• Coyote

snart 4 månaders bebis, ge välling? gröt?

Jag avskyr att folk avfärdar rekommendationerna med ett "det är bara rekommendationer". Varför i helvete fattar ni inte varför dessa rekommendationer finns och varför de ser ut på ett visst sätt?! Tror ni på allvar att det handlar om att "någon" vill bestämma över er, eller kan det möjligen vara så att forskningen visat att det här sättet är det bästa för bebisarna?

"Jag känner mitt barn bäst". Jamen vad fint! Då behöver du inte uppsöka någon läkare heller, för du känner ju ditt barn bäst, i alla lägen!

• Coyote
    Natulcien skrev 2012-11-23 22:10:41 följande:
    Precis...eller ännu värre: "Det är ju bara rekommendationer - ingen lag"...
    Nej, det är mycket som det inte är lag på, men som kan vara ganska vettigt ändå; det finns ingen lag på att man ska hålla sig nykter under graviditeten heller...eller låta bli att röka... Obestämd
    Men precis! Bara för att det inte är reglerat i lag så betyder det inte att det är helt utan substans! Jag blir så jäkla trött, men det är samma människor använder argumentet "jag rökte under mina graviditeter och  mina barn mår sååååå bra! Ja, ena killen har lite astma, men det är för att hans farmor har hund, och dottern är allergisk mot sköljmedel, jättetråkigt, för hennes kläder luktar inte lika gott som mina, och mellankillen föddes lite för tidigt, sådär i vecka 34, men det var ju bara bra, för det var en lättare förlossning, och förresten så måste jag ta en cigg nu, men du vet vad som är bäst för dig och dina barn, en glad mamma är en bra mamma, puuuuuzz! /mamma_till_thyndraazh". Typ.
  • Coyote
    Cannelle skrev 2012-11-23 22:26:06 följande:
    Jag fattar verkligen inte heller varför folk har så bråttom att introducera fast föda. Jag har försökt att följa de rekommendationer vi har fått, helamning till 6 månader och nu kör vi BLW. Bor utomlands och här existerar inte välling. Men visst är det väl bättre att ge barnet ersättning än välling ur näringssynpunk? 
    Ja, absolut!
  • Coyote
    Winterfell skrev 2012-11-23 22:28:59 följande:
    Man kommer ju ihåg hur det var när man hade spädbarn. Alla runtomkring längtade ju efter den där 4-månadersdagen för då skulle de äääntligen få börja med smakisar och det var ju sååå roligt! 
    Inte mycket hänsyn till bebisen där inte.. 
    Det är sjukt. Och rätt äckligt. Jag längtar lite tills mina småttingar kan sitta med vid matbordet, men det är för att det är trevligare att ha familjen samlad än att de ska ligga på en filt på golvet medan vi äter.
  • Coyote
    Winterfell skrev 2012-11-23 22:39:49 följande:
    Ja, visst är det så! 
    Med första barnet fick jag erfara mycket avundsjukegrejer och jämförelsehets. Vems bebis är mest lyckad liksom.  
    Verkligen! Nu är mina tjejer lite drygt fyra månader och folk undrar varför vi inte börjat ge dem mat ännu och hur länge vi ska ge dem ersättning egentligen? Ja...
  • Coyote

Any, vem gav er den rekommendationen, och varför?

• Coyote
    any19877 skrev 2012-11-24 09:27:21 följande:
    Läkaren sa att han var överviktig och att det inte var bra flr honom att förutsätta gå upp i vikt så mycket. Nu, när han äter gröt, är han mättare å gladare;)
    Men herregud! Ja, du har en stor kille, men för helvete, bebisar är inte överviktiga, och man ska INTE försöka ge sig på att "banta" en bebis! Man blir ta mig fan mörkrädd!
  • Coyote
    hannis skrev 2012-11-24 09:49:32 följande:
    Väldigt konstigt sätt dessutom att banta en bebis med gröt. Det brukar ju användas på bebisar som man tycker går upp för lite. Då är argumentet att bröstmjölken inte "räcker till". Märkligt hur det kan vara så viktigt att introducera fast föda så tidigt! :-O
    Men exakt! Jag har ofta hört att "han går inte upp tillräckligt i vikt, kanske bäst att börja putta i lite gröt", men motsatsen..? Som om gröt är svaret på alla viktproblem?
  • Coyote
    any19877 skrev 2012-11-24 09:56:07 följande:
    Jag bantar inte honom. Han får gröt 1gg om dagen ( på morgonen vid 8-9) sen får han ersättning 200ml var 4 timme å välling innan läggdags.
    Det är läkaren jag är sur på. Vad menade han var syftet med att börja med gröt, hur skulle det stoppa viktuppgången?
Svar på tråden snart 4 månaders bebis, ge välling? gröt?