• Issabell

snart 4 månaders bebis, ge välling? gröt?

Jag har en dotter som snart blir 4 månader! Ska man börja med välling?? Gröt?? Hur gjorde ni andra när ert barn blev 4 mån?

• Svar på tråden snart 4 månaders bebis, ge välling? gröt?
  • Chigitita

Känner många som börjat med välling vid den ålder fast inte bara välling.
    Jag började med gröt strax efter 4 månader och det har gått bra :) 

• Issabell
    Chigitita skrev 2012-11-23 00:37:53 följande:
    Känner många som börjat med välling vid den ålder fast inte bara välling. Jag började med gröt strax efter 4 månader och det har gått bra :) 

Hur ofta gav du gröt??:)
  • Chigitita

Hon är 5 månader snart och jag har gett en gång om dagen from ca 4 månader, inga problem med magen och hon gillar det så :)

• nile10

Ammar du annars? Det tar lång tid innan en bebis lär sig att äta en hel portion. Men ge smakportioner när hon börjar på att bli hungrig och amma efteråt. Välling börjar man vid 6månader

• Natulcien

Vi helammade till 6 månader, som rekommenderat.

Vill man börja redan vid 4 månader så är det bara små smakprov på ca en kryddmått eller ett slick på ett finger då och då. Och detta ska inte ökas eller inkräkta på amningen/ersättningen.

Vid 6 månader kan man börja med riktiga smakportioner, d.v.s. öka upp lite till en tesked, sen en matsked etc.

• Liverithe

Gröt är väl toppen att börja med. Det man ska tänka på (enl vår BVC) är att produkter med gluten ska introduceras långsamt, dvs lite i taget över några veckors tid, för att minska risken för glutenintolerans. Välling brukar vara så poppis att det riskerar att konkurrera ut mycket annan mat, så det kanske man ska hålla på lite?

• Sweet life

Vår son är 5 månader och vi har börjat ge välling till natten.. Varför? Jo han vägrar gröt, går inte upp riktigt som han ska.. Så då fick vi tipset om vällingen och han både sover bättre och går upp bättre i vikt..

Jag anser man ska gå på hur barnet är, men börja långsamt och försiktigt och se hur magen reagerar...

• LindaCinderella

Vi testade gröt efter 4mån med inrådan av bvc (skulle hålla henne mätt över natten då hon helt plötsligt började vakna efter att ha sovit hela nätter). BVC rådde till gröt istället för välling för att man inte skulle blanda in flaska och förvirra barnet så denne började rata bröstet.
    Dock fick vår lilla utslag av gröten trots sakta upptrappning så vi avbröt och återgick till endast amning. Sedan strax före 6mån började vi med smakportioner av annan mat och det fungerar galant än (6,5mån nu) men vi avvaktar med gröt och välling ett tag till efter råd av barnläkaren. 

Besök gärna min blogg www.lifeofcinderella.blogg.se
  • hymafr
    Natulcien skrev 2012-11-23 08:05:44 följande:
    Vi helammade till 6 månader, som rekommenderat.

Vill man börja redan vid 4 månader så är det bara små smakprov på ca en kryddmått eller ett slick på ett finger då och då. Och detta ska inte ökas eller inkräkta på amningen/ersättningen.

Vid 6 månader kan man börja med riktiga smakportioner, d.v.s. öka upp lite till en tesked, sen en matsked etc.
    Fast visst är det så att de allra flesta som vill börja ge gröt etc innan 6 månader gör det för att amningen inte fungerar riktigt bra och man kanske inte vill gå över till ersättning?

Själv hade jag aldrig tillräckligt med bröstmjölk och fick pumpa ut samtidigt som hon också fick ersättning. Redan vid knappt 4 månader började vi med smakportioner men vi fortsatte amningen också. Smakportionerna ersatte så småningom ersättningen - inte amningen. (Ammade fö tills hon var ca 2 år, men då förstås bara morgon och kväll) 
  • Natulcien
    hymafr skrev 2012-11-23 10:01:04 följande:
    Fast visst är det så att de allra flesta som vill börja ge gröt etc innan 6 månader gör det för att amningen inte fungerar riktigt bra och man kanske inte vill gå över till ersättning?

Själv hade jag aldrig tillräckligt med bröstmjölk och fick pumpa ut samtidigt som hon också fick ersättning. Redan vid knappt 4 månader började vi med smakportioner men vi fortsatte amningen också. Smakportionerna ersatte så småningom ersättningen - inte amningen. (Ammade fö tills hon var ca 2 år, men då förstås bara morgon och kväll) 
    Inte vill gå över till ersättning? Hur menar du nu? Erästtning är ju just ersättning för bröstmjölk, och det man ska ge om man inte kan/vill amma...
    Man kan ju inte byta ut amning mot gröt och välling...inte om man vill ge sin bebis en näringsrik kost i alla fall.
Svar på tråden snart 4 månaders bebis, ge välling? gröt?