• Kjell2

Betänktetid? Bo kvar trots att jag inte kan ta över lånen??

Så länge du och din man litar hyfsat på varandra och kan diskuttera saker i lugn och ro så är det ingen panik på en advokat.

Det du efterstävar, att du och barnen kan bo kvar i huset  trots låg inkomst med stöd från pappan, brukar gå att lösa. Exakt hur bero på banken. Mitt förslag är att ni båda går dit och tar en diskussion och hör vad de har att säga.

Er skulder och tillgångar är inte gemsnamma och har inte varit det, om ni inte står båda som ägare eller låntagare. Däremot har ni försörjningsplikt mot varandra som gifta. Alltså är var och en ansvarig för sina tillgångar, skulder och räkningar.

Din man kan begära en bodelningen redan nu och dela upp allt enligt de lagar och regler som finns. Kan vara en bra idé för att redan nu dela upp allt.

Om en massa räkningar mm står på dig bör du verkligen se till att skriva över hans på honom och avluta så mycket annat som möjligt. Det kan vara telefonabbonemang, tidningar, kabel-TV, internet, föreningar mm. Allt för att få ner kostnaderna för boende mm.

.

• Kjell2
    Zebra71 skrev 2012-11-23 09:27:05 följande:

ja vi HAR varit överens men nu börjar han svänga och säga att det kanske ska vara han som bor kvar...för han har ju råd...bla bla..han vill verkligen förstöra men det hör inte hit.

Menar du att de räkningarna som det står hans namn på är hans ansvar? För då står ju billånet på honom te x...Vad innebär försörjningsplikten då? Att i praktiken får han betala alla räkningar som det står hans namn på..då kan jag ju bo kvar eftersom de flesta räkningarna står på honom...

Det känns ju lite svajigt med banken för vi har lån i SBAB och de har ju inga kontor direkt...men man kanske kan gå till SEB och se om de är villiga att ta över lånen? Fast de kräver 2.000 mer i amortering för vi var där och försökte deala med de i september om räntan och vi ville inte amortera 2.000 till i månaden....vi har iofs. rörliga låna så det går ju att ordna snabbt men frågan är om banken vill ta över ett sånt lån...det blir ju inget säkert lån direkt eftersom jag blir ensamstående...
    Får jag räkna i ett eventuellt underhåll(pengar för barnen) som inkomst? Om vi skriver avtal på det, kan man skriva avtal på underhållet under x antal år?

Räkningarna i hans namn är hans ansvar. men om det t ex är elen till huset lär det bli den som bor kvar som får ansvara för det. Motsvarande gäller bilen, den som tar bilen får nog stå för billånet.

Vidare - om du bor kvar lär han avbeställa saker till huset som kabeltv, internet, telefon mm om inte du tar över räkningarna på det.

Därför kan det vara en idé att genomföra en bodelningen så att allt bli klart. Vem som äger vad och vem som skall betala vad.

Försörjningpliken för gifta har väldigt liten praktiskt betydelse.

Men - steg ett - kom överrens om vem som ska bo och hur ni ska dela upp pengar och saker.

• Kjell2
    Zebra71 skrev 2012-11-23 11:29:44 följande:
    ja, det kanske är det mest logiska, men jag går under om jag måste flytta från dom, samt att jag kommer att bli väldigt isolerad och ensam om jag måste flytta...så jag vill vara kvar till 100% Därför ställer jag mina frågor utifrån den premissen...tack för alla bra svar jag fått, det är mycket man inte vet när det kommer till skilsmässor...-)

Är det någon som vet om man kan skriva ett avtal mellan oss som säger att han ger mig typ 7.000:- för barnen per månad ÄVEN om vi har gemensam vårdnad? ¨Då får jag ju räkna med de pengarna när jag söker lån hos banken....

Sätt dig inte i en bosituation som kommer driva dig i ekonomisk ruin. Då blir det bara flytt ändå förr eller senare men under betydligt jobbiga former.

Exakt vad banken kräver i form av avtal, lån, underhåll, medlåntagare, säkerhet, borgensåtagande mm går inte att svara på. Ni måste ta en dialog med banken för att reda ut det. Endast banken kan svara på det. Ring er bank nu och fråga. Det kanske går eller de vill att ni ska skriva något avtal och sen är det ok.

Du bör omedlebart börja stäng av och dela upp onödig kostnader som kabelTV, hemtelefon, dyrt internet, bil, mobil mm
Svar på tråden Betänktetid? Bo kvar trots att jag inte kan ta över lånen??