrattet fastnar i halsen eftersom man vet att det du beskriver faktiskt existerar...
Svar på tråden snart 4 månaders bebis, ge välling? gröt?