• Tapas2000

Hjälp - hur lyckas ni laga mat med barn omkring?

Jag har ett problem som jag inte kan vara ensam om - men det känns så! Hur bär ni er åt för att laga mat när barnet/barnen hänger er i benen hela tiden? Min son är 1 år och är väldigt rörlig och aktiv, även om han inte går än. Han har inget tålamod att sitta still, annat än när man läser sagor för honom (men även då ställer han sig och reser sig helst hela tiden). Jag kan alltså inte ha honom sittande i diskhon som jag vet en del gör. Är han på golvet skriker han och blir förtvivlad så han tappar koncentrationen, ramlar och slår sig. Då måste jag avbryta och trösta. Sen är det jättesvårt att få återgå till matfixet för allt börjar om igen. Jag vill också förklara att jag inte upplever att det handlar om hunger utan sökande efter uppmärksamhet och en vilja att vara med - men hur gör man på ett säkert sätt??? Jag har fastnat och kommer inte på några lösningar. Hjärnan är som sirap! När vi båda är hemma leker en av oss med honom någon annanstans. Är vi ensamma funkar bara något färdigt från frysen. Det går ju inte i längden! Eller har jag orimliga förväntningar? Det låter inte så på alla recepttips här. Hur hinner man laga dem...? Jag skulle så gärna vilja... Tacksam för tips och idéer!!!

• Svar på tråden Hjälp - hur lyckas ni laga mat med barn omkring?
  • Hannah76

När du har satt han i stol vid diskbänken - vad har han fått syssla med då?

• Bevabus

Har du ingen matstol som du kan sätta honom i bredvid dig så du kan prata och leka med honom samtidigt?

Sen måste du komma ihåg att det inte är farligt att han gråter. Du sätter honom ju där för att du vet hans bästa Du gör det ju för att du ska kunna ha koll på honom. Det gäller ju bara en kort stund medan du förbereder maten. Sedan kan du ta upp honom och låta honom springa omkring medan maten kokar eller steks.

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • En Anna

Vår son sitter i sin stol bredvid mig och plockar med besticken i lådan eller en slev och en burk samtidigt som han tittar på när jag lagar mat, funkar toppen! Kanske kan va något?

• Natulcien
    En Anna skrev 2012-11-25 11:33:14 följande:
    Vår son sitter i sin stol bredvid mig och plockar med besticken i lådan eller en slev och en burk samtidigt som han tittar på när jag lagar mat, funkar toppen! Kanske kan va något?
    Precis så gjorde jag också när sonen var runt året; han satt i sin matstol så att han nådde översta besticklådan där vi hade lagt alla ofarliga bestick.. Glad
  • Flickan och kråkan

I den åldern hade jag eller sambon dem på ryggen när vi lagade mat. Det fungerade inte särskilt bra att ha dem sittande i matstol eller stående på stol bredvid. Det fungerar nu när de är 3,5 respektive snart 5....men det kan fortfarande vara påfrestande att ha båda med samtidigt. Nu blir de osams om vem som ska göra vad och kan hamna i en brottningmatch på stolar framför spisen

• Lajkie

Ja, vi har haft leksaker i köket så de fått härja fritt. Är de ledsna kan de få knapra på något medan jag lagar maten.
    Stol vid diskbänken är ju kanon, eller papper och penna. En ettåring kan absolut roa sig med klotter på ett papper en stund.

• Hoppfull84

satte dottern i matstolen och drog ut en låda som hon fick rota i, eller så fyllde jag vatten i diskhon och gav henne en diskborte eller ett dl mått, visst det blev blött i hela köket men hon var nöjd. om det var total-kläng katastrof så satte jag henne i bärselen så hon kunde se allt jag gjorde. lite bökigare och man få vara försiktig med stekstänk men det går. (obs en bra bärsele, inte babybjörn till en sån tung unge, det hade aldrig funkat)
    när hon blev 14 mån nånting så kunde hon utan problem stå på en köksstol bredvid mig och hälla vatten i olika pytsar det är fortfarande roligt nu flera månader senare. ibland får hon en skål med okokta makaroner som hon häller över från en skål till en annan, eller skedar över med en sked. toppen bra!

• Gurkan

Här fick sonen sitta i sin stol och antingen rota i besticklådan eller så fick han en bordskniv, en liten skärbräda och en bit gurka att göra sallad med. Den mesta gurkan åts upp förstås men det sysselsatte honom ett bra tag. Banka kastruller var en rolig sysselsättning med

• Fridayyy
    Bevabus skrev 2012-11-25 11:31:10 följande:
    Har du ingen matstol som du kan sätta honom i bredvid dig så du kan prata och leka med honom samtidigt?

Sen måste du komma ihåg att det inte är farligt att han gråter. Du sätter honom ju där för att du vet hans bästa Du gör det ju för att du ska kunna ha koll på honom. Det gäller ju bara en kort stund medan du förbereder maten. Sedan kan du ta upp honom och låta honom springa omkring medan maten kokar eller steks.

Vaddå inte farligt om han gråter???Farligt för mamman kanske? Du har nog inte haft ett hysterisk barn som gråter då???Flört

Jag har alltid fått laga mat med barnen på höften. Man får anpassa maten helt enkelt och ner med barnet om man behöver vipsa eller nåt. Har aldrig funkat att sätta sonen i sin stol. Men han gillar att stå och diska.
  • Mother of 4

Släng ner lite slevar eller några kastruller på golvet eller sätta de i barnstol med bricka. Lägga upp lite ärtor och gurkbitar att leka med.

Fästa lite leksaker med toystraps i stolen så de inte kan kasta iväg de.

Sätt på teletubbies.

Sjung helt hysteriskt med på barnlåtar på youtube brukar funka ett tag.

Våra har nog fått gnälla också, hade två ettåringar samt en tvååring samtidigt så hade inte så mycket val.

• Tapas2000

Tack för alla svar!!! :) Jag har faktiskt inte provat barnstol. Orsaken är att han har så otroligt svårt att sitta i den för länge så jag sparar den till själva måltiden. Han har så mycket myror i kroppen! Bärsele har jag kört ett tag och den funkade fint fram till nyligen då han tröttnade även på den. Då är det inte roligt att låta honom sitta kvar för han börjar bita mig i ryggen av frustration... Det gör apont! Jag håller egentligen med om att skrik är ok om jag vet att jag gör något för hans bästa - men han gör sig själv riktigt illa när han blir arg och dunkar sitt huvud så. Därför vill jag försöka undvika frustrationen. Men, efter att ha läst allas förslag åker barnstolen fram i morgon! Jag måste ju testa. Om nån har något annat förslag tas det tacksamt emot! :)

• Alexi

Har ni något stort skåp nertill så att säga? Se till att där endast finns barnvänliga grejor och öppna de och låt honom utforska, är skåpet stort (typ ett hörnskåp) kan ju tom barnet få klättra in där.  Typ bunkar, slevar osv och ni kan ju tom ha kul saker i gömmorna som ni lägger dit just inför matlagningen.

• stingrocka

MUSIK!!! 

Sätt på en skiva med barnlåtar, och sätt honom så att han ser dig när du lagar mat.

Ge honom leksaker och prata med honom. Kommer han och börjar dra i benen, lyfter du upp honom och går och sätter dig och leker en kort stund innan du förklarar att nu ska mamma laga mat. Kan funka!!

• fortsätt paddla

Har man glada barn går det jättebra:) en ettåring kan ha ett eget skåp i köket med lite plotter att sysselsätta sig med. Lr suga/ pilla med lite majs och gurka under tiden.
    Har man sura barn går det åt helvete. Då blir det mama Scan, snabbmakoriner och en burk majs på bordet;)

• cosinus

Vi har kört bärsele mycket. När ungen lessnar så får den vara på golvet ett tag och sen upp igen. Har väl kunnat hoppa och upp ner på ryggen 5-6 ggr under en matlagning. Musik att dansa till med unge på ryggen är toppen :)

Men de har även ibland suttit och ätit gurka i barnstolen, lekt med plastburkar o s v.

• lovie

Haha vi sätter också på musik och dansar. Eller ritar vid bordet eller har leksaker vid matbordet. Då kan man gå ifrån o laga lite så länge o sen komma tillbaka :)

• Winterfell

Den enklaste lösningen är att helt enkelt laga mat som sköter sig själv.
    Kött in i ugnen och pasta/ris/potatis på spisen.
    Ge ungen en vanlig bordskniv och låt honom "hjälpa till" att skära grönsaker till salladen.

Man ska inte göra det svårare för sig än nödvändigt.

Och om du inte är rädd för vatten så låt han plasta i diskhon med lite leksaker. 

• Afasi

Jag fattar inte heller hur alla lyckas, själv har jag till och från vääärldens problem. Sätter jag honom i stolen så hoppar han så himla mycket att det känns som stolen snart välter så det funkar inte. Plastburkar osv kastar han åt helvete om han är på det humöret. Ibland får jag bära honom men det orkar inte kroppen länge och ingen bra bärsele har vi heller. Vattnet var ett bra tips men ja, oftast är det redan så halt att jag inte vill utsätta mig för extra risk. Sonen blir som tokig så fort man tar fram något som betyder att nu ska det lagas mat, skriker och gormar enda tills maten står framför honom.

Ibland händer det att han får sitta och tugga på något annat så länge, frukt eller smörgåsrån men nu för tiden får han antingen vara på golvet (där han givetvis är på ALLT trots att han har en egen låda i köket med massa leksaker, burkar, vispar och annat skoj) eller så får han helt enkelt skrika, det dör han inte av, Det viktiga är att han inte gör sig illa!

• jensljungkvist

Som andra redan sagt. Stol! Leksaker eller kökssaker på golvet! Bärsele! Tänk på att du kan ha barnet framåt också. Blir lite meckigare, men barnet är ju med hela tiden och du har händerna fria. (Var försiktig när du steker bara)

Svar på tråden Hjälp - hur lyckas ni laga mat med barn omkring?